عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو:

نگاه تمام دنیا به ژئوپارک ارس است

1402/03/31 - 12:38 - کد خبر: 94764 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با بیان این‌که تاریخچه ثبت جهانی ژئوپارک ارس از سال ۲۰۱۰ شروع شده است، گفت: پرونده این ثبت برای اولین بار توسط مرحوم دکتر حقی پور ارسال شد اما چون هنوز ارس به معیارهای مربوطه نرسیده بود، با وجود حضور کارشناسان یونسکو در منطقه موفق به ثبت نشدیم.

به گزارش نصر، علیرضا امری کاظمی روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد، در جشن بین المللی ثبت ژئوپارک ارس، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۵ حرکت جدیدی در سازمان منطقه آزاد ارس شروع شد و در سال ۲۰۱۷ نیز پروفسور مارتینی، رئیس شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو به ارس آمد و کارهای اجرایی ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۹ هم ضمن تایید فعالیت‌های انجام شده در این منطقه، پرونده ثبت جهانی به یونسکو ارسال شد اما به خاطر شیوع کرونا بعد از دو سال، ارزیابی میدانی یونسکو انجام شد و امسال توانستیم تاییدیه ثبت جهانی ژئوپارک ارس را بگیریم.
وی گفت: ژئوپارک ارس امروز فقط متعلق به مردم شهرستان و استان نیست بلکه نگاه تمام دنیا به این ژئوپارک بوده چرا که دومین ژئوپارک ثبت جهانی شده ایران در فهرست یونسکو است.
وی افزود: ژئوپارک، جدیدترین عنوانی است که یونسکو بعد از سایت‌های جهانی و ذخیره گاه زیست کره از سال ۲۰۱۵ به کار می‌برد که هدف اصلی آن، حفاظت از میراث زمین شناختی در کنار معرفی میراث تاریخی و فرهنگی طبیعی مناطق با مشارکت جوامع محلی است.
وی ادامه داد: چهار بحث اساسی در این خصوص شامل پدیده‌های زمین شناختی، مدیریت جامعه، پدیدار و آشکار بودن ژئوپارک و همکاری بین شبکه‌ای است. فرایند توسعه در این ژئوپارک‌ها از مردم شروع می‌شود.
امری، توجه به منابع طبیعی و استفاده پایدار از آن، آگاهی بخشی به مردم در خصوص خطرات زمین، آماده سازی جوامع برای مبارزه و مقابله با آثار تغییرات آب و هوایی، توجه به بحث آموزش، توجه به تحقیق، توجه به احیای فرهنگ جوامع محلی و معرفی به جهانیان، توجه به نقش زنان جوامع که گاه بیش‌ از ۵۰ درصد مشارکت را تشکیل می‌دهند، توجه به اصول توسعه پایدار، دانش بومی محلی و حفاظت از میراث زمین شناختی را از جمله اهداف ژئوپارک‌ها عنوان کرد.
وی گفت: منطقه آزاد ارس با ۱۶۷۰ کیلومتر مربع مساحت با دو کشور آذربایجان و ارمنستان مرز مشترک داشته و دارای دو منطقه حفاطت شده و دو سایت میراث جهانی یونسکو است. آثار تاریخ تکاملی ۴۰۰ میلیون سال پیش و وجود یکی از کلیدی ترین سایت‌های زمین شناسی دنیا در این منطقه از جمله ویژگی‌های آن است.
وی، وجود غنای فرهنگی بسیار بالا و مراسم و آیین‌های مختلف را از جمله ویژگی‌های دیگر منطقه عنوان کرد و کاروانسرای خواجه نظر و کلیسای سنت استپانوس را جزو سایت‌های مهم این منطقه ذکر کرد.
عضو شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو تاکید کرد: نگهداشتن این ثبت جهانی از ثبت کردن آن سخت تر است. یونسکو هر چهار سال یکبار ارزیابی میدانی انجام می‌دهد و اگر منطقه نتواند به معیارهای مربوطه برسد، کارت زرد دریافت کرده و در ادامه با دریافت کارت قرمز، اخراج می‌شود.
وی گفت: امروز در ابتدای راه هستیم و در ادامه باید سیستم مدیریت ژئوپارک تکمیل شده و در برنامه‌های ملی و بین المللی حضور فعال داشته باشیم. افزایش ژئوسایت‌های موجود و تجهیز به امکانات گردشگری و پررنگ تر شدن نقش مردم محلی نیز از معیارهای مهم برای نگهداشتن ژئوپارک ارس است.
از گردشگری خرید در منطقه آزاد ارس به سمت ژئوتوریسم می‌رویم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم گفت: به دنبال این هستیم که از گردشگری خرید در منطقه آزاد ارس به سمت بومگردی، زمین گردی و ژئوتوریسم برویم؛ موضوعی که در منطقه آزاد و ژئوپارک قشم نیز اتفاق افتاده است.
مجید کیانی با بیان این‌که سبد توسعه اقتصادی ارس متنوع است، گفت: ارس، قطب گلخانه‌های هیدروپونیک خاورمیانه بوده و محصولات صنعتی و کشاورزی آن به ۲۷ کشور صادر می‌شود.
وی افزود: ارس در حوزه گردشگری، مهمترین مقصد گردشگری در شمالغرب کشور بوده و در نوروز امسال نیز بیشترین گردشگر را در ایام نوروز داشته است، ارس میزبان پنج تن از نوادگان امامان(ع) بوده و آثار تاریخی یافت شده و ۱۵ اثر تاریخی ثبت شده در ارس از دیگر ویژگی‌های این منطقه است.
وی افزود: زیرساخت‌های تفریحی مختلفی نیز طی سال‌های اخیر در این منطقه ایجاد شده که هر یک دلیلی برای جذب گردشگران بوده است.
کیانی گفت: دنبال توسعه زیرساخت‌ها در حوزه راه و شبکه بهداشت بوده و رویکرد دوم ما تکمیل زنجیره خدمات است. توسعه ظرفیت‌های اقامتی در ارس نیز در حال انجام بوده و امروز از دو مجموعه هتل بهره برداری می‌شود.
وی افزود: متخصصان بین المللی از ۳۰ ژئوسایت‌ موجود در ارس بازدید کردند که ۱۰ مورد تایید شده  و باقی نیز در مرحله تایید است. قطعا در این راستا و در پیشبرد اهداف منطقه نیاز به همراهی همه مردم محلی و مسئولان داریم.
انتهای پیام/
نگاه تمام دنیا به ژئوپارک ارس است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار