ترجمه/

شهر هوشمند استکهلم: شهری متصل، پایدار و مبتنی بر داده

1402/03/27 - 12:56 - کد خبر: 94469 نسخه چاپی

نصر: استکهلم پایتخت سوئد و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر که بر روی ۱۴ جزیره ساخته شده و توسط بیش از ۵۰ پل به هم متصل شده است، به عنوان یک شهر قدیمی زیبا و همچنین ساختمان‌های بسیار مدرن به خود می‌بالد.

در سال ۲۰۱۶، این شهر با تقریباً یک میلیون نفر جمعیت، در صدر شاخص شهر هوشمند اریکسون قرار گرفت. شاید در رده بندی کنونی این شهر چند رتبه تنزل کرده است، اما همچنان در بین ۳۰ شهر برتر هوشمند جهان قرار دارد. در این مجال، با رویکرد شهر استکهلم به عنوان یک شهر هوشمند می‌پردازیم.
تبدیل‌شدن به هوشمندترین شهر جهان تا سال ۲۰۴۰
استکهلم علیرغم از دست‌دادن شتاب در طول همه‌گیری کووید-۱۹ در مسیر تبدیل‌شدن به هوشمندترین شهر جهان تا سال ۲۰۴۰ است. این هدف توسط حکمرانی شهری اعلام شده است و با سایر نهادهای شهری دست به دست هم می‌دهد تا این شهرتا سال ۲۰۴۰ به شهر کربن خنثی تبدیل شود. زیرساخت‌های دیجیتال کلید "تسهیل خدمات آینده" از اینترنت اشیا گرفته تا اینترنت ۵G و مراکز داده برای پردازش لبه ای و محاسبات لبه خواهد بود.
استراتژی شهرهوشمند استکهلم اهمیت زیادی به پایداری می‌دهد و بیان‌کننده این نکته است  یک شهر هوشمند باید یک شهر پایدار باشد. اتصال، داده‌های در دسترس عموم، پلتفرم‌های هوشمند فن‌آوری اطلاعات، حسگرها و نوآوری‌ها از ارکان اصلی برنامه‌های پایتخت سوئد برای آینده شهری خود است. با همراهی کارکنان، ساکنان، مشاغل و دانشگاه‌ها استراتژی مناسب برای شهر هوشمند و متصل استکهلم پس از تصویب در شورای شهر در سال ۲۰۷ توسعه یافت.
پایتخت سوئد از شرایط مطلوبی مانند برابری جنسیتی‌، زیرساخت گسترده و پیشرفته فناوری اطلاعات، بلوغ دیجیتالی بالا، سطوح درآمد نسبتاً بالا و فرصت‌های زیادی برای دیجیتالی‌شدن بهره می‌برد. هدف آن آسان‌تر و بهترکردن زندگی برای همه کسانی است که در شهر زندگی می‌کنند، اقامت می‌کنند یا کار می‌کنند. علاوه بر کیفیت زندگی، استکهلم همچنین به دنبال بهبود فضای کارآفرینی خود است.
عوامل تبدیل استکهلم به یک شهر هوشمند:

جذب استعدادهای بین‌المللی
استکهلم شهری متصل به هم با زیرساخت‌های دیجیتال است. تقریباً همه در سوئد، به عبارتی ۸۹٪ از جمعیت این شهر انگلیسی صحبت می‌کنند. این امر در ترکیب با برنامه شهری زیست محیطی، استکهلم را به محیطی بسیار جذاب برای کارآفرینان بین المللی و استارت آپ‌ها تبدیل می‌کند.

ترکیب‌کردن هوشمند و سبز
استکهلم نه تنها به هوشمندتر شدن، بلکه به سبزترشدن نیز علاقه دارد. در سال ۲۰۱۰، این شهر عنوان اولین پایتخت سبز اروپا را به خود اختصاص داد. از آن زمان به بعد، این شهر به طور مستمر در ارائه ایده‌های نوآورانه و مشترک در مورد حکمرانی زیست‌محیطی برای شهرهای هوشمند و هوشمندتر مشارکت داشته است. در استکهلم، هوشمندی فراتر از فناوری و داده است. این شهر به همراه مؤسسات فناوری Ericsson، Vattenfall، ABB، Skanska، و Scania، موسسه نوآوری" دیجیتال دمو استکهلم" را برای اجرای پروژه‌هایی با راهکارهای پایدار، نوآورانه و دیجیتال ایجاد کرده‌اند.

فراهم‌آوردن بهترین شبکه فیبر
برای جذب استعدادهای بین المللی و ارائه بهترین محیط برای فناوری های شهر هوشمند، اینترنت سریع و قابل اعتماد ضروری است. این شهر دارای یک شبکه فیبر با کیفیت بالا است که قادر به رفع نیازهای ارتباطی آینده است. این شبکه توسط شرکت استوکاب که متعلق به شورای شهر استکهلم است ارائه و اداره می‌شود. به عنوان بزرگترین شبکه فیبر باز جهان، ۲۳۰۰۰ نقطه دسترسی را ارائه می‌دهد و به بیش از ۹۰ درصد از خانوارها و ۹۹ درصد از املاک تجاری در منطقه بزرگ استکهلم دسترسی دارد.

ارائه خدمات الکترونیکی
خدمات عمومی در استکهلم بخشی از راهبرد هوشمند شهر است. این شهر ارائه خدمات کارآمد برای رفع نیازها وپاسخ به مطالبات مختلف شهروندان را در اولویت قرار می‌دهد، مطالباتی از قبیل درخواست مجوز، مدارس یا مراقبت از سالمندان اکنون به صورت دیجیتالی از طریق خدمات الکترونیکی دولت هوشمند ارائه می‌شود. در این شهر، همچنین یک برنامه کاربردی وجود دارد که به برنامه‌ریزی مسیر رفت و آمد به محل کار کمک می‌کنند.

هوشمندسازی ترافیک
پروژه ترافیک هوشمند استکهلم در نظر دارد روش‌های جدید برنامه‌ریزی و مدیریت ترافیک شهری را به صورت کارآمدتر و موثرتر آزمایش و ارزیابی کند. سیستم مدیریت ترافیک این شهر در حال حاضر پیشرفته و همچنین بر اساس داده‌های تاریخی است. اکنون، این شهر از داده‌های آنی و دقیق برای ایجاد فرصتهای بیشتر برای افزایش جابجایی استفاده می‌کند. در ترکیب با داده‌های تاریخی، این داده‌های به موقع به مدیریت جریان ترافیک کمک می‌کنند. علاوه بر این، حس‌گرهایی وجود دارند که می‌توانند داده‌های محیط را جمع آوری کنند. بطوریکه، این داده‌های باز با سایر سازمان‌ها و نهادهای شهری به اشتراک گذاشته می‌شوند تا به مدیریت ترافیک جامع در داخل شهر استکهلم و همچنین منطقه بزرگ استکهلم کمک شود.

یافتن راهکارهای روشنایی بهتر
یکی دیگر از پروژه‌های کارگروه "اسمارت اِستاد" استکهلم بهبود روشنایی شهر است. هدف از اجرای این پروژه یافتن راه‌حلهای روشنایی هوشمند و متصل است که هم کارآمدتر باشد و هم زیبایی محیط را داشته باشد. این پروژه شامل یک سیستم کنترل و مدیریت مدرن با تیرهای چراغ برق متصل است که دارای عملکردهای هوشمند است. حسگرهای نصب شده بر روی تیرهای برق می توانند اطلاعاتی را در رابطه با محیط زیست، کیفیت هوا و جریان ترافیک ارائه دهند. لامپهای ال ای دی مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.
در آینده، استکهلم امیدوار است که با بکارگیری راهکارهای روشنایی هوشمند بتواند از دیگر عملکردهای حیاتی شهری مانند مدیریت ترافیک و محیط زیست، واکنش در شرایط اضطراری و ایمنی پشتیبانی کند.

کار با داده های باز و به اشتراک گذاشته شده
شهر استکهلم داده‌ها را به عنوان یک منبع جمعی در نظر می‌گیرد. به امید اینکه نقش آفرینان بیشتری از داده‌های شهر برای توسعه خدمات جدید و هوشمند استفاده کنند، دولت هر جا که لازم باشد تا حد امکان با داده‌های باز کار می کند. ارائه این داه ها به روش استاندارد برای توسعه دهندگان مهم است تا بدین طریق آزادانه از آن استفاده کنند. در حال حاضر، داده‌های باز از کسب و کارها و ادارات در وب‌سایت اعلامی شهرداری استکهلم در دسترس است.
علاوه بر این، شهر استکهلم مسئولیت داده‌های باز را در سطح منطقه ای تحت عنوان پروژه StorSTHLM که یک پروژه مشارکتی با حضور همه شهرداریهای مناطق به حساب می‌آید بر عهده گرفته است. بخشی از هزینه های پروژه داده‌های باز در منطقه اُدیس استکهلم توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود و هدف آن ایجاد فرصتهایی برای رشد و نوآوری شرکت‌های کوچک و متوسط است. این پروژه همرا با سایر شهرداریهای مناطق، داده‌های باز را از طریق " رابط های برنامه نویسی کاربردی" استاندارد در یک پُرتال داده منطقه ای ارائه می‌دهند.

مهراب محرابی‌نیا
انتهای پیام/
شهر هوشمند استکهلم: شهری متصل، پایدار و مبتنی بر داده نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار