مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان؛

سالانه ۳۷۵ تن توت فرنگی گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

1402/04/01 - 11:11 - کد خبر: 94836 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه ۳۷۵ تن محصول توت فرنگی گلخانه‌ای در این استان تولید و در بازار داخلی عرضه می‌شود.

به گزارش نصر، محمدباقر بی پروا، روز پنجشنبه در گفت و گویی با اشاره به افزایش ۴۳ درصدی سطح زیرکشت این محصول در سال جاری در استان، افزود: در سطح استان ۱۱ واحد گلخانه‌ای تولید توت‌ فرنگی به مساحت پنج هکتار با سامانه هیدروپونیک فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه محصول تولیدی این گلخانه‌ها اغلب در بازار داخلی مصرف می‌شود، اظهار کرد: متوسط عملکرد محصول توت فرنگی در سطح کشور ۷۰ تن در هکتار بوده و این میزان در آذربایجان شرقی بیش از میانگین کشوری و ۷۵ تن در هکتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گلخانه‌های توت فرنگی استان اغلب در شهرستان های هشترود، جلفا، عجب شیر، میانه، مراغه و مرند متمرکز است.
بی پروا، با بیان اینکه عملکرد این گلخانه‌ها بسیار خوب و ارقام کشت شده نیز کاماروسا، سابرینا و آلبیون است، ادامه داد: در این واحدهای گلخانه‌ای برای ۴۲ نفر به صورت مستقیم و ۸۴ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.
وی یادآور شد: تولید توت‌ فرنگی در گلخانه نسبت به فضای باز عملکرد بالایی دارد و محصول تولیدی دارای کیفیت عالی و عاری از آفات و بیماری بوده و از عمر پس از برداشت بالایی برخوردار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: به دلیل تولید خارج از فصل، توت‌فرنگی‌های استان به قیمت بالایی به فروش می‌رسد و کشت این محصول در گلخانه دارای توجیه اقتصادی بالایی است.
بی پروا، با اشاره به ظرفیت های موجود در آذربایجان شرقی برای تولید محصول توت فرنگی در گلخانه‌ها، افزود: با توجه به ایجاد زیرساخت شهرک های گلخانه ای در مناطق سردسیر استان زمینه برای توسعه گلخانه های توت فرنگی و گل های زینتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای در استان با هدف کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح توسعه می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به بحران کم آبی و لزوم تغییر جهت کاشت محصولات با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و بالابردن بازدهی تولید، کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای مورد تاکید دولت است.
بی پروا، ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و پرداخت تسهیلات بانکی لازم برابر اعتبارات تخصیصی برای احداث گلخانه از متقاضیان علاقه مند برای فعالیت در این زمینه حمایت می‌شود.
آذربایجان شرقی دارای ۴۰۰ هکتار اراضی آبی و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی دیم است و سالانه بیش از پنج هزار تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.
انتهای پیام/
سالانه ۳۷۵ تن توت فرنگی گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار