گزارش/

آزاد راه ترانزیتی ایران - ترکیه 7 سال در راه است!

1402/03/27 - 11:50 - کد خبر: 94458 نسخه چاپی

نصر: آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به عنوان مسیر ترانزیتی ایران - ترکیه، یکی از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی است که 7 ساله اتمام نیافته است. این همان پروژه‌ای است که سال‌هاست به امید تزریق بودجه به انتظار نشسته اما هم‌چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش نصر، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا به شمار می رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می یابد.
این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع شده است و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.
آزادراه تبریز- مرند - بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است و اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.
 احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبریز- بازرگان یکی از وعده‌های رئیس جمهور سابق در سفر به آذربایجان شرقی بود.
اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که در سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی دستور احداث پروژه ای حیاتی برای توسعه شمال غرب کشور و احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود.
  وزیر وقت راه و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی این پروژه طول آن را ۲۵۳ کیلومتر بیان کرد و گفت: آزادراه تبریز- بازرگان با همکاری سرمایه‌گذار خارجی و دولت احداث می‌شود.  که سرمایه گذار خارجی( ترکیه ای) آن در همان در ابتدای اجرا انصراف داد.
لازم به توضیح است که طبق وعده دولتمردان برآورد اولیه برای اتمام این طرح ۵ سال اعلام‌شده بود که با گذشت نزدیک ۷ سال تنها در یک قطعه تبریز- صوفیان اجرا شده است و از اجرای بقیه طرح خبری نیست.
 خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش از این در حاشیه دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه طرح های زیرساختی مهمی در حوزه راه آذربایجان شرقی در دست اجراست،  اظهار کرد: ۲۴ کیلومتر ابتدایی آزادراه تبریز-بازرگان در حد فاصل صوفیان- تبریز تا پایان خرداد ماه امسال افتتاح می شود.
 
تبریز-بازرگان؛ مسیر اصلی ترانزیتی با ترکیه، اتحادیه اروپا و قفقاز
توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی آذربایجان‌شرقی به عنوان بستر دستیابی ایران به منطقه قفقاز و ترکیه از اولویت های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت های جاده ای و ارتباطی کشور و آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق آن ۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که با بهره برداری کامل از آزادراه تهران - بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود ۹۰۰ کیلومتری به شکل آزادراه فراهم می شود.
به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز - بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند.
آزادراه تبریز - مرند - بازرگان نیز از جمله طرح های نیمه تمام عمرانی، صنعتی و زیرساختی آذربایجان شرقی است که از برکت سفر استانی آیت الله رئیسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در راستای عمل به شعار «عدالت محوری» در قالب بیست و سومین سفر استانی در ۱۲ خرداد سال گذشته بی بهره نماند و ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داد تا در بازه زمانی ۲ ساله روند اجرایی این طرح تسریع یابد.
عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان از پروژه های ناتمام استان بوده و بهره برداری از آن مسیر توسعه استان را هموارتر می کند، می گوید: در این استان پروژه های ناتمام و راکد مربوط به سال های گذشته وجود دارد و اولویت مدیریت ارشد استان توجه به این طرح ها بوده و حوزه راه نیز جزو اولویت های نخست است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند - بازرگان به طول حدود ۲۵۳ کیلومتر به صورت مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند در حال اجراست، می گوید: قطعه اول این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر شامل آزادراه تبریز - مرند در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک ساخته می‌شود.
امیر بخشی زاده، با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه، می افزاید: تاکنون حدود ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند به بهره برداری رسیده و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی آن در بازه کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ حدود ۸۳ درصد و در بازه کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ حدود ۶۷ درصد است.
 
دولت سهم خود را برای اجرای پروژه تبریز- بازرگان به موقع پرداخت می‌کند
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه، می افزاید: تاکنون حدود ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند به بهره برداری رسیده و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی آن در بازه کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ حدود ۸۳ درصد و در بازه کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ حدود ۶۷ درصد است.
وی اظهار می کند: برای تکمیل و بهره برداری محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ و محدوده کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ مسیر برگشت آزادراه تبریز - مرند نیاز به ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود را به موقع برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان پرداخت می کند، می گوید: از این میزان اعتبار سهم وزارت راه و شهرسازی پنج هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز - مرند چهار هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است.
بخشی زاده، ادامه می دهد: برای بهره برداری از محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۴۶ در مسیر رفت نیز نیاز به ۲۱ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال است که از این میزان سهم وزارت راه و شهرسازی ۱۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال است.
انتهای پیام/
آزاد راه ترانزیتی ایران - ترکیه 7 سال در راه است! خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار