مدیر عامل آب منطقه ای استان عنوان کرد:

تصویب ۲ پروژه جدید آبی در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی

1402/03/29 - 11:48 - کد خبر: 94598 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: چند پروژه آبی در سفر دوم رئیس جمهور و هیات همراه به استان ارایه شد که با ۲ پروژه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان موافقت شد.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: تکمیل شبکه پایاب قلعه چای عجب شیر با ۳۰۰ میلیارد تومان و تکمیل سد گردیان با ۱۰ میلیون مترمکعب ظرفیت و با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد تصویب واقع شد که امیدواریم با جذب اعتبارات، این پروژه ها را تا پایان سال بهره برداری کنیم.
وی همچنین از تلاش این شرکت برای گرفتن مجوز شروع طرح های جدید از محل ماده ۲۳ و تبدیل وضعیت این طرح ها از حالت مطالعاتی به اجرایی خبرداد و گفت: آبرسانی به هوراند از سد عمارت، آبرسانی به چاراویماق از سد سهند، تکمیل سد لیلان برای تامین آب شرب ملکان، تامین آب شرب هریس با تکمیل سد هرزه ورز و ساخت تصفیه خانه و خط انتقال کلقان به بستان آباد و هشترود منتظر تایید مجوز هستند.
وی خاطرنشان کرد: در دور نخست سفر که خردادماه سال گذشته انجام شد پروژه های آب مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۱ پروژه بزرگ حوزه آب اختصاص یافت تا بخش زیادی از آنها ظرف ۲ سال و بخشی هم در سال سوم تکمیل و بهره برداری شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: از اعتبارات مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان در سال اول ۱۸۰۰ میلیارد تومان تحقق یافت که ۹۰ درصد آن به صورت نقدی بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: از اعتبارات مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان در سال اول ۱۸۰۰ میلیارد تومان تحقق یافت که ۹۰ درصد آن به صورت نقدی بود.
وی اظهار کرد: پس از سفر اول رئیس جمهور بلافاصله پروژه ها از محل اعتبارات اختصاص یافته فعال شدند تا اینکه در سه ماهه نخست امسال برخی از آنها بهره برداری شدند که از مهم ترین آنها می توان به تکمیل شبکه پایاب سدهای آیدوغموش، سهند، قلعه چای و حاشیه رود ارس به وسعت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار و همچنین آبرسانی به میانه از سد گرمی چای اشاره کرد.
غفارزاده توضیح داد: برای سال ۱۴۰۱، تکمیل شبکه پایاب سه هزار هکتاری تکلیف شده بود که با جذب اعتبارات و همچنین مشارکت دادن بخش خصوصی، توانستیم چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از شبکه پایاب را تکمیل کنیم که با بهرداری از این طرح برای حداقل چهار هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی شد.
وی ادامه داد: برای سالجاری نیز تکمیل سه هزار هکتار شبکه پایاب تکلیف شده است که تلاش خواهیم کرد این میزان را به پنج هزار هکتار برسانیم تا ضمن افزایش تولید و درآمد، آب پایدار در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
غفارزاده تکمیل ایستگاه پمپاژ شبکه پایاب ابراهیم سمیع در نقطه صفر مرزی را از دیگر طرح های مهمی عنوان کرد که در سال گذشته و با اعتبارات سفر رئیس جمهوری افتتاح شد و در حال حاضر کشاورزانی که سال ها در تامین آب مشکل داشتند به راحتی آب مورد نیاز خود را تامین می کنند.
وی، طرح انتقال پساب از تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه را هم از طرح های مصوب سفر نخست اعلام کرد و گفت: فاز نخست این طرح با ۱۰ کیلومتر لوله گذاری افتتاح شد که قابلیت انتقال ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه را داراست.

بهره برداری از ۲ مخزن آب برای پایدار سازی آب شرب تبریز
مدیرعامل این شرکت ادامه داد: ۲ مخزن ۱۰ و ۱۰۰ هزار مترمکعبی در سال گذشته و با اعتبارات مصوب به بهره برداری رسید و ظرفیت مخازن تبریز از ۵۵۰ هزار مترمکعب به بالای ۶۵۰ هزار مترمکعب رسید.
غفارزاده شروع عملیات اجرایی انتقال آب ارس به دشت شبستر را دیگر طرح مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: این پروژه با توجه به انتقال پساب آن به دریاچه ارومیه، یکی از حیاتی ترین طرح های در دست اجرای استان در حوزه آب است که تاکنون لوله گذاری پنج کیلومتر آن و همچنین مخزن ۶۰ هزار مترمکعبی شروع شده و واحد تولید لوله برای ۲۰ کیلومتر راه اندازی شده است ضمن اینکه به دنبال تامین مابع مالی از طریق فاینانس برای اجرای سریع پروژه هستیم.
سد قیزفلعه سی آخر شهریورماه آبگیری می شود
غفارزاده از آبگیری سد قیزقلعه سی در پایان شهریور ماه سالجاری خبرداد و گفت: این سد که بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده است ظرفیت تنظیم حقابه ۲ میلیارد مترمکعبی بین دو کشور را دارد.
وی ادامه داد: سد خداآفرین نیز در سال گذشته با ظرفیت ۷۵۰ میلیون مترمکعب آبگیری شد و راه های دسترسی که در جریان آبگیری زیر آب رفته بودند به طول هفت کیلومتر و تونل ۲۸۰ متری افتتاح شد و تامین آب مورد نیاز کشاورزی در ایستگاه " کلاله دارنا " نیز بهره برداری شد.

۱.۲ هزار میلیارد تومان برای آبرسانی به میانه هزینه شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: در جریان سفر نخست رئیس جمهور به استان یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور روی آن تاکید کرد رفع مشکل آب شرب میانه ظرف یکسال بود که با جذب به موقع اعتبارات و تکمیل نواقص طرح، این طرح در سفر دوم آیت الله رئیسی به بهره برداری رسید.
غفارزاده ادامه داد: تصفیه خانه این طرح با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و خط انتقال از تصفیه خانه به طول ۴۳ کیلومتر و همچنین از سد به تصفیه خانه به طول ۶ کیلومتر تکمیل و بهره برداری و سد گرمی چای که ۸۰ درصد پیشرفت دارد آبگیری شد تا آب شرب سالم با سختی پایین تحویل مردم میانه شود.
وی با بیان اینکه مصرف آب شرب میانه حدود ۳۵۰ لیتر بر ثانیه است، گفت: هزینه به روز شده برای تکمیل این طرح بزرگ، ۱.۲ هزار میلیارد تومان است و تا پایان سال سد گرمی چای نیز تکمیل و آبگیری کامل می شود تا در طول سال آب مورد نیاز شهرستان میانه را تامین کند.
وی گفت: از مهر ماه هم ۱۰۰ درصد آب شرب میانه را از طریق این طرح تامین می کنیم و چاه های موجود را می بندیم.
غفارزاده بر اهمیت افتتاح این خط اشاره کرد و افزود: پیش از این آب شرب میانه از چاه های اطراف این شهر تامین می شد که هم کیفیت خوبی نداشت و هم سختی آب بالا بود که با بهره برداری از طرح آبرسانی به این شهر، تلاش خواهیم کرد آب سالم تری در اختیار اهالی میانه قرار دهیم.
وی گفت: از مهر ماه هم ۱۰۰ درصد آب شرب میانه را از طریق این طرح تامین می کنیم و چاه های موجود را می بندیم.

طرح تعویض لوله های بتنی خط انتقال زرینه رود رو به اتمام است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: خط انتقال آب زرینه رود به تبریز ۱۸۶ کیلومتر طول دارد که بیش از ۱۳۰ کیلومتر آن بتنی و مابقی فولادی بود و با توجه به گذر زمان و فرسوده شدن لوله های بتنی در ۲۵ سال گذشته، ترکیدگی های متعددی در مسیر اتفاق می افتاد و موجب قطع آب تبریز می شد.
غفارزاده بیان کرد: برای رفع این مشکل، طرح تعویض لوله های بتنی و جایگزین کردن لوله های فولادی را آغاز کردیم که سه چهار کیلومتر آن باقی مانده است و با تکمیل آن، انتقال آب به تبریز از زرینه رود پایدار می شود.
وی همچنین بر ایجاد حلقه آبی در دور کلانشهر تبریز تاکید کرد و گفت: آب شرب تبریز از سه نقطه زرینه رود، نهند و چاه های شمال سهند تامین می شود که به دلیل نبود رینک آبی، کیفیت و فشار آب در نقاط مختلف تبریز متفاوت است.
وی همچنین بر ایجاد حلقه آبی در دور کلانشهر تبریز تاکید کرد و گفت: آب شرب تبریز از سه نقطه زرینه رود، نهند و چاه های شمال سهند تامین می شود که به دلیل نبود رینک آبی، کیفیت و فشار آب در نقاط مختلف تبریز متفاوت است.
وی افزود: ایجاد حلقه، ضمن کمک به پایدار سازی آب در تبریز و جلوگیری از افت فشار آب، کیفیت آب شرب را نیز در نقاط مختلف تبریز یکسان می کند از این رو تلاش می کنیم این حلقه را تکمیل و به مخازن سه گانه تبریز متصل کنیم.

۶۰ کیلومتر از رودخانه ارس ساحل سازی شد
غفارزاده با بیان اینکه ۲۵۰ کیلومتر از شمال آذربایجان شرقی به طول ۲۵۰ کیلومتر هم مرز با رودخانه ارس است، گفت: در ۹۰ کیلومتر از این مسیر امکان آب رفتگی ساحل وجود دارد که با اقدامات صورت گرفته و ساحل سازی انجام شده به طول ۶۰ کیلومتر، ۱۵۰۰ هکتار به خاک کشورمان اضافه شده است و هم اکنون کشاورزان در این اراضی مشغول کشت هستند.
وی ادامه داد: در بازدیدی که وزیر کشور از این منطقه مرزی داشتند با مشاهده کارهای صورت گرفته، قول دادند تا اعتبار لازم برای ساحل سازی در ۳۰ کیلومتر باقیمانده را نیز تامین کنند.

۸۷ میلیون مترمکعب افت سطح آب های زیرزمینی
غفارزاده، نتیجه برداشت مضاعف و کاهش بارندگی را افت سطح آب های زیرزمینی اعلام کرد و گفت: در نتیجه این ۲ عامل، سطح آب های زیرزمینی در استان ۸۷ میلیون مترمکعب افت داشته است.
وی با بیان اینکه ۲۱ دشت در استان وجود دارد، افزود: دشت های مرند، شبستر، تبریز در دامنه شمالی سهند و سراب بیشترین افت سطح آب های زیرزمینی و نشست زمین را داشته اند که برای جلوگیری از این رویه، بهترین راه برقراری تعادل در برداشت و تزریق آب به سفره های زیرزمینی است.
غفارزاده گفت: متاسفانه در ۴۰ سال گذشته یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از آب های زیرزمینی در استان صورت گرفته و همین امر به مرور، موجب نشست زمین در برخی نقاط شده است.
وی ادامه داد: برای کنترل، بررسی و اندازه گیری سطح آب های زیرزمینی و همچنین کیفیت آب، بیش از ۳۰۰ چاه پیزومتری به منظور مطالعه نوسان های سطح آب زیرزمینی، تهیه نقشه های تراز آب و محاسبه حجم آب ورودی جانبی زیرزمین در دشت های استان حفاری شده است که به طور مداوم از سوی کارشناسان آب مورد بررسی قرار می گیرد.

بارش ها در آذربایجان شرقی ۱۴ درصد کمتر شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه بارش ها در استان در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ در مقایسه با دراز مدت، حدود ۱۴ درصد کمتر شده است، گفت: میزان بارندگی ها در سال آبی جاری ۲۳۹ میلیمتر بوده است و بیشترین بارندگی در ترکمانچای با ۳۱۳ و کمترین بارندگی در اسکو با ۱۵۶ میلیمتر گزارش شده است.
غفارزاده اضافه کرد: در سال آبی جاری تناسب بارندگی نداشتیم به طوریکه در جنوب استان بارندگی مناسب و در شمال استان کم بوده است.
وی تاثیر کاهش بارندگی در روان آب های استان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: با کاهش بارندگی ها، روان آب های استان نیز ۷۳ درصد کمتر شده و این نشان دهنده سیراب نشدن زمین از بارندگی های رخ داده است.

پرشدگی سدهای آذربایجان شرقی حدود ۴۷ درصد است
غفارزاده به ظرفیت کلی ۵۷۶ میلیون مترمکعبی مخزن سدهای ۱۲ گانه استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب در مخزن سدهای استان وجود دارد و در واقع ۴۷ درصد از مخزن سد ها پر است.
غفارزاده با اعلام اینکه کمترین پرشدگی مربوط به سد نهند است که بخشی از آب تبریز از آن تامین می شود، گفت: این سددر سال گذشته ۱۷ میلیون متر مکعب آب داشت که امسال به ۳.۸ میلیون متر مکعب و کمتر از یک چهارم کاهش یافته است از این رو شهروندان تبریز با صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی می توانند در جلوگیری از قطعی آب، آب منطقه ای و آبفای تبریز را یاری کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته این رقم ۳۴۵ میلیون متر مکعب و ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت فعلی بود.
غفارزاده با اعلام اینکه کمترین پرشدگی مربوط به سد نهند است که بخشی از آب تبریز از آن تامین می شود، گفت: این سددر سال گذشته ۱۷ میلیون متر مکعب آب داشت که امسال به ۳.۸ میلیون متر مکعب و کمتر از یک چهارم کاهش یافته است از این رو شهروندان تبریز با صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی می توانند در جلوگیری از قطعی آب، آب منطقه ای و آبفای تبریز را یاری کنند.
به گزارش ایرنا، ۲۶ خرداد تا یکم تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده و شعار امسال این هفته "ایران، تغییر اقلیم و مسوولیت پذیری" تعیین شده است.
"آب، ارزش‌های دینی و ملی"، "خانواده، فرهنگ و مدیریت مصرف"، "آب، رسانه و افکار عمومی"، "پساب، صنعت و محیط‌زیست"، "آب، اقتصاد و بهره‌وری"، "آب، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی" و "آب، آموزش شهروندی و مسئولیت‌پذیری" عناوین روزهای این هفته است.
رییس جمهور در روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد در قالب پنجمین سفر استانی دور دوم به آذربایجان شرقی سفر کرد.
در دور دوم سفر حدود ۹.۳ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار برای اجرای حدود ۱۰۸ پروژه مصوب شده است.
انتهای پیام/
تصویب ۲ پروژه جدید آبی در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار