معاون دبیر ستاد ملی جمعیت اعلام کرد:

اعطای ۸۳۰ هزار وام فرزندآوری/ضرورت ساماندهی نظام درمان ناباروری

1402/03/31 - 17:28 - کد خبر: 94801 نسخه چاپی

نصر: معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری با اشاره به اعطای ۸۳۰ هزار وام فرزندآوری گفت: میزان تولد در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۴۰ هزار مورد کمتر شده است.

به گزارش نصر، انسیه کتابچی در اختتامیه جشنواره «سرزمین جوان من»، اظهار داشت: در مرقومه رهبر معظم انقلاب به مناسبت ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تاکید بر اهمیت فرهنگ، دو ساحت «فرهنگ سازی عمومی و فرهنگ سازی در حوزه بهداشتی» را نشانه گرفتند.
وی ادامه داد: فرهنگ سازی در حوزه بهداشتی به عنوان یک محور مستقل و مؤثر باید مورد توجه قرار گیرد و موضوع کنترل جمعیت و تنظیم خانواده بر اساس برنامه توسعه اول نیز از همین رهگذر و با عزم نظام سلامت در جامعه اثرگذار شد و این زیر ساخت همچنان وجود دارد.
کتابچی افزود: در دانشگاه‌های علوم پزشکی با سه دسته مخاطب یعنی «دانشجویان»، «اساتید و کارکنان» و «عموم جامعه» روبرو هستیم که برای هر یک از آنان می‌توانیم برنامه‌ریزی جداگانه داشته باشیم البته باید مراقب باشیم در این برنامه‌ریزی‌ها با تصمیم‌گیری‌های سریع دچار اشتباهات محاسباتی نشویم. به عنوان نمونه، دیده می‌شود برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بر راه اندازی مراکز ناباروری فوق تخصصی اصرار دارند و این در صورتی است که از جنبه‌های علمی، تجربی و تجهیزات در این حوزه هیچ کمبودی در کشور نداریم.

ضرورت ساماندهی نظام درمان ناباروری
معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نیاز امروز در این زمینه، ساماندهی نظام درمان ناباروری است؛ یک زوج نابارور از لحظه‌ای که برای درمان تصمیم می‌گیرند باید بدانند گام به گام به کجا باید مراجعه کنند و چه اقدامی را انجام بدهند.

حداکثر ۱۵ درصد زوج‌های نابارور باید به مراکز فوق تخصصی مراجعه کنند
وی با بیان اینکه حداکثر ۱۵ درصد زوج‌های نابارور باید به مراکز فوق تخصصی مراجعه کنند، افزود: درمان عمده زوج‌های نابارور در سطح یک و دو نظام سلامت با بازدهی بیشتر قابل انجام است؛ بنابراین بیشترین منابع باید در مسیر تقویت شبکه‌های بهداشتی هزینه شود.
کتابچی با اشاره به جامعیت قانون جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: اجرای ناقص این قانون می‌تواند پیامدهای منفی و جبران ناپذیری داشته باشد. به عنوان مثال اگر فقط بر مشوق‌های اقتصادی تاکید شود ولی نسبت به موضوع فرهنگ بی تفاوت باشیم، خانواده‌ها در موضوع سبک زندگی دچار اشتباه می‌شوند.

اعطای ۸۳۰ هزار وام فرزندآوری
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۳۰ هزار وام فرزندآوری داده شد، ادامه داد: اگر مشوق‌های اقتصادی با سیاست‌های فرهنگی همراه نشود و از ظرفیت‌های نظام بهداشتی استفاده نکنیم به هدف برنامه هفتم توسعه یعنی نرخ دو و نیم در شاخص تولد سالانه، نخواهیم رسید.
معاون دبیر ستاد ملی جمعیت ریاست جمهوری گفت: میزان تولد در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۴۰ هزار مورد کمتر شده است البته در سال ۱۴۰۰ برای کودکان اتباع ۲۰ هزار شناسنامه صادر شد که با کم کردن آن از آمار، عدد کاهش موالید کمتر از ۴۰ هزار نفر می‌شود اما با این وجود شیب همچنان کاهشی است.

افزایش تعداد تولدها از فرزند سوم به بعد
وی افزود: واقعیت این است که بسیاری از قسمت‌های قانون جوانی جمعیت کامل اجرا نشده است اما گفت‌وگو در این مورد موجب شد تا شیب کاهش تولدهای جدید کمتر شود؛ همچنین شاهد افزایش تعداد تولدها از فرزند سوم به بعد هستیم، به طوریکه دوازده هزار تولد در سال ۱۴۰۱، فرزند سوم به بعد خانواده‌های ایرانی بودند.
قائم مقام دبیر کل جشنواره سرزمین جوان من با اشاره اینکه یکی از تکالیف مهم قانون جوانی جمعیت، آموزش و فرهنگ سازی در حوزه جمعیت است از ارسال ۷۶۱ اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: ۲۳ اثر در جمع برگزیدگان جشنواره «سرزمین جوان من» قرار گرفتند.
هاله احمدنیا افزود: جشنواره ملی هنری و ادبی «سرزمین جوان من» با هدف مردمی سازی رویکرد جوانی جمعیت، ارتقای آگاهی مردم از چالش‌های جمعیتی، مزایای جوانی جمعیت و تهدیدات سالخوردگی جمعیت و فرهنگ سازی در خصوص ارزش داشتن فرزند و خانواده کامل در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
قائم مقام دبیر کل جشنواره سرزمین جوان من گفت: خانواده کامل، حس شیرین مادری، آسیب‌های تک فرزندی، ازدواج دانشجویی و طلبگی، سزارین و عوارض آن و حفظ حیات جنین محورهای این جشنواره بودند.
وی ادامه داد: هنرمندان ۷۶۱ اثر را در پنج بخش رسانه‌های «دیداری، شنیداری، دیجیتال و ادبی» و همچنین ایده‌های نو و خلاق آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از این تعداد ۳۷ اثر در بخش رسانه دیداری، ۱۹ اثر در بخش رسانه‌ای شنیداری و ۳۴ اثر در بخش رسانه‌های ادبی در جمع منتخبین قرار گرفتند.
احمدنیا گفت: در بخش رسانه‌های دیداری ۱۰ اثر، رسانه‌های شنیداری ۳ اثر و رسانه‌های ادبی ۱۰ اثر به عنوان برگزیدگان «سرزمین جوان من» معرفی شدند.
وی با بیان اینکه هفده داور در ارزیابی آثار با جشنواره همکاری داشتند، افزود: در بخش رسانه‌های دیجیتال، هیچ کدام از آثار دریافتی، به مرحله داوری نهایی راه نیافتند.
انتهای پیام/
اعطای ۸۳۰ هزار وام فرزندآوری/ضرورت ساماندهی نظام درمان ناباروری خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار