در شهرستان جلفا/

مرحله کشوری دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید آغاز شد

1402/03/31 - 16:17 - کد خبر: 94790 نسخه چاپی

نصر: مرحله ملی دومین جشنواره قصه گویی نهال امید که به میزبانی استان آذربایجان شرقی و شهر جلفا برگزار می‌شود، با حضور محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه های کشور افتتاح شد.

به گزارش نصر، مرحله ملی دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی در شهر جلفا برگزار می‌شود، با حضور محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی به داوری محمدرضا سرشار، صادقی کیانی مقدم و الهام دارابی افتتاح شد.

توانمندی و استعداد کتابداران در حوزه قصه گویی
محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در این مراسم اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انرژی زیادی در حوزه کودک گذاشته و طرح‌های ویژه‌ای همچون برنامه تلویزیونی، کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان، جشنواره نشان هدهد سفید و کتاب هدهد سفید را در این حوزه اجرایی کرده است. آنچه باعث شد جشنواره قصه‌گویی را برای دومین بار و بعد از ایام همه‌گیری کرونا دوباره برگزار کنیم، توانمندی و استعداد کتابداران در این حوزه بود.
اسفاری، قصه‌گویی را بهترین ابزار برای جذب کودکان به کتابخانه دانست و گفت: هم‌اکنون خدمات کتابخانه‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییرات زیادی داشته است. در حال حاضر خدمات متنوعی توسط نهاد به اعضا ارائه می‌شود که یکی از این خدمات را می‌توان قصه‌گویی دانست.

قصه و قصه‌گویی همواره از ارکان اصلی انتقال فرهنگ در جوامع بوده است
اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: قصه و قصه‌گویی از دیرباز یکی از ارکان اصلی فرهنگ و تمدن بوده و در ادبیات شفاهی تمامی فرهنگ‌ها به خصوص فرهنگ ایران جاری و ساری است.
وی ادامه داد: همواره شاهد انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر با ابزار قصه بوده‌ایم که این امر باید در طول سالیان آینده نیز ادامه یابد.
بابایی با اشاره به برگزاری مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید در شهر جلفا و به میزبانی استان آذربایجان شرقی گفت: امیدواریم ظرف دو روز آینده، با اجراهای خوبی که در این جشنواره خواهیم داشت، دستاورد خوبی از این نقطه صفر مرزی کسب کرده و شاهد تشویق استعدادهای برتر در حوزه قصه‌گویی باشیم.

ورود جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حوزه کودک و نوجوان
محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در حاشیه برگزاری مرحله نهایی دومین دوسالانه قصه‌گویی بر برنامه‌ریزی این نهاد در حوزه برنامه‌های کودک و نوجوان تأکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب امسال، توجه ویژه‌ای به بخش کودک و نوجوان داشتند و همواره نیز بر توجه به این بخش تأکید می‌کنند که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز چندین سال است که در این حوزه ورود جدی داشته است.
وی چاپ و نشر کتاب هدهد سفید را از دیگر برنامه‌های نهاد در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: ۴۵ درصد از محتوای این کتاب را اعضای کودک و نوجوان می‌نویسند که در جای خود، امری بسیار قابل تحسین است.
دبیر دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید، برنامه تلویزیونی هدهد سفید را از دیگر برنامه‌های این بخش عنوان کرد و گفت: در تمامی این برنامه‌ها تلاش کرده‌ایم که از ظرفیت همکاران نهاد بهره ببریم.
وی ادامه داد: تمامی کتابخانه‌های کشور مجهز به بخش ویژه کودک و نوجوان هستند اما علاوه بر این، تعداد ۱۳ باب کتابخانه ویژه کودک و نوجوان نیز در کشور داریم.
هراتی وجود تعداد بالای کتابخانه‌های عمومی، کتابداران متخصص، گنجینه غنی کتاب و تعداد اعضا را مهم‌ترین ظرفیت نهاد کتابخانه‌ها دانست و گفت: آینده از آن کودکان است که مجموعه‌های مختلف در کنار یکدیگر باید برای اجرای برنامه‌های مؤثر برای این گروه سنی تلاش کنند.
گفتنی است، دومین دوسالانه قصه گویی «نهال امید» با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» و با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی، کتابداران و اعضا، در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال برگزار شد. در این دوسالانه موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی-اسلامی»، «شعار سال» به عنوان موضوعات محوری درنظر گرفته شد. دوسالانه «نهال امید» در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌گویی دیجیتال و در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار شد. در حال حاضر مرحله ملی این دوره طی ۲ روز، ۳۰ و ۳۱ خردادماه در جلفا در حال برگزاری است و ۱ تیرماه در مراسم اختتامیه، ۱۲ قصه‌گوی برتر شامل ۶ برگزیده در بخش دیجیتال و ۶ برگزیده در بخش صحنه‌ای به انتخاب هیئت داوران معرفی خواهند شد.
انتهای پیام/
مرحله کشوری دومین جشنواره قصه‌گویی نهال امید آغاز شد خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار