ترجمه/

برای دستیابی به یک شهر سالم‌تر، پیاده‌روها را توسعه دهید

1402/04/02 - 22:28 - کد خبر: 94918 نسخه چاپی

نصر: اوکلاهاماسیتی که یکی از بالاترین نرخ‌های چاقی بزرگسالان در ایالات متحده را دارد، در سال ۲۰۰۸ دست به اجرای کمپین رژیم لاغری در سراسر شهر زد که درطی آن شهردار وقت، میک کورنت، ساکنان را به چالش کشید تا جمعاً حدود ۴۵۰ هزار کیلوگرم وزن کم کنند. البته نقش شهرداری در این ارتباط ایجاد بسترهای مناسب پیاده‌روی عنوان شد.

 این کمپین فراتر از شعار بود. در شهری گسترده با محوریت خودروها که در ساعات شلوغی می‌توان به سرعت در شهر حرکت کرد، کورنت متعهد شد که به تغییرات وسیع در زیرساخت‌ها دست زند. این شهر به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلاری برای بهبود قابلیت پیاده‌روی و حرکت ساکنان، پارک‌ها، پیاده‌روها را اضافه کرد و بر روی مسیرهای دویدن و دوچرخه سواری جدید سرمایه‌گذاری کرد.
این شهرتا سال ۲۰۱۲، به هدف کاهش وزن مد نظر شهردار رسید و بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، گزارش‌های آماری مراکز پزشکی کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین بهبود در نرخ کلی مرگ و میر را نشان داند. با اینکه هنوز راه زیادی در پیش است و اوکلاهاما سیتی امروزه یکی از ناسالم ترین شهرهای ایالات متحده است، اما این تجربه موفق بر این واقعیت مهر تایید زد که محیط‌های ساخته شده نقش موثری در سلامت جسمی و روانی یک جامعه ایفا می‌کنند.
"کیون نگوین"، استاد اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشگاه مریلند، می‌گوید: «محیط‌ها و زیرساخت های شهری اهرم دیگری است که می‌توانیم از آن برای تغییر سلامت جمعیت استفاده کنیم. آخرین مطالعه او، که با یک تیم چندرشته‌ای متشکل از کارشناسان بهداشت عمومی، معماران و دانشجویان علوم کامپیوتر انجام شد نشان دادکه چگونه عناصر منفرد محیط ساخته شده - از علائم توقف و پیاده‌روها گرفته تا ساختمان‌ها و چراغ‌های خیابانی - بر فاکتورهای مختلف سلامتی و رفتار و اخلاقی شهروندان تاثیر می‌گذارد. او اعتقاد داردکه همه جا کمپین‌های سیگار نکشیدن و تغذیه سالم اجرا می‌شود، اما آنچه اهمیت فراوان دارد این است که اگر برخی از ساختارهای شهری تغییر داده شود، می‌توان فرصت‌های بهداشتی را نیز تغییر داد.
کار تحقیق تیم مطالعاتی دکتر نگوین بر اساس تجزیه و تحلیل ۱۶۴ میلیون تصویر "گوگل استریت ویوو" جمع آوری شده از سراسر ایالات متحده- پایگاه داده وسیعی از خیابان های شهری، برون‌شهری و روستایی است. دانشجویان او یک مدل کامپیوتری را برای تشخیص و برچسب‌گذاری ویژگی‌های مختلف محیط ساخته شده آموزش دیدند. سپس تصاویر گرفته شده با داده‌های جمعیت شناختی و اجتماعی-اقتصادی از اداره سرشماری ایالات متحده و همچنین داده های بهداشتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مقایسه شدند.
این محققان دریافتند که محله‌هایی که به نشانگرهای توسعه شهری مانند پیاده‌روها و معابر عابر پیاده مجهز شده اند، برای مثال با کاهش چاقی و کاهش فشار خون بالا مرتبط هستند. به طور مشابه، ارتباطی بین علائم جاده‌ای و چراغ‌های خیابانی با شیوع کمتر کلسترول بالا و حتی سرطان، و همچنین کاهش افسردگی و استعمال دخانیات مرتبط مشاهده شد.
این محققان همچنین اظهار کردند که محله‌های مناسب برای عابر پیاده معمولاً با سلامت جامعه بهتر و سبک زندگی فعال، که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت را کاهش و سلامت روان را بهبود می‌بخشد همخوانی معناداری دارند، در حالی که محیط‌های پر سر و صدا و دارای فضای سبز کم با استرس و اضطراب مرتبط هستند.
نگوین می‌گوید: «زمانی که در حال انجام سیاست‌گذاری یا مداخله‌ از طریق بهبود زیرساخت‌های پیاده‌روی شهری هستیم، می‌خواهیم بدانیم که آیا تغییر آن ویژگی می‌تواند منجر به کاهش معینی در چاقی شود یا خیر، آیا قرار دادن پیاده‌روها یا نصب تابلوهای خیابانی کمکی می‌کند؟
این پروژه هنوز در مرحله اولیه است و تیم تحقیق  تاکید می‌کند که برای آزمایش متغیرها و همچنین درک بهتر همبستگی‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. برخی از یافته ها باید در زمینه جوامع مختلف تفسیر شوند.
با این وجود، این پروژه پتانسیلی برای کمک به مقامات بهداشتی شهری و عمومی را دارد تا ابتکارات بهداشتی خود را که هدف آن اصلاح رفتار انسانی است، مد نظر قرار دهند و برای طراحان و برنامه‌ریزان شهری، می تواند به قرار دادن سلامت در مرکز توسعه آینده و تغییرات سیاست منطقه‌بندی کمک کند.
تجربه موفق شهرداری اوکلاهاما برای بسترسازی پیاده‌روی بیشتر شهروندان از مجرای یک کمین شهری کاهش وزن می تواند نمونه ای از کارکرد موثر مدیریت شهری در ارتقاء سطح بهداشت و سلامت عمومی شهروندان باشد، نقشی که گاها در لابلای روزمرگی‌های ساخت و ساز و پیشرفت فیزیکی شهر نادیده گرفته می‌شود.

رضا عالش‌زاده
انتهای پیام/
برای دستیابی به یک شهر سالم‌تر، پیاده‌روها را توسعه دهید نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار