مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی؛

۵۴ درصد برق آذربایجان‌شرقی در حوزه تولید مصرف می‌ شود

1402/03/30 - 16:49 - کد خبر: 94709 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی گفت: ۵۴ درصد از برق استان در حوزه تولید مصرف می شود که از این میزان شامل ۳۰ درصد در بخش صنعت و ۲۴ درصد در بخش کشاورزی است.

به گزارش نصر، اکبر فرج نیا روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی، با بیان اینکه این استان از جمله استان هایی است که عمده مصرف برق آن در بخش مولدسازی است، افزود: تلاش می شود با تامین زیرساخت های مورد نیاز در حوزه برق، سهم حوزه تولید از صنعت برق استان به ۷۰ درصد برسد.
وی با اشاره به عقب ماندگی صنعت برق استان در زمینه تامین زیرساخت های مورد نیاز برق، اظهار کرد: اکنون ۱۲ هزار مگاوات ناترازی در حوزه برق کشور وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن در حوزه غیرمولد بوده که ۳۰ تا ۴۰ درصد آن مربوط به وسایل سرمایشی است.

میزان هدررفت شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی به ۹.۱۶ درصد رسیده است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح جهادی کاهش تلفات و هدررفت انرژی برق در استان، گفت: میزان هدررفت انرژی برق استان در سال ۱۳۹۳حدود ۱۳.۹۶ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۹.۶ درصد و در سال ۱۴۰۱ به ۹.۱۶ درصد رسیده است.
فرج نیا، ادامه داد: برای کاهش میزان هدررفت انرژی برق در استان، طی ۲ سال گذشته حدود یکهزار میلیارد تومان از اعتبارات این شرکت برای اصلاح شبکه توزیع برق هزینه شده است.
وی خط قرمز این شرکت را عدم اعمال هرگونه خاموشی به مشترکان خانگی اعلام کرد و یادآور شد: در این راستا و در پیک بار و اوج مصرف در حوزه صنعت هفته ای نصف روز و از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب برق واحد صنعتی قطع می شود و جایگزین آن در روز تعطیل جبران می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اشاره به رشد ۶.۵ درصد مصرف انرژی در حوزه صنعت استان، گفت: در حوزه کشاورزی نیز به منظور تشویق بهره برداران از چاه های کشاورزی، برای هر پنج ساعت خاموشی برق چاه های کشاورزی معادل ۱۹ ساعت مصرف آن ها رایگان محاسبه می شود.
فرج نیا، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده از سوی مراکز علمی، الگوی مصرف در این استان ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، افزود: ۶ درصد از مشترکان برق استان معادل ۲۷ هزار مشترک، بیش از الگوی مصرف در ماه برق مصرف می کنند.
جبران عقب ماندگی آذربایجان شرقی در تامین زیرساخت های برق، از رهاوردهای دور دوم سفر رییس جمهور است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اشاره به برکات دور دوم سفر رییس جمهور به این استان، گفت: از رهاوردهای این سفر در حوزه انرژی برق، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای جبران عقب ماندگی استان در این بخش است.
فرج نیا ادامه داد: افزایش بازدهی نیروگاه تبریز و افزایش قدرت تولید این نیروگاه تا یکهزار مگاوات، آغاز عملیات پست ۴۰۰ کیلوولت هشترود و تعدادی از پست های فوق توزیع در شهرک های صنعتی برای تامین برق این واحدها از مصوبات این سفر بود.
وی اظهار کرد: اکنون فاز توسعه نیروگاه بناب در حال اجرا بوده و سرمایه گذار فاز توسعه نیروگاه هریس انتخاب شده و در حال عقد قرارداد و انجام مراحل اداری است.
فرج نیا با اشاره به پیاده سازی تامین ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی از سوی مس سونگون افزود: با ایجاد این زیرساخت ها تا ۲ سال آینده، مشکل و عقب ماندگی این استان در زیرساخت های تامین برق رفع می شود.

۱۶ هزار دستگاه ماینر در آذربایجان شرقی کشف شده است
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان دارای رتبه دوم کشور بعد از تهران در کشف دستگاه های ماینر و رمز ارز است، گفت: از سال ۹۸ تاکنون ۱۶ هزار دستگاه ماینر و رمز ارز در این استان کشف شده است.
فرج نیا، ادامه داد: بر اساس دستورالعمل صاحبان این دستگاه ها به دادگستری معرفی و برای آن ها جریمه صادر شده و تعدادی از آن ها نیز در مرحله رسیدگی قضایی است.
وی یادآور شد: با توجه به همکاری مراجع نظارتی و دستگاه های نظامی امنیتی و برخوردهایی که در این زمینه در آذربایجان شرقی انجام شده، استقبال برای استفاده از این دستگاه ها در استان کمتر شده است.
روستای بالای ۱۰ خانوار بدون برق در آذربایجان شرقی وجود ندارد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات این شرکت برای برقرسانی به روستاهای استان، گفت: اکنون هیچ روستای بالای ۱۰ خانواری در استان وجود ندارد که بدون برق باشد.
فرج نیا، افزود: در ۲۰ ماه کار دولت سیزدهم برای حدود ۲۰ روستای برقرسانی شده و به دنبال این اقدام، مهاجرت معکوس روستاییان به این روستاها آغاز شده است.

۲۵ میلیارد تومان پاداش در اجرای طرح صرفه جویی برق در آذربایجان شرقی پرداخت شد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق برای مشترکان خانگی، گفت: در اجرای این طرح در سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان پاداش از سوی این شرکت برای مشترکان پرداخت شده است.
فرج نیا با بیان اینکه در این طرح به ازای هر کیلووات‌ ساعت از ۵۰۰ تا ۲هزار تومان پاداش در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: میزان برق مشترکان در این طرح نسبت به دوره مشابه سال قبل آن‌ها ارزیابی می‌شود و مشترکان به‌ صورت پلکانی حائز دریافت پاداش صرفه‌جویی می شوند.
وی اظهار کرد: در سال گذشته این پاداش برای مشترکانی که زیرالگوی مصرف، برق مصرف می کردند لحاظ می شد، در حالی که امسال این پاداش برای همه مشترکانی که در مصرف برق صرفه جویی کرده اند، لحاظ می شود.
ظرفیت تولید برق کشور بیش از ۹۰ هزارمگاوات است
مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر نیز در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت تولید انرژی برق در کشور بیش از ۹۰ هزار مگاوات است، گفت: با این ظرفیت تولید، در منطقه خاورمیانه رتبه اول و در دنیا در رتبه سیزدهم قرار داریم.با این ظرفیت تولید، در منطقه خاورمیانه رتبه اول و در دنیا در رتبه سیزدهم قرار داریم.
محمد علی‌اکبری، با بیان اینکه در حوزه تولید برق نیروگاه های حرارتی نیز در رتبه هشتم دنیا قرار داریم، افزود: اگر ناترازی در حوزه برق وجود دارد و مباحث مربوط به مدیریت مصرف و بار بیان می شود، حاکی از ضعف کشور در این حوزه نیست بلکه کشور ما در این حوزه توانمند بوده و فقط مشکل مربوط به نوع مصرف برق در کشور است.
وی اظهار کرد: شدت مصرف انرژی در ایران نسبت به دنیا چهار تا ۶ برابر بوده و عمده آن نیز در حوزه صنایع مصرف می شود و این بدان معنی است که در کشور حدود چهار برابر بیشتر از دنیا برای تولید یک محصول انرژی مصرف می شود.
مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر گفت: در حوزه خانگی بیشترین نیاز لحظه ای در زمستان حدود ۴۹ تا ۵۰ هزار مگاوات است در حالی که اوج مصرف در تابستان به ۷۳ هزار مگاوات می رسد.
علی اکبری با اشاره به رشد حدود ۴۳ درصدی مصرف برق در تابستان، ادامه داد: عمده این رشد، مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی به ویژه در مناطق گرمسیری کشور است.
وی با بیان اینکه کشور به چهار منطقه گرمسیری و یک منطقه عادی تقسیم شده است، یادآور شد: الگوی برق مصرفی در منطقه عادی کشور مانند آذربایجان شرقی ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است در حالی که در مناطق گرمسیری مانند خوزستان و بوشهر به سه هزار کیلووات ساعت و معادل ۱۰ برابر منطقه عادی می رسد.
مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر گفت: برای صرفه جویی در مصرف برق باید از کولر در مکان های نشیمن استفاده کرد و در سایر اتاق ها که مورد استفاده قرار نمی گیرد، خاموش کرد و دما را در حد ۲۴ درجه سانتی گراد که دمای آسایشی محسوب می شود، تنظیم کرد.
علی اکبری، بدمصرفی را مشکل عمده کشور در حوزه برق اعلام کرد و افزود: مصرف سرمایش ما در تابستان حدود ۲۳ هزار کیلووات ساعت معادل برق چهار کشور همسایه است که باید تلاش شود آن را کاهش داد.
وی با بیان اینکه انرژی برق کالای ارزشمندی است، اظهار کرد: ناترازی در این حوزه به منزله کوتاهی نظام یا وزارت نیرو یا صنعت برق نیست، بلکه صنعت برق پویا و توانمند است.
علی اکبری ادامه داد: برق یک کالای راهبردی و دارای مزیت رقابتی و صادراتی بوده و می توان به صورت هدفمند این انرژی را به بخش مولد و تولید انتقال داد تا زمینه توسعه کشور فراهم شود.
انتهای پیام/
۵۴ درصد برق آذربایجان‌شرقی در حوزه تولید مصرف می‌ شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   nasim   11 ماه پیش  

کرم از خود درخنه ، بخش خصوصی میتونه تامین کنه دولت اجازه نمیده ، انگار مافیای خودرو تنها نیست هر کی بلده یجور سنگ اندازی میکنه
پژوهشیار