رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خبر داد:

ایجاد ۲۰ پایگاه نوآوری محصولات دیم در کشور

1402/04/01 - 13:52 - کد خبر: 94864 نسخه چاپی

نصر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از ایجاد ۲۰ پایگاه نوآورانه در استان‌های دیم خیز کشور خبر داد.

به گزارش به گزارش نصر، روستایی گفت: این پایگاه‌ها در استان‌های دیم خیز با هدف انتقال جدید‌ترین یافته‌های محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به کشاورزان در قالب روز مزرعه ایجاد شده است.
وی افزود: از این تعداد ۱۴ مورد به صورت پایلوت‌های تحقیقاتی و نوآورانه با مشارکت فعال معاونت ترویج و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی درآذربایجان شرقی اجرا شده است.
رئیس موسسه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور خاطرنشان کرد: کشاورزان با حضور در این پایگاه‌ها با جدیدترین ارقام موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در بخش غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه آشنا می‌شوند.
وی اضافه کرد: از طریق این پایگاه‌ها در هر روز مزرعه برای حدود یکصد کشاورز، مروج و کارشناس آموزش داده می‌شود.
وی تاکید کرد: ایجاد طرح‌های آزمایشی نوآوری از دستاوردهای تحقیقاتی محصولات زراعی دیم مهمترین راهبرد موسسه در انتقال یافته‌های تحقیقاتی برای افزایش بهره‌وری و آشنایی کشاورزان و کارشناسان است.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور همچنین گفت: تعداد ۱۰۱ رقم محصولات زراعی دیم از بدو تاسیس موسسه تا پایان سال گذشته معرفی شده است و امسال ۱۳ رقم زراعی از بخش‌های تحقیقاتی غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای برای اقلیم‌های مختلف در دیم‌زارهای کشور معرفی می‌شود.
روستایی تعداد دستاوردهای فناورانه وتجاری‌سازی موسسه با شرکت‌های خصوصی را ۶۹ رقم اعلام کرد و ادامه داد: مقدمات قرارداد همکاری با شرکت دانش‌بنیان تولید بذر برای تولید هسته‌های بذر ارقام جو و ماشک دیم اجرایی شده است.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه فعاليت‌هاي خود را از سال ۱۳۷۱ در پنج ايستگاه اصلي و ۹ ايستگاه فرعي در مناطق مختلف اگروكليمائي سردسيري، گرمسيري و نيمه سردسيري و معتدل ديم كشور به منظور افزايش عملكرد محصولات زراعي ديم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله)، حبوبات (نخود و عدس)، دانه هاي روغني (كلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه شروع کرده است.
انتهای پیام/
ایجاد ۲۰ پایگاه نوآوری محصولات دیم در کشور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار