«تاکسی زایمان» مشوق جدید فرزندآوری در ژاپن

1402/03/30 - 18:19 - کد خبر: 94717 نسخه چاپی

نصر: وجود این تاکسی‌ها در این کلان‌شهر ژاپن باعث شد بسیاری از آمبولانس‌هایی که پیش‌تر برای انتقال زنان باردار به بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، برای جابجایی بیمارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش نصر، جمعیت ژاپن در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰۰ هزار نفر کاهش یافت. این کاهش جمعیت باعث شد دولت مشوق‌هایی را برای فرزندآوری در نظر گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش کمک‌هزینه خانواده‌ها اشاره کرد.
اکنون در اکثر مناطق ژاپن «تاکسی زایمان» شروع به کار کرده است.
بنا یه این گزارش، شاید زمانی که سخن از چیزی با عنوان «تاکسی زایمان» به میان بیاید در وهله نخست آمبولانسی کوچک یا خودرویی با تجهیزات پزشکی را در نظر تجسم کنیم، اما این طور نیست.
«تاکسی‌ زایمان» یک تاکسی کلاسیک ژاپنی با راننده‌ای مشکی‌پوش است. اما تفاوت اینجاست که این راننده متخصص جابجایی زنان باردار است. همچنین همیشه برای مواقع اضطرار چند ملحفه و حوله تمیز در صندوق عقب این تاکسی‌ها وجود دارد.
مهم‌تر از همه این که اطلاعات مقدماتی دررابطه با چگونگی نگهداری از زنان باردار و بیمارستان‌های نزدیک به محل در اختیار راننده قرار می‌گیرد و اگرچه احتمالا او متخصص زنان یا ماما نیست اما معمولا کتابچه راهنمای زایمان را در محفظه داشبورد خود دارد. ایده راه‌اندازی چنین تاکسی‌هایی در وهله نخست فراهم کردن آرامش برای مادران تا هنگام رسیدن به بخش زایمان است.

به همان قیمت تاکسی‌های معمول
این «تاکسی‌های زایمان» با همکاری نهاد‌های خدمات بهداشتی شهر‌ها و استان‌ها راه‌اندازی می‌شوند. آن‌ها ابتدا در اواسط دهه ۲۰۱۰ در توکیو شروع به فعالیت کردند.
وجود این تاکسی‌ها در این کلان‌شهر ژاپن باعث شد بسیاری از آمبولانس‌هایی که پیش‌تر برای انتقال زنان باردار به بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، برای جابجایی بیمارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.
تنها یکی از سه شهروند توکیو وسیله نقلیه شخصی دارد و وقتی درد زایمان آغاز می‌شود، استفاده از مترو یا دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نمی‌تواند جای خودرو شخصی را پر کند. امروزه این تاکسی‌های زایمان تقریبا در سراسر ژاپن در دسترس‌اند.
هزینه خدمت‌رسانی آن‌ها هم با تاکسی‌های معمولی تفاوتی ندارد. تنها تفاوت این است که برای استفاده از این تاکسی‌ها باید از پیش ثبت‌نام و آدرس مادر و بیمارستان مورد نظر را در سیستم ثبت کرد.
انتهای پیام/
«تاکسی زایمان» مشوق جدید فرزندآوری در ژاپن نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار