رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه:

احداث سه سازه آبخیزداری با ۲۵ میلیارد ریال اعتبار در مراغه آغاز شد

1402/04/04 - 12:29 - کد خبر: 95037 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: عملیات اجرایی سه سازه آبخیزداری در حوضه «اسفستانج» این شهرستان که در بالادست سد علویان قرار دارد و از زیر حوضه‌های دریاچه ارومیه است، با ۲۵ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد. 

به گزارش نصر، «آرش پاکمهر» افزود: این حوضه شامل سه روستای «اسفستانج»، «کهق» و «سنوکش» بوده و هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه، افزایش تولید آب، تامین آب کافی مناطق پایین دست و اصلاح و توسعه جنگل‌ها، مراتع و چراگاه‌هاست.
به گفته وی حفظ و تثبیت کیفیت استاندارد آب حاصل از آبخیزها، کاهش فرسایش و خطرهای ناشی از بروز سیلاب‌ها و جلوگیری از انباشت رسوبات در سد علویان از دیگر اهداف اجرای این طرح‌های آبخیزداری است.
«پاکمهر» با اشاره به اینکه ۲ سازه از طرح‌های آبخیزداری ۶ متری و یک سازه سه متری است، اضافه کرد: این سازه‌های سنگی ملاتی با حجم ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب عملیات سنگی بنایی در حال اجراست.

یکهزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در مراغه احداث شده است
رییس اداره منابع طبیعی و آبخزداری مراغه ادامه داد: تاکنون حدود یکهزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری سنگ ملاتی و گابیونی در سه حوضه «اسفستانج»، «بلوک‌آباد» و «چکان‌چای» این شهرستان اجرا شده است.
«پاکمهر» ادامه داد: مطالعات آبخیزداری «سراجوچای»، «صومعه‌چای» و «مغانجیق‌چای» نیز به اتمام رسیده و به محض تامین اعتبار و پس از اتمام طرح‌های حوضه «اسفستانج» عملیاتی می‌شود.
به گزارش ایرنا طرح‌های آبخیزداری از دیرباز به عنوان یکی از اقدامات لازم برای ذخیره و استفاده بهینه از منابع آبی و جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طبق گفته کارشناسان، سهم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ذخیره‌سازی آب غیرقابل انکار است و مفهوم آن را می‌توان در بخش مدیریت منابع طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی، بدون ایجاد آثار منفی در منابع آب و خاک مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

سهم طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ذخیره‌سازی آب و جلوگیری از فرسایش خاک غیرقابل انکار است
صاحب‌نظران این بخش همچنین تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان به طور متوسط حدود ۵۰۰ مترمکعب آب تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاک و رسوب جلوگیری می‌کند.
اجرای طرح‌های آبخیزداری عاملی اساسی در جلوگیری از سیلاب به شمار می‌رود و افزایش آب‌های زیرزمینی از دیگر نتایج سرمایه‌گذاری دولت روی طرح‌های آبخیزداری است.
بر همین اساس اجرای طرح‌های آبخیزداری به ویژه در این برهه، مهمترین و اساسی‌ترین راهکار در راستای توسعه استفاده بهینه از آب و خاک به ویژه در مناطقی نظیر جنوب آذربایجان‌شرقی و حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد آثار منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
انتهای پیام/
احداث سه سازه آبخیزداری با ۲۵ میلیارد ریال اعتبار در مراغه آغاز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار