رئیس صندوق رفاه دانشجویان:

همه وام‌های دانشجویی تا ۸ تیر واریز می‌شود

1402/04/01 - 11:55 - کد خبر: 94844 نسخه چاپی

نصر: رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: به ازای هر دانشجوی خوابگاهی ما ۱۲ متر مربع فضا در نظر می‌گیریم. این عدد استاندارد بین المللی است. خوابگاه‌های ما استاندارد جهانی دارد و فقط در مواردی که ظرفیت پایین است، مجبوریم اتاقی که مثلا چهار نفره است را به پنج دانشجو اختصاص می‌دهند. البته این کار موقتی است و ما این شرایط را توصیه نمی‌کنیم.

به گزارش نصر، «مسعود گنجی» رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بازدید از خوابگاه‌های دانشجویی و مسائل آن‌ها توضیح داد: صندوق رفاه دانشجویان وظیفه دارد تسهیلات مربوط به دانشجویان از جمله خوابگاه یا وام‌های دانشجویی را تامین کند. بنابراین یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم، بازدید از وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی است همچنین پیگیر واریز وام‌های دانشجویان نیز هستیم و تا جایی که بودجه و توان مالی اجازه می‌دهد این مسائل را حل می‌کنیم. 
گنجی تصریح کرد: در بازدید از دانشگاه‌های منطقه سه کشور که آخرین مورد بازدید مربوط به دانشگاه ارومیه بود، وضعیت این دانشگاه را از نظر رفاهی مناسب ارزیابی کردیم. در این سفر دانشکده صنعتی ارومیه نیز مورد بازدید قرار گرفت که این دانشگاه از نظر خوابگاه مشکلات خاص خودش را دارد و متاسفانه کمبود ظرفیت خوابگاهی داریم. 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: برای حل این مشکل، بر اساس توانی که داریم، مذاکراتی انجام شد تا ارگان‌هایی که متولی مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور هستند، به کمک این دانشگاه بیایند و مشکلات این دانشگاه را برطرف کنیم. در بازدید از دانشکده فنی مهندسی خوی نیز با توجه به زلزله سال قبل، مشکلاتی در این منطقه ایجاد شده است. قرار شد رئیس دانشکده گزارش کاملی از وضعیت این دانشگاه ارائه دهد سپس تصمیم گیری کنیم که چطور می‌توانیم مشکلات ناشی از زلزله را برطرف کنیم و تا سال تحصیلی جدید، امیدواریم این مشکلات حل شود.
گنجی افزود: دانشجویان دانشکده خوی در حال حاضر در خوابگاه‌های استیجاری ساکن هستند و با گفت‌وگویی که داشتیم، دانشجویان مشکل خاصی را گزارش نکردند. البته ما تلاش می‌کنیم ساختمان خوابگاه بازسازی و برای ترم‌های بعدی آماده‌سازی شود. 
او در پاسخ به این سوال که آیا جذب دانشجویان بین المللی موجب ایجاد چالش‌هایی در زمینه خوابگاه شده است؟ گفت: دانشجویان بین الملل دو دسته هستند؛ یک عده دانشجویانی هستند که دانشجوی آزاد محسوب می‌شوند یعنی به ایران می‌آیند و خودشان اقدام به دریافت پذیرش می‌کنند و مشغول به تحصیل درایران می‌شوند. دسته دیگر دانشجویان بورسیه ایران هستند؛ کسانی که از دولت جمهوری اسلامی ایران بورس دریافت می‌کنند، همانند دانشجویان روزانه خودمان با آن‌ها برخورد می‌شود و مشکل خاصی برای این دسته از دانشجوهای خارجی وجود ندارد.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد اینکه آیا با وجود اخبار کمبود خوابگاه، خوابگاه مازاد هم وجود دارد که به دانشجویان بین المللی اختصاص داده شود، اظهار کرد: اینطور نیست که خوابگاه مازاد نداشته باشیم همین ترم ۲۲۴ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی داریم و ۲۰۰ هزار دانشجو در خوابگاه‌ها حضور دارند. معمولا ترم اول سال تحصیلی با مشکلات خوابگاهی مواجه می‌شویم، ولی در ترم دوم اغلب ظرفیت خوابگاه‌های ما پر نیست. 
گنجی ضمن بیان اینکه برخی از دانشگاه‌های بزرگ ظرفیت خوابگاهی اضافی دارند، عنوان کرد: البته دانشگاه‌هایی هم داریم که کمبود خوابگاه دارند و حتی دانشگاه‌هایی داریم که برای یک نفر اضافه هم ظرفیت خوابگاه ندارند. همین حالا دانشگاه سیستان و بلوچستان نزدیک به ۴۰۰ نفر ظرفیت خوابگاهی خالی دارد یا دانشگاه یزد نیز به همین صورت است و هیچ دانشجویی در این دانشگاه‌ها بدون خوابگاه نمی‌مانند. در برخی دانشگاه‌ها اقدامات زیرساختی خوبی صورت گرفته و زمانی دانشجویان زیادی می‌پذیرفته و ظرفیت خوابگاهی برای آن‌ها در نظر گرفته شده بوده و حالا با توجه به اینکه تعداد دانشجویان آن‌ها پایین آمده، طبیعتا جمعیت خوابگاهی آن‌ها نیز کم می‌شود. 
او افزود: دانشگاهی با مازاد ظرفیت خوابگاهی می‌تواند این ظرفیت را در اختیار دانشجویان خارجی قرار دهد، اما به هر حال اولویت با دانشجویان داخلی است. 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد سهم دانشجویان کشور از فضای دانشجویی نیز توضیح داد: به ازای هر دانشجوی خوابگاهی ما ۱۲ متر مربع فضا در نظر می‌گیریم. این عدد استاندارد بین المللی است و ما سعی کردیم مطابق همین استاندارد جهانی درباره خوابگاه‌های دانشجویی عمل کنیم. این استاندارد در بالغ بر ۹۵ درصد خوابگاه‌های دانشگاهی ما رعایت شده است. بنابراین خوابگاه‌های ما استاندارد جهانی دارد و فقط در مواردی که ظرفیت پایین است، مجبوریم اتاقی که مثلا ۴ نفره است را به ۵ دانشجو اختصاص دهیم. البته این کار موقتی است و ما این شرایط را توصیه نمی‌کنیم و ترجیحا باید استاندارد در همه موارد رعایت شود. خیلی وقت‌ها دانشجوها توافق می‌کنند که به جای اسکان در خارج از خوابگاه‌های دانشگاه در یکی از اتاق‌ها به صورت مازاد بر ظرفیت ساکن شوند. ما وقتی دانشجوها خودشان راضی هستند جلوی آن‌ها را نمی‌گیریم. 
گنجی محیط خوابگاه را صمیمانه‌ و امن‌تر دانست و تاکید کرد: دانشجوها ترجیح می‌دهند در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن شوند. ما هر کاری از دستمان برمی آید برای رفاه و آسایش و امنیت دانشجویان انجام می‌دهیم. برای تحقق این هدف در یک سال و نیم گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر به ظرفیت‌های خوابگاهی دانشگاه‌های کشور اضافه کرده‌ایم و دنبال این هستیم که هرسال به این ظرفیت اضافه شود. امسال نیز مطمئنا ۵ هزار نفر به ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاهی اضافه خواهیم کرد. همین حالا با این وجود کل ظرفیت‌های خوابگاهی ما پر نیست به این دلیل که دانشجویانی ابتدای سال خانه‌ای اجاره کرده‌اند و حالا وسط سال تحصیلی که ظرفیت خالی در خوابگاه ایجاد شده، خانه‌ای که اجاره کرده را تحویل نمی‌دهد و به خوابگاه نمی‌آید چراکه قرارداد یکساله بسته و این اتفاق در ترم‌های دوم سال تحصیلی رخ می‌دهد که موجب خالی ماندن بخشی از ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه‌ها می‌شود. 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان بیان کرد: بدون توجه به مسائل رفاهی به برخی از دانشگاه‌های تازه تاسیس مجوز ایجاد داده‌اند و حالا این دانشگاه‌ها دنبال خوابگاه ساختن افتاده اند. با توجه به اینکه دانشگاه‌های جدید بودجه کافی ندارند، نمی‌توانند به راحتی خوابگاه بسازند و ما به همین دلیل دنبال خیرین هستیم تا بزرگواری کنند و برای این دانشگاه‌ها محل اسکان دانشجویی بسازند.
او اضافه کرد: در این شرایط کاری که ما می‌کنیم این است که کمکی تحت عنوان ودیعه مسکن گروهی مجردی برای دانشجویانی که دنبال خوابگاه هستند به دانشگاه‌ها تخصیص دهیم که به کمک این مبلغ بتوانند تا زمانی که خوابگاه‌هایشان آماده و تکمیل می‌شود، خوابگاه بگیرند و در اختیار دانشجوهای خود قرار دهند تا اجاره ساختمان‌ها با افزایش ودیعه پایین بیاید. ما نمی‌توانیم به صورت کامل ودیعه را پرداخت کنیم، ولی این کمکی است که برای کاهش اجاره دانشجویان برای مبلغ ودیعه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا دانشجویان از عهده مخارج تحصیلی و اسکان خود برآیند. 
گنجی در ادامه درخصوص واریز وام‌های تحصیلی به دانشجویان نیز اظهار کرد: واریز وام‌ها از ۳۰ خردادماه آغاز شده و به حساب تعدادی از آن‌ها واریز شده و تا یک هفته آینده کل وام‌ها به حساب دانشجویان واریز می‌شود. 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآوری کرد: اگر تا هفته اول تیرماه یعنی تا ۸ تیر ماه وام دانشجویی که مشمول دریافت وام بوده به حسابش واریز نشد، می‌تواند به دانشگاه خود مراجعه کند و علت‌عدم واریز وام را جویا شود و اگر نواقصی در مدارک داشتند، به سرعت مدارک خود را تکمیل کنند. وام‌ها به صورت اینترنتی واریز می‌شود و ممکن است گاهی سایت بانک مرکزی یا بانک عاملی که کار را انجام می‌دهد دچار قطعی شود برای همین ممکن است برخی از پرداخت‌ها با تاخیر انجام شود، اما قطعا همه پرداخت‌ها تا ۸ تیر ماه در حساب دانشجویان خواهد بود.
انتهای پیام/
همه وام‌های دانشجویی تا ۸ تیر واریز می‌شود ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار