خبر/

اسرائیل با فروش ۱۲.۵ میلیارد دلار تسلیحات نظامی در ۲۰۲۲ رکورد زد

1402/03/31 - 15:32 - کد خبر: 94785 نسخه چاپی

نصر: طبق ارقامی که وزارت دفاع اسرائیل روز 24 خرداد منتشر کرد، فروش سالانهٔ تسلیحات اسرائيل در ۲۰۲۲، برای دومین سال پیاپی، به سطح بیسابقه‌ای رسید و در مقایسه با یک دههٔ پیش، شمار صادرات دوبرابر شد. 

به گزارش نصر، «دایرهٔ همکاری‌های دفاعی بین المللی» وزارت دفاع، معروف به SIBAT، گفت سال گذشته صادرات دفاعی به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسید، که از ۱۱.۴ میلیارد دلار در ۲۰۲۱، که رکورد قبلی بود، بالا زده است. در فاصلهٔ سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ این رقم مابین ۵.۶ میلیارد و ۷.۵ میلیارد دلار در نوسان بود.
مقامات رسمی، علت افزایش شدید تقاضا برای تسلیحات ساخت اسرائيل را با ارجاع به نبرد اوکراین و روسیه، به «تغییرات ژئواستراتژیک» در اروپا منتسب می‌کنند.
مقامات همچنین گفتند در کشورهای عرب که اخیرا روابط خود با اسرائيل را عادی‌سازی کرده‌اند نیز سطح تقاضا برای تسلیحات اسرائیلی چشمگیر است.
یائیر کولاس، رئیس SIBAT، گفته است «صادرات دفاعی اسرائيل با افزایش چشمگیر ۶۵٪ در بازهٔ زمانی پنج-ساله، برای دومین بار متوالی رکورد شکست. 
ناحیهٔ آسیا اقیانویسه بزرگترین خریدار کالاهای دفاعی اسرائيل بود و ۳۰٪ کل صادارت را خرید، و پس از آن اروپا است که ۲۹٪ خریداری کرده است.
امارات متحد عربی، بحرین، و مراکش که در سال ۲۰۲۰ تحت پیمان ابراهیم با اسرائیل روابط عادی برقرار کردند، ۲۴٪ فروش تسلیحات اسرائیل در ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دادند، که در مقایسه با ۲۰۲۱ این رقم ۷٪ افزایش داشته است.
آمریکای شمالی ۱۱٪، و آفریقا و آمریکای لاتین هر یک ۳٪ فروش را به خود اختصاص دادند.
کولاس گفت «با نگاهی به آینده، می توان گفت تغییرات ژئواستراتژیک در اروپا و آسیا، به اضافهٔ پیمان های ابراهیمی، تقاضای بازار برای سامانه های آخرین مدل اسرائیل را بالا برده است.
پهپادها با ۲۵٪ فروش، بخش اعظم صادرات را تشکیل می‌دهد، و در مقایسه با ۲۰۲۱ افزایش ۹٪ داشته، و در پی آن به ترتیب، موشک، راکت، و سامانه‌های پدافند هوایی است که ۱۹٪ از صادرات را تشکیل می-دهد.
انتهای پیام/
اسرائیل با فروش ۱۲.۵ میلیارد دلار تسلیحات نظامی در ۲۰۲۲ رکورد زد خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار