تداوم بارش‌های رگباری و تگرگ در آذربایجان‌شرقی

1402/03/26 - 15:51 - کد خبر: 94418 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به وضع ناپایدار جوی تا اواسط هفته آینده، بارش‌های رگباری و در نواحی مستعد استان بارش تگرگ ادامه می‌یابد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بروز ناپایداری های محلی در چهار روز آینده در جو آذربایجان شرقی، افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی فعالیت سامانه بارشی در نیمه شمالی و شرقی استان همراه با رگبار باران و غرش آذرخش خواهد بود.
وی اظهار کرد: در این وضعیت، احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب و بالا آمدن آب رودخانه ها، اصابت آذرخش و بارش تگرگ در این نواحی دور از انتظار نیست بر این اساس لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها، پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر ضروری است.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه در نواحی مستعد برای جلوگیری از بروز خسارت ناشی از بارش تگرگ به محصولات باغی شد.
امیدفر، با بیان اینکه در نیمه جنوبی استان نیز در این بازه زمانی پدیده غالب خیزش یا نفوذ گرد و خاک پیش بینی می شود، ادامه داد: احتمال رخداد تندبادهای لحظه ای، سقوط و یا پرتاب اجسام، خسارت به سازه های سبک، کاهش دید و کیفیت هوا در این مناطق وجود دارد.
وی خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای، محکم کردن سازه های سبک و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده شد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
 انتهای پیام/
تداوم بارش‌های رگباری و تگرگ در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار