خبر/

جایگاه پنجم ایران در آسیا از نظر تعداد کتابخانه  

1402/04/01 - 11:18 - کد خبر: 94837 نسخه چاپی

نصر: دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در آسیا جزو پنج کشور و در جهان جزو ۲۰ کشور برتر از نظر تعداد کتابخانه است. 

به گزارش نصر، مهدی رمضانی روز پنجشنبه در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی شهر جدید سهند در آذربایجان شرقی با بیان اینکه امروز کتابخانه ها مرکز فرهنگی و اجتماعی هستند و تنها محل کتابخانی نیستند، افزود: در منطقه به لحاظ تعداد کتابخانه اولین هستیم.
وی با بیان اینکه تلاش داریم سرانه کتابخوانی و کتابخانه های کشور را به سرعت افزایش دهیم، از حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان استانی قدردانی کرد.

توزیع عادلانه امکانات فرهنگی رویکرد دولت است
استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات فرهنگی رویکرد دولت است، گفت: توجه دولت به مسایل فرهنگی بی مانند است و بر همین اساس نگاه دولت به استان نیز تغییر کرده است.
عابدین خرم با اشاره به اینکه میزان مراجعه به کتابخانه های استان نسبت به دو سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: شهر سهند با جمعیت رو به افزایش نیازمند مکان های فرهنگی بیشتر است.
وی اعلام کرد: یکی از اولویت های کاری ما در استان توجه به بهره برداری از کتابخانه های جدید است
حجت الاسلام منیب راد امام جمعه شهر جدید سهند هم خواستار ایجاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهر شد.
وی با بیان اینکه شهر جدید سهند با ۱۸۰ هزار نفر جمعیت فاقد این اداره است خاطرنشان کرد: سهند داری ظرفیت های بسیار وسیع فرهنگی و اجتماعی است.
امروز دومین کتابخانه بزرگ آذربایجان شرقی پس از کتابخانه عمومی تبریز با نام شهید سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی در شهر جدید سهند با حدود ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
مساحت سایت این کتابخانه سه هزار و ۴۰۰ مترمربع و زیربنایی بالغ بر سه هزار مترمربع در سه طبقه با سازه فلزی است که توسط شرکت عمران شهر جدید سهند احداث و توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی با تجهیزات به‌روز کتابخانه‌ای مجهز شده است.
این کتابخانه دارای بخش‌های متنوعی از جمله مخزن اصلی با گنجایش ۶۰ هزار جلد کتاب، مخزن کتاب‌های مرجع، سالن‌های مطالعه بانوان و آقایان با ظرفیت یکصد نفر، بخش کودک با ۱۴۰ مترمربع مساحت، اتاق بازی، اتاق مادر و کودک، ساختکده، اتاق علم، بخش نشریات، کلاس آموزشی، بخش خدمات تحت وب، کلاس آموزشی رایانه‌محور، سالن جلسات، تالار آمفی تئاتر است.
پیش از این شهر جدید سهند دارای یک کتابخانه عمومی به نام پیامبر اعظم(ص) به متراژ یکهزار متر مربع بود که با آغاز به کار کتابخانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی سرانه کتابخانه‌ای در این شهر از ۰.۶ مترمربع به حدود ۲.۴۲ مترمربع افزایش پیدا می‌کند که ۴۰۰ درصد رشد خواهد داشت.
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابهانه های عمومی کشور سال گذشته در سفر به استان آذربایجان شرقی، پس از بازدید از پروژه کتابخانه عمومی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، نوید تجهیز با امکانات به‌روز و جذب نیروی انسانی برای این کتابخانه در کوتاهترین زمان ممکن را داده بود.
انتهای پیام/
جایگاه پنجم ایران در آسیا از نظر تعداد کتابخانه   خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار