مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عنوان کرد:

ثبت جهانی ژئوپارک ارس آغازی بر توسعه توریسم منطقه

1402/03/27 - 11:24 - کد خبر: 94459 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: ثبت جهانی ژئوپارک ارس و برپایی جشنی در همین ارتباط، ضمن آشنایی سفرا و کارداران اقتصادی کشورها با ظرفیت‌های مختلف منطقه، آغازی بر توسعه صنعت توریسم و افزایش ورود گردشگر خارجی است.

به گزارش نصر، مجید کیانی روز شنبه در جمع خبرنگاران به برگزاری جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس در ۳۱ خردادماه جاری در این منطقه اشاره و اظهار کرد: برون داد جشن ژئوپارک ارس افزایش ارتباطات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، هرچه این رویداد به خوبی و با کیفیت مناسب برگزار و اطلاع‌رسانی شود برای استان منافع بهتری به دنبال خواهد داشت. ‌
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین از حضور رسانه‌های خارجی و برون مرزی و داخلی برای پوشش جشن ثبت جهانی ژئوپارک ارس خبر داد و بیان کرد: این رویداد زمینه گسترش تعامل و ارتباطات را فراهم می‌کند و همکاری و همراهی دستگاه‌های مسئول استان، مسیر بهره‌برداری از ظرفیت‌های این رویداد و کسب منافع برای استان را هموارتر خواهد کرد. ‌
وی با بیان اینکه چرخش گردشگران خارجی در آذربایجان‌شرقی را هدف قرار داده‌ایم، گفت: چرخش گردشگران خارجی در رینگ تبریز - کلیبر - خداآفرین - جلفا و مرند را پیگیری می‌کنیم.

کیانی با اشاره به موفقیت‌های این منطقه در تولید و صادرات و ایجاد اشتغال، گفت: مناطق آزاد موهبتی برای کشور محسوب می شوند و این مناطق با قوانین سهل برای ایجاد بسترهای تولید و صادرات و محرومیت زدایی در کشورمان ایجاد شده‌اند و فرصتی برای توسعه و پیشرفت و آبادانی هستند. ‌

وی، توسعه صادرات را برای استان مهم ارزیابی کرد و متذکر شد: با معرفی این منطقه به میهمانان خارجی و اطلاع رسانی در رسانه های بین المللی، گستره توجهات به ظرفیت های اقتصادی و گردشگری استان نیز افزایش می‌یابد.

شناسایی بیش از ۳۰۰ قطعه فسیل و کانی در ژئوپارک ارس
 ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی آن در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.
پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.
قلمرو ژئوپارک ارس با مساحت ۱۶۷۰ کیلومتر مربع، دارای ۳۱ سایت متنوع و اصلی است که در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و قلمرو آن در محدوده شهرستان جلفا است.
ژئوپارک ارس تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین‌شناسی و تنوع ساختارهای تکتونیکی و پدیده‌های زمین شناختی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک شامل جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی استان برخوردار است و به عنوان صنعتی ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه گام برمی دارد.
این منطقه علاوه بر ایفای نقش در صنعت آذربایجان شرقی، صادرات و واردات استان با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار داشته و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین امنیت غذایی پیشتازی می کند.
داشتن عنوان هاب لجستیکی (قطب پشتیبانی) شمال غرب ایران در حوزه ورود به اتحادیه اوراسیا و کشورهای قفقاز، واقع شدن در مسیر سه کریدور بین المللی، برخورداری از خط ریلی برقی، جاده های مواصلاتی ترانزیتی و مناسب برای حمل کالا، نزدیکی به فرودگاه های تبریز، خوی، نخجوان و ماکو، اتصال به راه آهن سراسری ایران و راه آهن روسیه و اروپا و داشتن انبارهای سرپوشیده بزرگ و سایت بارانداز از جمله ویژگی های مهم این منطقه برای ایفای نقش در حوزه تجارت و صادرات و واردات کالا و محصولات با کشورهای همسایه است.
منطقه آزاد ارس با برخورداری از زیرساخت های اقامتی، تفریحی و خدماتی، طبیعت زیبا مانند پارک کوهستان و منطقه حفاظت شده کیامکی، جنگل های ارسباران، رود ارس و نقاط گردشگری متعدد مانند کاروانسرای خواجه نظر، اماکن مذهبی، کلیساهای سنت استپانوس و چوپان، حمام تاریخی جلفا، عمارت آینالو، آبشار آسیا، چشمه تراورتن، پل های تایخی خداآفرین و موزه های گلفرج، خداآفرین و هوراند سالانه با جذب هزاران گردشگر داخلی و خارجی، دستی بر آتش در حوزه گردشگری استان دارد.
انتهای پیام/
ثبت جهانی ژئوپارک ارس آغازی بر توسعه توریسم منطقه نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار