مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان:

تولید سالانه توت فرنگی گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی 375 تن است

1402/03/31 - 17:30 - کد خبر: 94805 نسخه چاپی

نصر: مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تولید سالانه محصول توت فرنگی گلخانه‌ای در این استان 375 تن است که در بازار داخلی عرضه و مصرف می‌شود.

به گزارش نصر، محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: افزود: در سطح استان 11 واحد گلخانه‌ای تولید توت‌ فرنگی به مساحت 5 هکتار با سیستم هیدروپونیک وجود دارد.
وی با بیان اینکه محصول تولیدی این گلخانه‌ها اغلب در بازار داخلی مصرف می‌شود که امسال از لحاظ مساحت زیر کشت و تولید، از افزایش 43 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است ادامه داد: میانگین عملکرد محصول توت فرنگی در سطح کشور 70 تن در هکتار می باشد که این میزان در استان آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری بوده و بیش از 75 تن در هکتار است.
وی با بیان اینکه گلخانه‌های توت فرنگی استان آذربایجان شرقی اغلب در شهرستان های هشترود ، جلفا ، عجب شیر ، میانه، مراغه و مرند متمرکز هستند، ادامه داد: عملکرد این گلخانه‌ها بسیار خوب است و ارقام کشت شده نیز کاماروسا، سابرینا و آلبیون است.


 
بی پروا اظهار کرد: در این واحدهای گلخانه‌ای برای 42 نفر به صورت مستقیم و 84 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.
وی گفت: تولید توت‌فرنگی در گلخانه نسبت به فضای باز عملکرد بالایی دارد و محصول تولیدی دارای کیفیت عالی و عاری از آفات و بیماری بوده و از عمر پس از برداشت بالایی برخوردار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: به دلیل تولید خارج از فصل توت‌فرنگی‌های استان به قیمت بالایی به فروش می‌رسد و کشت توت فرنگی در گلخانه از جمله محصولاتی است که توجیه اقتصادی بالایی دارد.
وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان برای تولید محصول توت فرنگی در گلخانه‌ها گفت: با توجه به ایجاد زیرساخت های شهرک های گلخانه ای در مناطق سردسیر استان زمینه برای توسعه گلخانه های توت فرنگی و گلهای زینتی فراهم می باشد.


 
وی تاکید کرد: کشت گلخانه‌ای در استان با هدف کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح توسعه می‌یابد.
بی پروا افزود: با توجه به بحران کم آبی و لزوم تغییر جهت کاشت محصولات با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و بالابردن راندمان تولید، کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای مورد تاکید دولت است.
وی یادآور شد: در این راستا با ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و پرداخت تسهیلات بانکی لازم برابر اعتبارات تخصیصی برای احداث گلخانه از متقاضیان فعالیت در این زمینه حمایت می‌شود.
انتهای پیام/
تولید سالانه توت فرنگی گلخانه‌ای در آذربایجان‌شرقی 375 تن است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار