رئیس‌جمهور:

پیگیر بررسی مجدد صلاحیت افرادی بودم که تایید صلاحیت نشده بودند/ برای امیدوار کردن مردم آمده بودم

1402/03/30 - 23:06 - کد خبر: 94725 نسخه چاپی

نصر: نهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم ایران در دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد.

به گزارش نصر، سید ابراهیم رئیسی در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم درباره اقدامات دولت در دو سال گذشته، با تبریک فرارسیدن ماه ذیحجه را به همه مردم ایران گفت: در انتخابات طبیعتاً کاندیداها هر یک با انگیزه، وعده‌ها و تحلیلی از شرایط و ماهیتی که وجود دارد، در انتخابات شرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: بنده در آن زمان احساس کردم شرایط کشور خاص است و به نحوی برای مردم ناامیدی غالب شده بود و اوضاع بر وفق مراد آنان نبود و شرایط اقتصادی و اجتماعی طبق نگاه مردم نبود و معتقد بودم که حتماً این وضعیت باید تغییر کند.
به گفته رئیس‌جمهور، نگاه بنده در آن مقطع این بود که اگرچه جایگاهم در قوه قضائیه به عنوان یک مطالبه‌گر مناسب است، اما باید اینجا یک انجام وظیفه کرد و برای مشارکت مردم در انتخابات باید انجام وظیفه کرد، چرا که در آن فضا این تصور بود که مشارکت آن طور که باید و شاید نخواهد بود.
رئیسی افزود: در آن زمان نه تنها مردم بلکه مسئولان صاحب منصب هم این سخن را می‌گفتند که این شرایط حتی از شرایط جنگ هم بدتر است و به خود بنده هم گفته می‌شد که می‌خواهید با این اوضاع چه کار کنید؟
وی با بیان اینکه وضعیت بودجه و فروش نفت خوب نبود و کسری بودجه داشتیم و شرایط اقتصادی و اجتماعی خاصی داشتیم و به من می‌گفتند با این وضعیت مردم چه می‌خواهید کنید؟ُ اظهار داشت: شرایط خاصی بر کشور حاکم بود و این محصول دشمنی دشمنان بود، اما محصول عملکرد دولت در آن زمان هم بود و بنده احساس کردم که اگر در آن شرایط نیایم، برخلاف وظیفه و تکلیف خود عمل کردم و بر اساس وظیفه و تکلیف احساس کردم برای ایجاد امید در مردم و افزایش مشارکت مردم در انتخابات آمدم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای افزایش مشارکت پیگیری کردم که صلاحیت برخی از افراد که تأیید نشده بود، مورد بررسی مجدد قرار گیرد و آنان هم به عرصه بیایند، تصریح کرد: خودشان هم گفتند که اگر ما بیاییم هم نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد. البته در همان زمان هم سنجش‌ها نشان می‌داد که برنده انتخابات کیست.
رئیسی اضافه کرد: برای آنکه مشارکت بیشتر شود و ناامیدی مردم تبدیل به امیدواری شود و وضعیت به نفع زندگی مردم تغییر کند، این انگیزه برای حضورم در انتخابات بود و اگر زمان بازگردد، باز همین تصمیم را دوباره می‌گیرم و در انتخابات حضور می‌یابم و پشیمان و نادم نیستم.
وی با بیان اینکه سختی‌های کار به گونه‌ای است که عافیت طلبی اقتضا می‌کند که انسان راحت بنشیند و خودش را با این مشکلات و تنگناها مواجه نسازد، خاطرنشان کرد: بنده اهل عافیت طلبی نیستم و فکر می‌کنم در سختی‌ها است که در معرض امتحان الهی قرار می‌گیریم و اینکه بتوانیم در این شرایط گره‌ی بگشاییم و کاری برای مردم انجام دهیم.
به گفته رئیس‌جمهور، در روحیه بنده این نیست که مدام مشکلات را بازگو کنم، اما فقط برای اینکه مردم امیدوار شوند که مشکلاتشان حل می‌شود، در ابتدای مسئولیتم لازم بود برخی از مشکلاتی را که با آن مواجه هستیم، لیست کنم تا به مردم بگویم که من مشکل را می‌فهمم و به دنبال حل آن هستم و اینکه مردم بدانند طرف مشکل را فهمیده است، بخشی از قضیه است و بعد مردم بدانند که دولت مصمم است و به دنبال حل مسائل و مشکلات است، مهم است.
وی متذکر شد: شما می‌دانید که بنده در ابتدای دولت با مشکلات زیادی مواجه بودم و فردای آنکه دولت را تحویل گرفتم، باید دنبال حل یکسری از مسائل می‌رفتم. آن موقع تعداد افرادی که بر اثر بیماری کرونا از دست می‌دادیم، روزانه بیش از ۷۰۰ نفر بود و بیمارستان‌ها پر از بیمار بود و از طرف دیگر مراکز تجاری، اقتصادی و کسب و کار مردم، همچنین دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل و فعالیت‌های اقتصادی کاملاً کم سو شده بود.
رئیسی گفت: برخی از هموطنانمان برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند و آن وقت آقایان می‌گویند که ما دنبال واکسن بودیم. تعداد افرادی که آن موقع واکسینه شدند، حدود ۱۴ درصد بود و ما دنبال آن بودیم که هم تولید واکسن و هم واردات واکسن را دنبال کنیم و خداوند توفیق داد که در همان ابتدای کار نسبت به واردات واکسن اقدام کردیم، تولیدکنندگان و دانشمندان ما هم دست به کار شدند و شش نوع واکسن تولید کردیم. یک نوع واکسن را با همکاری کوبا و مابقی واکسن‌ها را به دست دانشمندان خودمان تولید کردیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: واردات واکسن از کشورهایی چون چین آغاز و وضعیت متفاوت شد. مراکز واکسیناسیون در کشور فوق العاده فعال شد و شرایط متفاوتی پیش آمد و مردم کاملاً آن را احساس کردند.
وی متذکر شد: ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم و کسری بودجه ام المصائب مسائل اقتصادی کشور است؛ اما بنده دنبال می‌کردم که برای رفع مشکلات چه کار کنیم و از طرف دیگر مشکل استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول وجود داشت، ولی ما تمایل نداشتیم که این کار انجام شود و راهش این بود که تولید را افزایش دهیم و برای کشور ایجاد درآمد کنیم و خداوند لطف کرد و موفق شدیم با تولید و افزایش درآمد کشور، مشکلات را حل کنیم.
رئیسی گفت: علیرغم آنکه مسائل سیاست خارجه از جمله ارتباط با کشورهای مختلف و تجارت کشور که مشکلات جدی پیدا کرده بود، تلاش کردم تا جایی که ممکن است این مسائل را بیان نکنم.
رئیس جمهور تصریح کرد: من نه برای ناامید کردن مردم، بلکه برای امیدوار کردن آنها آمده بودم و این امیدواری باید در عمل اتفاق می‌افتاد. در مسئله جبران کسری بودجه، کرونا و به راه انداختن چرخ‌های تولید در کشور اقدامات قابل توجهی انجام شد. امروز بیش از چهار هزار واحد صنعتی را راه‌اندازی کردیم و به همین میزان، تولید و اشتغال افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: باید دهه نود را دهه تعطیلی بسیاری از بخش‌ها بنامیم و این موضوع با نگاهی به اعداد و ارقام قابل مشاهده است و آمار نشان می‌دهد شرایط ما خوب نبوده است که وارد علت‌های این موضوع نمی‌شوم.
رئیسی تصریح کرد: شرایط را به نحوی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ پیش بردیم که اسفند ماه کاملاً وضعیت متفاوت بود و در این مدت، رشد صفر درصدی و ۰.۴ درصدی به ۴.۵ درصد رسید. همچنین شاخص‌های دیگر از جمله تورم، کنترل شد. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم ۵۹.۳ درصد بود، اما اسفند ماه این نرخ ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۴۰ درصد رسید. تمام شاخص‌ها در این مدت شش ماهه متفاوت شد و این شرایطی بود که مردم را امیدوار کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: برخی قبلاً می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت؛ اما ما ثابت کردیم که هم می‌شود نفت فروخت و هم می‌شود پولش را گرفت.
رئیسی در ادامه گفت: در دو سه هفته اول دولت به ما اعلام شد که در این دوره از اجلاس شانگهای، عضویت ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از این رو رویکرد متعادل و متوازن دولت سیزدهم توسط کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفت.
وی با اشاره به عضویت ایران در شانگهای، گفت: ممکن است بگویید همه اقدامات این دولت در دولت قبلی نیز پیش بینی شده است؛ اما اتفاقی که در میدان باید می افتاد، انجام نشده است، عضویت در شانگهای مربوط به بیش از ۱۵ سال و نزدیک به ۱۷ سال گذشته است.
رئیس جمهور با طرح این سوال که چه احساسی در کشورها ایجاد شد که احساس کردند نگاه دولت سیزدهم به ۴ کشور نیست و تمام مقدرات را به لبخند یا اخم آنها گره نزده ایم، ادامه داد: نگاه این دولت نگاه متعادلی به کشورهای دیگر است و می‌خواهیم همانند ارتباط با کشورهای غربی، با کشورهای شرقی نیز ارتباط داشته باشیم.
رئیسی گفت: دولت قبلی حتماً در نظر داشت که واکسن را به کشور وارد کند اما رسماً می‌گفتند و مردم هم شنیدند که چطور انتظار دارید به ما واکسن دهند، وقتی FATF در کشور به نتیجه نرسیده است؟ ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان کار همراه شود.
وی افزود: ما هیچگاه مذاکره را ترک نکردیم؛ اما ورود واکسن را هم به برجام گره نزدیم.
انتهای پیام/
پیگیر بررسی مجدد صلاحیت افرادی بودم که تایید صلاحیت نشده بودند/ برای امیدوار کردن مردم آمده بودم ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار