امیدفر خبر داد:

بارش‌ های رگباری و تگرگ نواحی شمالی آذربایجان‌ شرقی را فرا می‌ گیرد

1402/03/30 - 09:24 - کد خبر: 94667 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به ناپایداری جو در روزهای آینده، رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ نواحی شمالی استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: از امروز تا اواخر هفته عبور امواج کم دامنه تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی موجب ناپایداری در نواحی شمالی به ویژه منطقه ارسباران و مناطق مرتفع آذربایجان شرقی می شود.
وی اظهار کرد: این وضع موجب ابرناکی، رگبار باران، غرش آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود و سرعت وزش باد در روزهای آینده گاهی به نسبت شدید خواهد شد.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وزش باد به نسبت شدید، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.
امیدفر، با بیان اینکه برای نواحی جنوبی استان جوی به نسبت پایدار پیش بینی می شود، ادامه داد: اجتناب از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، رعایت فاصله از ساختمان های در دست ساخت یا نیمه کاره ضروری است.
وی همچنین با اشاره به احتمال رخداد تگرگ در نواحی مستعد آذربایجان شرقی، خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف شد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
بارش‌ های رگباری و تگرگ نواحی شمالی آذربایجان‌ شرقی را فرا می‌ گیرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار