گزارش/

«سیر تیمورلو» پایتختی برای فرآوری و صادرات سیر ایران

1402/04/03 - 13:48 - کد خبر: 94966 نسخه چاپی

نصر: شهر تیمورلو از توابع شهرستان آذرشهر در استان آذربایجان شرقی است که علاوه بر تولید ارقام مختلف سیر در این منطقه، سیرهای تولیدی از شهرها و استان‌های دیگر کشور از جمله کردستان، همدان، گیلان و کرمان نیز در این شهر فراوری و صادر می‌شود.

به گزارش نصر، سیر یکی از محصولات کم آب بر در میان محصولات سبزی و صیفی به شمار می‌رود که در مجموع ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت رفته و سالانه نیز ۲۸۰ هزار تن سیر در کشور تولید می‌شود.
به گزارش ایسنا، آذربایجان شرقی نیز با تولید سالانه ۲۴ هزار تن تولید و حدود ۸۲۰ هکتار زیرکشت، رتبه ششم از نظر سطح زیرکشت و رتبه چهارم را از نظر تولید سیر دارد.
متوسط تولید سیر در هر هکتار از اراضی استان ۲۹ هکتار بوده که عملکرد تولید سیر تَر به میزان تولید ۵۳ تن در هر هکتار و سیر خشک نیز ۱۴ تن در هر هکتار است که نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر فراتر است.
شهر تیمورلو نیز به عنوان یکی از قطب‌های تولید سیر در استان ایفای نقش می‌کند و به خصوص در زمینه فراوری، بسته بندی و صادرات محصول سیر در کشور شناخته شده است. این مزیت منطقه تیمورلو زمانی بیش از پیش دیده می‌شود که فراوری و بسته بندی محصول به صورت صنعتی در شهرک‌های صنعتی انجام گیرد و احداث شهرکی برای چنین فعالیت‌های اقتصادی یکی از درخواست‌های مردم است.
در راستای معرفی برند سیر تیمورلو و حفظ و احیای این برند، پنجمین جشنواره سیر تیمورلو به رسم هر ساله و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و جمعی از کشاورزان و مردم خدوم منطقه عصر جمعه، دوم تیرماه در شهر تیمورلو برگزار شد.

تبدیل تیمورلو به بندر خشک سیر
محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در پنجمین جشنواره سیر تیمورلو-قراغیل که در سالن ورزشی شهدای تیمورلو برگزار شد، گفت: آنچه که باید در تیمورلو تقویت شود تبدیل این منطقه به بندر خشک به جای کشت فراسرزمینی است البته جایگزینی کشت سیر به جای پیاز که یک محصول آب بر است نیز می‌تواند انجام بگیرد و از سویی علاقه و دانش مردم منطقه به این امر وجود دارد و ما نیز کمک می‌کنیم این موضوع پیگیری شود.
وی افزود: اکنون از کرمان، همدان، کردستان و گیلان، سیرهای تولیدی برای خشک کردن، بسته بندی و صادرات به تیمورلو می‌آید که می‌توان این کارها را با تاسیس شهرک سیر رونق دهیم.
وی ادامه داد: فصول زمستان و پاییز امسال با تنش آب و هوایی مواجه بودیم و این خشکسالی، اقتصاد ما را به خطر خواهد انداخت اما اگر تیمورلو تبدیل به بندر خشک شود، این تنش بر اقتصاد منطقه تاثیری نخواهد داشت زیرا در این راستا ارزش افزوده، بیشتر از طریق فراوری و بسته بندی به دست می‌آید.
کلامی تاکید کرد: در اقتصاد هیچ چیزی ساکن و ثابت نیست بنابراین اگر ما پیگیر تاسیس این شهرک نباشیم، مناطق دیگر این ویژگی را از ما خواهند گرفت.
وی با تاکید بر این‌که بایستی با فراوری سیر، ارزش افزوده محصول نیز در منطقه بماند، گفت:  آماده هستیم تا از محل اراضی منابع طبیعی و وام‌های تبصره‌ ۱۸ و اعتبارات سفر ریاست جمهوری مقدمات لازم برای ایجاد شهرک را فراهم سازد و در راستای ارتقای فناوری از مرحله کشت تا برداشت، تسهیلات ویژه در قالب مکانیزاسیون در اختیار قرار دهیم. در بحث مکانیزاسیون، کشاورزان اراضی کوچک، توان و انگیزه سرمایه گذاری برای مکانیزاسیون ندارند و باید به فکر کاشت یکجا و سهم و یکپارچگی اراضی باشیم.
وی بر پیگیری برای تامین سریع تراکتور موردنیاز منطقه و ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و منابع بانکی تاکید کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی  در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم تولید و اقتصاد کشور رونق یابد و تورم کنترل شود باید به مزیت‌های منطقه‌ای توجه شود. اگر بتوانیم قطب‌های تولیدی منطقه‌ای را ایجاد کنیم مثل تیمورلو در مورد سیر، خواهیم توانست که اشتغال، تولید، ارزش افزوده و گردشگری را در این مناطق توسعه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: مردم تیمورلو و شهرستان آذرشهر قابلیت تلاش و ارزش آفرینی را دارند و مردمان این دیار پرتلاش هستند. از سویی تیم اقتصادی دولت و استان نیز در حال تلاش برای بهره گیری از پتانسیل‌های مناطق بوده و توجه ویژه‌ای نیز در این راستا به تیمورلو خواهیم داشت.
وی با بیان این‌که بخش عمده ارزش افزوده سیر تیمورلو در شهرها و کشورهای دیگر محقق می‌شود، گفت: امیدواریم این جشنواره برای رونق تولید، معرفی شهرستان و جذب گردشگر در کنار تولید سیر گام بردارد.

جشنواره سیر باید به صورت علمی برگزار شود
اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در پنجمین جشنواره سیر تیمورلو-قراغیل که در سالن ورزشی شهدای تیمورلو برگزار شد، گفت: سطح زیر کشت محصول سیر استان حدود ۸۲۰هکتار بوده و سالانه ۲۴ هزار تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود. جایگاه استان از لحاظ سطح زیر کشت سیر در کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید نیز رتبه چهارم را داراست.
وی با اشاره به ویژگی‌های محصول سیر، افزود: سیر، محصولی است که مقاومتش نسبت به ناملایمات محیطی زیاد بوده و آب کمتری نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی لازم دارد. این محصول کشت پاییزه دارد و به علت زود رس بودن آن در خردادماه قابل برداشت است.
وی افزود: عمده محصول تولیدی سیر استان در خود استان یا استان‌های همجوار مصرف شده و در مواقعی مقصد مصرف آن عراق است. سیر ارقامی داشته و در استان ما نیز ارقام سیر محلی، صورتی، قرمز، سفید و رقم آذر کشت می‌شود ولی بیش از ۸۰ درصد اراضی به زیرکشت سیر صورتی می‌رود.
فتحی خاطر نشان کرد: عمده مشکل موجود در مورد محصول، نبود واحدهای سیر خشک کنی و ماشین آلات بسته بندی در شهرستان‌های تولید کننده است؛ عمده مشکل دیگر این بخش، عدم مکانیزه شدن و استفاده از ادوات کشاورزی است چرا که در تیمورلو، قطعات اراضی کوچک به زیر کشت سیر می‌رود و بایستی یکجا زراعی و یکجا کشتی انجام گیرد.
وی با اشاره به راه اندازی شهرک فراوری سیر در تیمورلو، ادامه داد: فرآوری سیر در شهرکی که ایجاد خواهد شد انجام می گیرد و این شهرک به صورت تعاونی خواهد بود.
وی با اشاره به جشنواره امروز درباره سیر تیمورلر، گفت: باید جشنواره‌ها را به همایش تبدیل کنیم و مقاله‌های علمی در این همایش‌ها ارائه شود و مراکز علمی نیز برای پیشرفت بیشتر این موضوع. تلاش کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: سیر در الگوی کشت قرار گرفته است و سعی می‌کنیم به عنوان یک محصول کم آب بر به جای محصولات پر آب بر جایگزین شود و کشت آن افزایش یابد.

اصلی ترین مشکلات سیرکاران
هادی فرجی آزاد، رئیس اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی منطقه، کیفیت پایین سموم و قیمت بالای آن است. تامین کود برای سیرکاران استان و به خصوص برای اراضی کشاورزان استان در خارج از استان نیز از دیگر مشکلات صنف سیرکاری است.
وی با اشاره به وضعیت کشت فراسرزمینی سیر استان، افزود: حدود ۸۲۰ هکتار از اراضی استان به زیر کشت سیر رفته و در مجموع کشاورزان استان در ۳۸۰۰ هکتار مزرعه در داخل و خارج استان(به صورت کشت فراسرزمینی) به کشت سیر مشغول هستند.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر تولیدکنندگان سیر بحث مکانیزاسیون است. بالغ بر ۸۰ درصد از کشاورزی در تولید این محصول به صورت سنتی انجام می‌گیرد.
فرجی آزاد با بیان این‌که احداث شهرک فراوری سیر اکنون در مرحله طراحی قرار دارد، ادامه داد: این شهرک در مساحت ۱۵۰ هکتار بوده که پیش از این ۵۰ هکتار آن در دست بخش خصوصی و یکصد هکتار نیز جزو اراضی منابع طبیعی بود که با مساعدت استانداری با اداره منابع طبیعی قرار است این یکصد هکتار نیز برای احداث شهرک فراوری سیر اختصاص یابد که در این حالت مشکلات سردخانه و صنایع تبدیلی شهرک نیز حل خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم استقرار پایانه گمرکی در این منطقه، افزود: کود و سم مصرفی برای تولید سیر استان به صورت آزاد تهیه شده و از سویی کشت نیز به صورت سنتی انجام می‌گیرد در این حالت قیمت تمام شده سیر نیز بالاست. قیمت تمام شده سیر تر ۱۱ الی ۱۲ هزار تومان و سیر خشک ۳۰ هزار تومان است که در صورت توسعه مکانیزاسیون، این قیمت‌ها کاهش خواهند یافت.
وی با بیان این‌که سیر، تعرفه صادراتی ندارد، تاکید کرد: بستر برای صادرات فراهم است.

باید برای حفظ برند سیر تیمورلو تلاش کنیم
شمسعلی محمودیان، فرماندار آذرشهر نیز در ادامه اظهار کرد: ظرفیت ایجاد شهرک فراوری سیر در منطقه وجود دارد و برند سیر به نام تیمورلو در کشور شناخته شده است. اگر این کار به صورت بندر خشک انجام گیرد نتیجه بخش خواهد بود.
وی افزود: اگر برای حفظ برند سیر منطقه تیمورلو و حمایت از محصول تلاش نکنیم، این ظرفیت را از دست ما خواهند گرفت. برگزاری جشنواره سیر تیمورلو، راهی برای حفظ و معرفی برند سیر تیمورلو است.
وی از جمله‌ اهداف برگزاری چنین جشنواره‌ای را ایجاد درآمد پایدار، اشتغال پایدار و احیای ظرفیت‌های منطقه در حوزه کشاورزی، دامداری و گردشگری دانست.
محمودیان گفت: بایستی به سمت دانش محور و علمی کردن محصول سیر منطقه گام برداریم.
وی با توجه به مشکلات کشاورزان در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری از جمله حوزه زیرساخت‌ها، مالیات، ارائه تسهیلات، تعرفه گمرکی و ... بر لزوم پیگیری و حل این مشکلات تاکید کرد.
وی گفت: تکمیل زنجیره تولید برای حفظ درآمد پایدار نیاز بوده و برای موفق شدن در امر ارتقای تولید و عملکرد محصول سیر باید الگوی کشت در منطقه رعایت شود.
فرماندار آذرشهر با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از کشاورزان، اجرای طرح‌هایی چون کشاورزی قراردادی، تسهیلات مکانیزاسیون، ارتقای عملکرد تولید محصولات، تنظیم الگوی کشت و ... را جمله اقدامات دولت در راستای تقویت بخش کشاورزی عنوان کرد.
انتهای پیام/
«سیر تیمورلو» پایتختی برای فرآوری و صادرات سیر ایران خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حسن قهرمانزاده موسس بازارسیر درسال ۷۷   10 ماه پیش  

با سلام به تمام دلسوزان و مسئولین استان خسته نباشید میگم که زحمت کشیدندتمام مشکلات سیرکاران رابررسی کردند متائسفانه بغیرازیک مشکل اساسی که اب میباشد باایجادمخزن اب دررودخانه گنبرف به تیمورلو که خیلی هم ساده هست وجلوگیری ازخطرات سیل وکشت کشتارمردم مظلوم منطقه که درطول تاریخ نشان داده منجر به خسارات هنگفتی شده هیچ اشاره ای نشده که لازم به توضیح است که میشودخیلی راحت باابهای هدررفت همان منطقه بیش از۲الی ۳هزارهکتارسیردرزمینهای بلاتکلیف وبی ابی شهرستان اذرشهر کاشت کرد، اگرنیازباشدسرمایه گذارهم دراین مورد میشه پیدا کرد باتشکر
پژوهشیار