معاون امور اقتصادی استاندار:

سطح زیرکشت گلخانه‌های آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم به ۳۸۰ هکتار رسید

1402/03/25 - 17:38 - کد خبر: 94394 نسخه چاپی

نصر: معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم سطح زیرکشت گلخانه ها در استان ۲۷۰ هکتار بود، گفت: در سایه توجه دولت به بخش کشاورزی، سطح زیرکشت گلخانه های آذربایجان شرقی به ۳۸۰ هکتار رسید.

به گزارش نصر، محمد کلامی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از مرکز بیوتکنولوژی تبریز اظهار کرد: در دولت سیزدهم برای توجه به بخش گلخانه ها و ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی به میزان یک سوم گلخانه های ایجاد شده در دولت های گذشته، سطح زیرکشت گلخانه های استان افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: علاوه بر توسعه گلخانه ها، در حوزه مرغ نیز بزرگترین مرغداری کشور با ظرفیت تولید سالانه ۶ میلیون قطعه در سطح استان در حال ایجاد بوده و با بهره برداری از آن علاوه بر تامین نیاز استان و منطقه، تامین کننده بخش عمده ای از بازار کشور می شویم.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در بخش دام سبک و پرورش گوسفند نیز استان به سمت شرکت های دانش بنیاد حرکت کرده و مجموعه هایی مدرن نگهداری دام سبک در این حوزه ایجاد شده است و این مجموعه ها به عنوان الگو در بخش های مختلف موجب می شوند تا نگاه سنتی به این بخش های تغییر یافته و به سمت دانش بنیان حرکت کنند.
کلامی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی نیازمند تزریق دانش است، ادامه داد: با توجه به کمبود منابع اولیه در این بخش مانند آب و خاک، برای تامین امنیت غذایی مردم باید بهره وری بخش کشاورزی ارتقا یابد و از نیروی انسانی متخصص فناوری های پیشرفته و شیوه های جدید در این بخش استفاده شود.
وی یادآور شد: بخش کشاورزی برای پوست اندازی و عبور از روش سنتی نیازمند توسعه مجموعه های دانش بنیان در بخش های مختلف باغی، زراعی و سایر بخش هاست تا با استفاده از دانش روز، ارزش افزوده و ثروت تولید شود.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرکز بیوتکنولوژی فرادارو کشت تبریز یک مجموعه دانش بنیان بوده و رویکرد آن استفاده از شیوه های جدید در تولید نهال است، گفت: صرفه جویی در آب، خاک و نیروی انسانی از ویژگی های این مجموعه است.
کلامی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم ۲ برنامه اصلی در آذربایجان شرقی دارد، افزود: یکی از این برنامه ها در بخش معاون است که در این زمینه استقلال شرکت مس سونگون از دستاوردهای بزرگ این دولت بوده و موجب تحول اقتصادی استان و افزایش نقدینگی سیستم بانکی و اعطای تسهیلات بیشتر به واحدهای تولید می شود.
وی اظهار کرد: این دستاورد، مالیات های استانی را هفت تا هشت هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۴۰ درصد درآمد مالیاتی کنونی آذربایجان شرقی افزایش می یابد.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی در حوزه مس در دور دوم سفر رییس جمهور و ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دور اول سفر، موجب شتاب فزاینده اقتصاد استان می شود و این دستاورد، کاری ۳۰ ساله بود.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰۱ هزار میلیارد تومانی در حوزه مس در دور دوم سفر رییس جمهور و ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دور اول سفر، موجب شتاب فزاینده اقتصاد استان می شود و این دستاورد، کاری ۳۰ ساله بود.
کلامی، توسعه بخش کشاورزی را از دیگر برنامه های دولت در این استان اعلام کرد و ادامه داد: دولت به علت تامین امنیت غذایی مردم، توجه و راهبری خاصی در این حوزه دارد و هم اکنون چندین مگاپروژه در این بخش در استان در حال اجراست.

اقبال برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دولت سیزدهم افزایش یافته است
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه در ۲ سال اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه کشاورزی استان انجام شده است، گفت: اکنون اَبَرپروژه هایی در بخش دام و طیور، گلخانه ها، باغات و اراضی کشاورزی در استان در حال اجراست.
اکبر فتحی، افزود: ساخت بزرگترین گلخانه شیشه ای هیدروپونیک خاورمیانه در این استان، سرمایه گذاری شرکت های بزرگ در بخش ساخت باغات پیشرفته و راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری با ۳۷ شرکت دانش بنیان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.
وی با تاکید بر ضرورت تسریع در ورود دانش به بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: با توجه به پروسه زمانی سه تا چهار سال تولید نهال به روش سنتی، مرکز بیوتکنولوژی فرادارو کشت تبریز با روش جدید «بافت کشت» علاوه بر کاهش زمان تولید نهال به حدود یکسال، صفات اولیه و مادر محصول نیز حفظ و نهال عاری از ویروس می شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۶۰۰ هزار اصله نهال است، گفت: بخش کشاورزی استان برای شرایط نامساعد جوی نیازمند نهال های مقاوم بوده و با روش های موجود امکان تولید چنین نهال هایی وجود ندارد ولی در این مجموعه های دانش بنیان امکان تولید چنین نهال هایی وجود دارد.
فتحی، با اشاره به برنامه های هفته جهاد کشاورزی در آذربایجان شرقی ادامه داد: در طول این هفته از ۲۱ تا ۲۷ خرداد تعداد ۴۶ پروژه با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و تعدادی از پروژه ها نیز در روزهای آینده به بهره برداری می رسد.
فتحی، با اشاره به برنامه های هفته جهاد کشاورزی در استان، ادامه داد: در طول این هفته از ۲۱ تا ۲۷ خرداد تعداد ۴۶ پروژه با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و تعدادی از پروژه ها نیز در روزهای آینده به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های بخش کشاورزی استان، پایین بودن میزان سرمایه گذاری در این بخش بود، یادآور شد: در سایه توجه دولت به این بخش، هم اکنون اقبال برای سرمایه گذاری در این بخش افزایش یافته است و این سازمان آماده استقبال و حمایت از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در زیربخش های کشاورزی است.

شهرستان تبریز در تولید خیار، گوجه فرنگی و سبزی و صیفی رتبه اول استانی را به خود اختصاص داده است
مدیرجهادکشاورزی شهرستان تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه این شهرستان در بخش کشاورزی ۲۲۵ هزار تن است، گفت: از این میزان ۲۰ هزار تن محصول باغی، ۸۱ هزار تن محصولات دامی و ۱۲۴ هزار تن محصولات زراعی تولید می شود.
ابراهیم فرقانی، افزود: این شهرستان دارای ۳۸ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، ۱۵۷ واحد گلخانه در سطح ۳۳ هکتار، ۸۶ واحد پرورش سبزی و صیفی، هفت واحد تولید گیاهان دارویی و ۶۴ واحد تولید گل و گیاه است.
وی اظهار کرد: این شهرستان با تولید سالانه ۶ هزار تن خیار از سطح زیرکشت ۱۴ هکتار، یک هزار و ۶۰۰ تن گوجه فرنگی از سطح زیرکشت پنج هکتار و ۷۰۰ تن سبزی و صیفی از سطح سه هکتار دارای رتبه اول استان است.

سالانه ۶۰۰ هزار اصله نهال در مرکز بیوتکنولوزی فرادارو کشت تبریز تولید می شود
رییس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز بیوتکنولوژی تبریز نیز در این مراسم گفت: این مجموعه در زمینی به مساحت ۲ هزار مترمربع و سرمایه گذاری به نرخ کنونی، ۵۰ میلیارد تومانی ایجاد شده است.
سیداحمد سیدی، با بیان اینکه بازار هدف این مرکز، آذربایجان شرقی و استان های همجوار است، افزود: این مرکز از سال ۱۴۰۱ ساخته شده و مجوز تولید گونه های پنج گانه درختان میوه را دارد و در زمان کنونی نهال میوه های هسته دار و دانه دار، انگور و گل محمدی را تولید می کند.
وی ظرفیت تولید سالانه این مرکز را ۶۰۰ هزار اصله نهال اعلام و اظهار کرد: تلاشگران بخش کشاورزی دوشادوش صنعتگران آچار به دست و دانشمندان قلم به دست برای تامین امنیت غذایی مردم تلاش می کنند.
انتهای پیام/
سطح زیرکشت گلخانه‌های آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم به ۳۸۰ هکتار رسید خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار