استاندار آذربایجان شرقی:

تولید گندم در آذربایجان شرقی ۲۰ درصد کمتر از میزان قابل پیش بینی است

1402/03/28 - 18:51 - کد خبر: 94572 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه به دنبال کاهش بارندگی و خسارت بلایای طبیعی، میزان تولید گندم در این استان نسبت به پیش بینی تولید، ۲۰ درصد کاهش دارد، گفت: پرداخت سریع هزینه گندم مازاد کشاورزان موجب افزایش اعتماد و انگیزه آنان می شود.

به گزارش نصر، عابدین خرم روز یکشنبه در جلسه کارگروه خرید تضمینی گندم با بیان اینکه در سال آبی جاری، بارش ها در این استان به موقع نبود، افزود: در فصل زمستان بارش های خوبی در استان نداشتیم ولی در بهار تا حدودی کاهش بارش، جبران شد.
وی با اشاره به خسارت بلایای طبیعی از جمله خشکسالی و سرمازدگی به مزارع گندم آذربایجان شرقی، اظهار کرد: خسارتی که به کشاورزان وارد شده باید به صورت دقیق و کارشناسی شده شهر به شهر و منطقه به منطقه جمع بندی شود تا نسبت به جبران این خسارت ها اقدام شود.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه عمده کشاورزان خسارت دیده در مناطق محروم استان ساکن هستند، گفت: خرید گندم مازاد کشاورزان باید به صورت جدی از سوی دستگاه های ذیربط پیگیری شود.
خرم، ادامه داد: اداره کل غله و شرکت های تعاون روستایی باید هر چقدر می توانند اقدام به خرید گندم مازاد کشاورزان کنند و پول کشاورزان نیز باید به موقع پرداخت شود تا در انگیزه کشاورزان برای فروش گندم به دولت اختلال ایجاد نشود.
وی یادآور شد: شرکت های تعاون روستایی و بخش خصوصی استان همچنین باید نسبت به خرید گندم مازاد کشاورزان استان های همجوار به ویژه استان های هم مرز اقدام کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از عدم بارگذاری قیمت قطعی خرید تضمینی گندم کشاورزان در سامانه، گفت: این موضوع موجب بی اعتمادی کشاورزان می شود بنابراین باید نسبت به پرداخت مابه التفاوت قیمت ثبت شده در سامانه با قیمت قطعی خرید تضمینی گندم به کشاورزان اطلاع رسانی و اقدام عملی انجام شود.
خرم، افزود: هرگونه عاملی که در فرایند خرید گندم مازاد کشاورزان مانع ایجاد کند چه به صورت شخص، سیلو و حمل و نقل باشد، باید رفع شود و مشکلی در این روند وجود نداشته باشد.

گندم مازاد کشاورزان امسال توسط ۶۳ مرکز خریداری می شود
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اعلام آمادگی برای خرید گندم مازاد کشاورزان استان، گفت: در سال زراعی گذشته ۲۹۴ هزار و ۵۳۲ تن گندم مازاد از کشاورزان استان از سوی ۷۲ مرکز خریداری شد.
علیرضا شاهدی افزود: میزان رطوبت ابلاغ شده گندم خریداری شده باید حداکثر ۱۲ درصد باشد در حالی که میزان رطوبت گندم خریداری شده استان به طور میانگین ۹.۸۹ درصد است.
وی با بیان اینکه امسال ۶۳ مرکز اقدام به خرید گندم مازاد کشاورزان استان می کنند، اظهار کرد: پیش بینی می شود امسال ۲۳۵ هزار تن گندم مازاد کشاورزان استان به قیمت پایه هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان خریداری شود.
انتهای پیام/
تولید گندم در آذربایجان شرقی ۲۰ درصد کمتر از میزان قابل پیش بینی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار