گزارش اختصاصی نصر/

نبود داروهای تزریقی، تهدیدی برای حیات بیماران فشارخون ریوی/ بیماران مبتلا به فشارخون ریوی چشم انتظار حمایت

1402/03/25 - 15:53 - کد خبر: 94380 نسخه چاپی

نصر: دبیر انجمن فوق تخصصی ریه ایران کمبود داروهای تزریقی را مهمترین و بزرگترین چالش فشار خون ریوی در کشور دانست و اظهار کرد: متاسفانه علیرغم مذاکرات و مکاتبات عدیده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اخد موافقت این وزارتخانه برای واردات آمپول های مورد نیاز، هنوز پس از چند سال معاونت غذا و داروی وزارت در این زمینه به جمع بندی نرسیده است.

به گزارش نصر، در شرایط رکود تورمی که مشکلات بیکاری، تورم و رشد هزینه‌های زندگی، مشکلات معیشتی و کاهش قدرت خرید خانوارها نسبت به قبل افزایش یافته، بیمار شدن و دچار بیمارهای سخت و پر هزینه شدن نیز قوز بالا قوزی است.
این در حالی است که برخی از این بیماری‌های سخت و طاقت فرسا که هزینه‌های زیادی را به بیمار و خانواده تحمیل می‌کند، به عنوان بیماری‌های خاص شناخته نشده‌اند و حمایتی از سوی دولت، وزارت بهداشت و نهادهای حمایتی ندارند.
 یکی از نمونه‌های چنین بیماری‌هایی، بیماری فشار خون ریوی (PPH) است؛ بیماری که لازم است بیماران مبتلا به آن هم از خدمات بیمه‌ای مخصوص بیماری‌های صعب‌العلاج بهره‌مند شوند.
بیماری فشار خون ریوی زمانی شروع می‌شود که شریان‌های موجود در ریه‌ها که به آنها شریان ریوی گفته می‌شود و نیز مویرگ‌های آن‌ها باریک، مسدود یا تخریب می‌شوند. در این صورت است که عبور جریان خون در شش‌ها سخت و تحت فشار خواهد بود پس فشار خون در شریان‌های ریوی بالا می‌رود. متاسفانه این بیماری همانند بیماری دیابت قابل درمان نیست ولی سیر بیماری با داروهای خوراکی و تزریقی کُند می‌شود و بیمار به شرایط عادی زندگی باز می‌گردد و بیمار و خانواده آن ها را نجات می دهد.
یکی از بیماران در مورد میزان دسترسی به دارو نیز اظهار داشت: ما در جلسه‌ای با مسئولان مربوطه لیست داروهای مورد نیاز خود را به آنها اعلام کردیم و درخواست‌های دیگری هم در مورد مشکلات دارویی ارائه دادیم اما تا به امروز هیچ جوابی نگرفته ایم. 
وی گفت: نمونه خارجی و داخلی داروی خوراکی موجود است اما تا بحال از هیچ نمونه تزریقی به دلیل بالا بودن هزینه وارداتی و همچنین هزینه زیاد تامین پمپ نگهداری آمپول، در راستای ارتقای کیفیت زندگیمان بهره مند نشده ایم.
این بیمار مبتلا به فشار خون ریوی ابراز کرد: اکثر بیماران علاوه بر فشار خون ریوی، بیماری‌های دیگری نظیر لوپوس، آمبولی ریه، روماتیسم قلبی و... دارند که مشکلات و هزینه‌های بیماران را دوچندان می‌کند. ما انتظار داریم که به مشکل دارو و هزینه‌های این بیماری رسیدگی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و فوق تخصص ریه و مراقبت های ویژه با اشاره به روند رو به افزایش فشار خون ریوی در جهان و ایران، گفت: این اختلال نوعی علامت برای بروز و ظهور انواع بیماری های است که بر اساس آخرین یافته های علمی دارای 40 علت است.
دکتر "فرید رشیدی" گفت: برای تهیه داروی 50 نفر در کل کشور از وزارت بهداشت درخواست واردات و یا تولید در داخل کشور کرده ایم ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیده ایم. این در حالی است که تهیه این داروها می تواند این افراد را به شرایط عادی زندگی بازگرداند.
وی افزود: در زمان دلار 4 هزار تومانی قیمت هر آمپول حدود 30 میلیون تومان بود که می توانست نیاز یک ماهه بیمار را تامین کند. ولی در حال حاضر هزینه این دارو بیش از 300 میلیون تومان است که به دلیل نیمه عمر کوتاه این دارو، شرایط نگهداری آن بسیار خاص و حساس می باشد و اغلب بیماران مبتلا توانایی خرید آمپول های تزریقی را ندارند و در حال حاضر توانایی تحرک نداشته و زیر دستگاه اکسیژن نفس می کشند.
رشیدی با بیان اینکه هم اکنون 200 تا 250 بیمار دارای فشار خون ریوی در ایران وجود دارد که نیازمند مراقبت های خاص هستند، گفت: هم اکنون علاوه بر درمانگاه بیمارستان امام رضا تبریز، در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و دو مرکز مسیح دانشوری و رجایی تهران این بمیاران تحت درمان می باشند.
وی افزود: یکی از دلایل کم بودن تعداد بیماران مبتلا به فشار خون ریوی اولیه، نبود داروی تزریقی است و به همین علت بیماران مبتلا به این نوع بیماری ظرف چند ماه حیات خود را از دست می دهند. 
دبیر انجمن فوق تخصصی ریه ایران کمبود داروهای تزریقی را مهمترین و بزرگترین چالش فشار خون ریوی در کشور دانست و اظهار کرد: متاسفانه علیرغم مذاکرات و مکاتبات عدیده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اخد موافقت این وزارتخانه برای واردات آمپول های مورد نیاز، هنوز پس از چند سال معاونت غذا و داروی وزارت در این زمینه به جمع بندی نرسیده است.
رشیدی خواستار مساعدت دولت و همراهی اصحاب رسانه برای رفع مشکل داروهای تزریقی مبتلایان به فشار خون ریوی شد.
وی تصریح کرد: اغلب مبتلایان به فشار خون ریوی زیر 40 سال سن داشته و 90 درصد آن‌ها را بانوان تشکیل می دهد که نبود داروهای تزریقی باعث افت کیفیت زندگی این دسته از مردم شده و در صورت ادامه روند موجود این بیماران زمین گیر خواهند شد.
به نظر می رسد تامین و هزینه وارد کردن داروهای تزریقی تنها 50 نفر از بیماران مبتلا به فشارخون ریوی آن هم در وسع و حد وزارت بهداشت، چندان کار دشواری نباشد اما باید فهمید که جان و حیات این تعداد برای مسئولان چقدر ارزش دراد؟!
رشد تورمی هزینه‌های سلامت در این سال‌ها سبب شده تا بیماران خاص و خانواده‌های آنها با مشکلات عدیده‌ای به لحاظ اقتصادی و اجتماعی مواجه شوند. از این‌رو پاسخ به مطالبات این قشر تنها با چتر حمایتی همه جانبه و با توجه به حقوق شهروندی میسر می‌شود تا آنها امیدوارانه‌تر به زندگی ادامه دهند.
انتهای پیام/
نبود داروهای تزریقی، تهدیدی برای حیات بیماران فشارخون ریوی/ بیماران مبتلا به فشارخون ریوی چشم انتظار حمایت سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   Suorsh   11 ماه پیش  

دکتر فرید رشیدی نخبه پزشکی است که متاسفانه در دولت به درخواست ایشان جواب نداده بیماران یکی فوت می شوند
پژوهشیار