مدیرعامل منطقه آزاد ارس:

جشن بین المللی ژئوپارک تضمین گردشگری منطقه است

1402/03/31 - 11:56 - کد خبر: 94756 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: جشن بین المللی و ثبت جهانی ژئوپارک ارس آغازی بر برنامه های توسعه و تضمین گردشگری در منطقه است.

به گزارش نصر، مجید کیانی روز چهارشنبه در مراسمی که به این مناسبت و با حضور مقامات استانی و بین المللی در جلفا برگزار شد، اظهار کرد: این ژئوپارک از سوی متخصصان یونسکو ارزیابی و تایید و به عنوان دومین ژئوپارک بعد از قشم معرفی شد که ظرفیت بالایی برای گردشگری است.
وی بیان کرد: ژئو پارک ارس چرخه و تکمیل گردشگری شمال غرب در منطقه است و با تعامل خوبی که در آذربایجان شرقی ایجاد شده از این ظرفیت ها برای توسعه و به نفع استان استفاده می شود.
کیانی ادامه داد: فعالیت این ژئوپارک قطعا به نفع اقتصاد منطقه خواهد بود و تلاش خواهیم کرد از این ظرفیت به طور کامل استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ارس ظرفیت های بسیاری در زمینه گردشگری دارد و در نوروز گذشته با ایجاد زیرساخت ها در جاذبه های گردشگری و طبیعی به عنوان مهم ترین منطقه گردشگری شمال غرب شناخته شد که از سوی وزارت گردشگری نیز تایید شد.
کیانی گفت: در توسعه گردشگری سه رویکرد تکمیل زیرساخت ها تکمیل زنجیره خدمات و برندینگ ارس را دنبال می کنیم و در این راستا ژئوپارک ارس نقش و جایگاه مهمی دارد.
به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، نمایندگان یونسکو، سرکنسول ترکیه در تبریز، نماینده ارمنستان، تعدادی از نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان شرقی و چند رسانه خارجی نیز در جشن حضور دارند.
ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی آن در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.
پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.
قلمرو ژئوپارک ارس با مساحت ۱۶۷۰ کیلومتر مربع، دارای ۳۱ سایت متنوع و اصلی است که در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و قلمرو آن در محدوده شهرستان جلفا است.
ژئوپارک ارس تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین‌شناسی و تنوع ساختارهای تکتونیکی و پدیده‌های زمین شناختی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک شامل جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی استان برخوردار است و به عنوان صنعتی ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه گام برمی دارد.
این منطقه علاوه بر ایفای نقش در صنعت آذربایجان شرقی، صادرات و واردات استان با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار داشته و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین امنیت غذایی پیشتازی می کند.
داشتن عنوان هاب لجستیکی (قطب پشتیبانی) شمال غرب ایران در حوزه ورود به اتحادیه اوراسیا و کشورهای قفقاز، واقع شدن در مسیر سه کریدور بین المللی، برخورداری از خط ریلی برقی، جاده های مواصلاتی ترانزیتی و مناسب برای حمل کالا، نزدیکی به فرودگاه های تبریز، خوی، نخجوان و ماکو، اتصال به راه آهن سراسری ایران و راه آهن روسیه و اروپا و داشتن انبارهای سرپوشیده بزرگ و سایت بارانداز از جمله ویژگی های مهم این منطقه برای ایفای نقش در حوزه تجارت و صادرات و واردات کالا و محصولات با کشورهای همسایه است.
منطقه آزاد ارس با برخورداری از زیرساخت های اقامتی، تفریحی و خدماتی، طبیعت زیبا مانند پارک کوهستان و منطقه حفاظت شده کیامکی، جنگل های ارسباران، رود ارس و نقاط گردشگری متعدد مانند کاروانسرای خواجه نظر، اماکن مذهبی، کلیساهای سنت استپانوس و چوپان، حمام تاریخی جلفا، عمارت آینالو، آبشار آسیا، چشمه تراورتن، پل های تایخی خداآفرین و موزه های گلفرج، خداآفرین و هوراند سالانه با جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی، دستی بر آتش در حوزه گردشگری استان دارد.
انتهای پیام/
جشن بین المللی ژئوپارک تضمین گردشگری منطقه است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار