عابدین خرم؛

ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی زمینه‌ساز تقویت روابط ایران و ویتنام است

1402/03/31 - 23:15 - کد خبر: 94820 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر ویتنام در ایران، گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم کشور است و با ظرفیت‌های فراوان خود در بخش‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز تقویت روابط ایران و ویتنام باشد.

به گزارش نصر، عابدین خرّم روز چهارشنبه در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی استان، گفت: آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری هم ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد و این بخش نیز می‌تواند یکی از محورهای روابط این استان با کشورهای مختلف باشد.
وی اظهار داشت: ما ویتنام را کشوری مستقل می‌دانیم و دولت و ملت این کشور همواره در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران مواضع قابل قبولی داشته‌اند و روابط دو کشور رو به توسعه است.
سفیر ویتنام در ایران نیز که به منظور شرکت در جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس به این منطقه سفر کرده بود، با تبریک ثبت جهانی ژئوپارک ارس، گفت: منطقه آزاد ارس ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد و ما در مذاکره با مدیران این منطقه، درخصوص زمینه‌های همکاری اقتصادی به توافق‌های خوبی رسیدیم.
کونوک هویی همچنین به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم و کریدور شمال جنوب و نقاط قوت فراوان در بخش‌های مختلف جزو استان‌های استراتژیک ایران است.
وی با اشاره به اینکه امسال پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام است، افزود: ویتنام و ایران روابط سیاسی خوبی دارند، اما روابط اقتصادی دو کشور در حد انتظار نیست و من به عنوان سفیر تلاش خواهم کرد که روابط دو کشور را توسعه دهم و در این راستا، آذربایجان شرقی یکی از اولویت‌های ما خواهد بود.

نقش‌آفرینی تبریز در توسعه روابط اقتصادی با اندونزی
استاندار آذربایجان شرقی همچنین در دیدار با سفیر اندونزی در ایران، بر نقش‌آفرینی این استان در تحکیم و تقویت روابط میان ایران و اندوزی برپایه تعاملات اقتصادی و بازرگانی تاکید کرد.
عابدین خرّم با اشاره به اشتراکات دینی و فرهنگی دو کشور ایران و اندونزی، گفت: ما کشور اندونزی را به عنوان یک کشور بزرگ دوست و برادر که همواره مواضع بسیار ارزشمند و ستودنی داشته می‌شناسیم و روابط این کشور با ایران، الگوی خیلی خوبی از روابط میان کشورهاست.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برخی از ظرفیت‌های استان در بخش‌های صنعت، تولید، کشاورزی و گردشگری، گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ اینکه در گذشته جاده ابریشم از آن عبور می‌کرده مورد توجه تجار و بازرگانان جهان بوده و خود این استان هم بخش خصوصی قدرتمندی دارد که جزو پیشروان این عرصه در کشور هستند.
وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی ما بسیار فعال است و پیشنهاد عملی من این است که تجار و بازرگانان یکی از استان‌های مهم اندونزی با اتاق بازرگانی تبریز مراوده داشته باشند و با توجه به ظرفیت‌های موجود، ایجاد رابطه خواهرخواندگی تبریز با یکی از شهرهای بزرگ اندونزی نیز میسر خواهد بود.
سفیر اندونزی در ایران نیز با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور، گفت: سفر رئیس جمهور ایران به اندونزی نتایج پرباری به همراه داشت و نقطه عطفی برای گسترش روابط دوجانبه به‌ویژه گسترش روابط اقتصادی و زیربنایی دو کشور به شمار می‌رود.
رونی پراستیو یولیانتورو ادامه داد: در این سفر بخشی از تفاهم‌نامه‌ها درخصوص همکاری‌های اقتصادی امضا شد که در حقیقت قدم اول برای توسعه روابط است و مهم‌تر از آن آغاز کارهای اجرایی و بهره‌برداری دولت‌ها و بخش‌های خصوص دو کشور از این قراردادها است.
وی گفت: باور دارم که ظرفیت های بسیار بالایی در زمینه تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که نیازمند کشف و بهره‌برداری است و لازم است اتاق‌های بازرگانی ما برای تحقق این ظرفیت‌ها همکاری کنند.
انتهای پیام/
ظرفیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی زمینه‌ساز تقویت روابط ایران و ویتنام است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار