معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

درخشش دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با صادرات به کشورهای همسایه

1402/03/28 - 10:53 - کد خبر: 94533 نسخه چاپی

نصر: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به توانمندی های علمی و فناوری ایران در زمینه های علمی و پژوهشی، خواستار تقویت دیپلماسی علمی با کشورهای جهان به خصوص منطقه شد و گفت: تولیداتی همچون کالبدنما(شبیه ساز آناتومی بدن انسان)و بایوپرینتر(پرینتر سه بعدی زیستی) به برخی کشورها از جمله پاکستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر شده است.

به گزارش نصر، پرویز شهابی روز یکشنبه در گفت وگویی پیشرفت های چشم گیر ایران در حوزه فناوری های جدید علوم پزشکی و دستیابی به تولید انواع دارو و تجهیزات مورد نیاز این حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان یکی از اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که با فعل خواستن محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه رقم صادرات مربوط به اطلاعات گمرکی است، ادامه داد: بر همین اساس ایجاد و توسعه روابط با دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای مختلف به خصوص کشورهای منطقه و همسایه می تواند به لحاظ اقتصادی و تبادلات علمی برای ما مفید فایده شود.
وی ظرفیت های علمی، تحقیقاتی و تولیداتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را از جمله زمینه های آماده برای توسعه همکاری ها با کشورهای منطقه دانست و اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از محصولات و اقلام تولیدی دانش بنیان این مجموعه به کشورهای خارجی صادر می‌شود.
وی استقبال دانشگاه ها و مراکز علمی داخلی از تولیدات تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جمله کالبدنما را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: تاکنون تعدادی از این محصولات به بیش از ۵۵ دانشگاه و مرکز علمی و تحقیقاتی داخلی ارسال و فروخته شده است.
شهابی یکی از کشورهای مهم منطقه برای برقراری روابط علمی با ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز را ترکیه اعلام کرد که باید در این زمینه مدیران و مسئولان بلند پابه کشور و استانی پیش قدم شده و بسترهای لازم و کافی برای تقویت روابط علمی را ایجاد کنند.
وی رتبه علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را در بین دانشگاه های مختف کشور ممتاز و برجسته خواند و با بیان اینکه این مجموعه علمی همواره در کنار دانشگاه علوم پزشکی تهران جزو برترین ها بوده است، یادآور شد: کسب رتبه های برتر طی سال حای اخیر در حوزه فناوری و تحقیقات موید این مطلب است.
شهابی کسب ۴۰ درصد مجموع رتبه های برتر و جوایز نخست بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: کسب چنین رتبه های برتر در تاریخ دانشگاه علوم پزشکی تبریز بی نظیر است به طوری که از مجموع ۸۴۰ مرکز تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و در ارزیابی از ۱۰ حوزه پژوهشی، دانشمندان و محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانستند در تعداد چهار حوزه حائز رتبه های اول شوند.
به گفته وی کسب چنین جایگاهی در حالی صورت می گیرد که تعداد مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ۳۳ مرکز فراتر نمی رود، در حالیکه فقط در تهران تعداد ۱۹۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه علوم پزشکی وجود دارد که این موضوع نشان دهنده توانمندی های علمی، تحقیقاتی و نیروی انسانی ماهر و متعهد در تبریز می باشد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز تلاش برای ارتباط با واحدهای صنعتی و تولیدی را یکی از برنامه های اولویت دار این مجموعه اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس دفتر همکاری این معاونت با سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ایجاد شده است تا کارگاه های تولیدی حوزه سلامت بیش از پیش تقویت شده و زمینه های صادراتی آنها مهیا شود.
شهابی از فعالیت تعداد ۲۰ شرکت دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد که تعدادی از محصولات آنها به خارج از کشور نیز صادر می شود.
وی مسایل تحقیقاتی را جزو اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد و گفت: هرچند مسایل پژوهشی هیچگاه در اولویت بندی های دستگاه های اجرایی جایی ندارد، اما مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با جدیت به این حیطه وارد شده و با حمایت های بسیار خوب دانشگاه در این زمینه طی یک سال اخیر اقدامات و برنامه های بسیار مهم و متنوعی توسط مراکز تحقیقاتی در دست اجراست.
شهابی برخورداری از نیروی انسانی متخصص را یکی از مزیت های بسیار مهم علوم پزشکی در آذربایجان شرقی دانست و با تاکید بر اینکه می توان با بهره مندی از این توان بسیاری از کمبودها در بخش دارو و تجهیزات را رفع کرد، یادآور شد: هم اکنون تعداد ۸۵ شرکت تولیدی در زمینه های دارو و تجهیزات مختلف پزشکی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری می کنند که هر یک از آنها دارای توانمندی های بسیار بالایی می باشند.
وی ادامه داد: بدون تردید با توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای منطقه علاوه بر اینکه توصعه صادرات محصولات و تجهیزات پزشکی بیش از پیش فراهم می شود، آثار آن در اشتغالزایی و افزایش درآمدهای استانی و حتی منطقه ای نیز مشهود خواهد بود.
بنا به این گزارش، دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.
این دانشگاه ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.
پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی دارویی و تحقیقات دانشجویی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.
معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل مدیریت های توسعه و ارزیابی تحقیقات، اطلاع رسانی پزشکی، امور عمومی و توسعه و فناوری سلامت است که مراکز رشد واحدهای دارویی، بیوتکنولوژی داروئی، فناوری تجهیزات پزشکی، نوآوری و شتابدهی سلامت و توسعه فناوری سلامت از زیرمجموعه های این معاونت به شمار می روند.
انتهای پیام/
درخشش دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با صادرات به کشورهای همسایه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار