بارقه‌ های امید در بندر خشک «رحمانلو»

1402/03/24 - 16:05 - کد خبر: 94307 نسخه چاپی

نصر: «رحمانلو» روزگاری از بنادر مهم آذربایجان‌شرقی و مقاصد اصلی گردشگران در سواحل شرقی دریاچه ارومیه بود؛ روستایی که اهالی آن با عقب‌نشینی تدریجی آب دریاچه، نه تنها نشاط و درآمد بخش گردشگری بلکه بستر کشاورزی و دامداری را هم از کف دادند و غروب بر شوره‌زارهایش سایه انداخت.

به گزارش نصر، سال هاست که به جای سرسبزی و طراوت، رختی از نمک بر قامت این روستا آرام گرفته و کشتی غم بر اسکله قدیمی این بندر پهلو زده است اما در چنین شرایط سخت و دشواری به یکباره بارقه‌های امید در دل اهالی جرقه زده و فرصت‌هایی از دلِ تهدیدهای زیست محیطی بیرون می‌زند.
یکی از همین فرصت‌ها، آبگیری بزرگترین مزرعه جلبک و آرتمیای کشور در همین بندر است و اهالی امیدوار هستند تا به واسطه بهره‌برداری کامل از این طرح، حدود ۳۰ نفر از جوانان‌شان صاحب کسب‌وکار شوند.
همین مردمانی که امواج خروشان دریاچه ارومیه در سواحل این بندر را هنوز به خاطر دارند، آبگیری این مزرعه را تسلی خاطر و طلوعی بر غروب این بندر به شمار می‌آورند و امیدوار هستند تا منابع آب سد قلعه‌چای این شهرستان هم به آنان روی خوش نشان دهد.
زیرا آنان در نبود شرایط مناسب برای کشاورزی به کارگری در دیگر مناطق شهرستان روی آورده‌اند و انتظارشان از مسئولان امر، تأمین آب اندکی برای کشت محصولات کم‌آب‌بر و گذران زندگی است.

نقش اساسی دولت مردمی در آبگیری مزرعه آرتمیا
سرمایه‌گذار بخش خصوصی مزرعه جلبک و آرتمیای بندر رحمانلو که همزمان با سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی در این بندر آبگیری شد، می‌گوید: این طرح قبل از دولت سیزدهم با سنگ‌اندازی برخی از مسئولان زمین‌گیر شده بود و اگر حمایت فرماندار و دیگر مسئولان عجب‌شیر و به ویژه استاندار آذربایجان‌شرقی در دولت مردمی نبود، به بهره‌برداری نمی‌رسید.
به گفته «کمال روحی» دولت برای اجرای این طرح ۳۰ میلیارد تومان به صورت بلاعوض از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و از طریق امور آب برای انتقال پساب هزینه کرد تا امیدواری بار دیگر به اهالی روستا برگردد و هزینه‌های آسفالت، احداث حوضچه‌ها و انشعابات نیز بر عهده بخش خصوصی گذاشته شد.
وی ادامه داد: آبگیری از این طرح نشان داد که به واسطه تقویت امید و ایمان به خدا می‌توان در شرایط بد اقلیمی نیز فرصت‌های جدید شغلی ایجاد کرد و امیدواریم در آینده نزدیک و با بهره‌برداری کامل از این طرح تولیدی، زمینه برای اشتغال مستقیم اهالی فراهم شود.

بهره‌برداری از مزرعه آرتمیا معطل سرمایه در گردش
مشاور طرح و رئیس انجمن آبزی‌پروی ایران با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی مزرعه جلبک و آرتمیای بندر رحمانلو، بیان کرد: این طرح پس از ۶ سال تلاش شبانه‌روزی سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با استفاده از پساب تصفیه‌خانه عجب‌شیر به مرحله آبگیری رسید و بهره‌برداری از آن معطل سرمایه در گردش است.
به گفته پروفسور «ناصر آق» که بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دانشگاه ارومیه است، راه‌اندازی این طرح می‌تواند یکی از نیازهای استراتژیک صنعت آبزی‌پروری کشور را تأمین، و از خروج ارز جلوگیری کند.
وی این را هم بیان کرد که پس از بهره‌برداری از مزرعه بندر رحمانلو، مسیر برای استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آذربایجان‌شرقی برای تولید آرتمیا هموار می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی عجب‌شیر نیز بیان کرد: سرمایه‌گذاری در این روستا علاوه بر ایجاد اشتغال، امیدواری را به اهالی هدیه کرد و آثار فرهنگی و اجتماعی در پی دارد؛ امیدی که در دولت مردمی باید تقویت شود تا مردم این روستا به شرایط سابق زندگی بازگردند.
«احمد اسلامی» همچنین به برخی اقدامات در این روستا اشاره کرد و گفت: حذف و جایگزینی باغات درجه یک محصولات باغی با مصرف کم آبی همچون پسته به مساحت چهار هکتار، مرمت و بازسازی قنات به مساحت ۴۵۰ متر، اجرای طرح آبیاری کم‌فشار و قطره‌ای به مساحت ۱۰ هکتار، لوله‌گذاری قنات به مقدار ۱۰۰ متر و ساخت کانال به صورت جدول‌کشی به مساحت ۱۰۰ متر از جمله این اقدامات است.

امید «رحمانلو» به دولت مردمی است
«جلیل آذربیگ» دهیار روستای «رحمانلو» عجب‌شیر امیدوار است تا این مزرعه هرچه سریع‌تر بهره‌برداری شود زیرا علاوه بر تولید یک محصول استراتژیک، توجه مسئولان به ظرفیت‌های این بندر نیز بیش از پیش جلب می‌شود؛ ظرفیت‌هایی که به گفته وی با تأمین آب اندک هم شکوفا می‌شود.
وی اضافه کرد: تنها محل درآمد اهالی کشت دیم و پرورش درختان بادام و به صورت محدود پسته بوده که سرمازدگی و تغییر اقلیم هم روی آن سایه انداخته است و بیشتر آنان به دلیل نداشتن درآمد، برای کارگری به دیگر شهرستان‌ها یا روستاها می‌روند.
وی با بیان اینکه «رحمانلو» اراضی وسیعی برای کشاورزی دارد، بیان کرد: آنان پس از چشیدن طعم شور خشکی، قدر آب را بیشتر از سایر مناطق شهرستان می‌دانند و اگر ۶ اینج آب از محل صرفه‌جویی در آبیاری دیگر روستاها به این بندر اختصاص یابد، بار دیگر خربزه‌های پرطرفدار این روستا را می‌توان تولید و معیشت مردم را متحول کرد.
«آذربیگ» ادامه داد: حتی اگر در فصل زمستان برای کشاورزی این شهرستان آب تأمین شود، آنان حاضر هستند تا در مزارع خودشان گندم آبی کشت کرده و هزینه زندگی خودشان را از همین محل تأمین کنند.
وی با تاکید بر اینکه مردم روستا حتی یک قطره آن را به هدر نمی‌دهند، افزود: پس از افتتاح سد قلعه‌چای قرار بود تا مخزنی در رحمانلو احداث شود و آبیاری قطره‌ای در منطقه توسعه یابد اما اکنون گفته می‌شود که این طرح حذف شده است.
بنا به این گزارش، «آرتمیا» جانداری است سخت‌پوست که در آب‌های شور زندگی می‌کند و روزگاری دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع این جاندار در جهان شمرده می‌شد ولی به دلیل فروکش کردن آب، جمعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشت.
«آرتمیا» در صنایع پرورش میگو و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهره‌برداری از مزرعه جلبک و آرتمیای بندر رحمانلو بی‌شک شرایط مناسب برای افزایش تعداد این مزارع در حاشیه دریاچه ارومیه را فراهم خواهد کرد و چه بسا زندگی اهالی از همین طریق متحول شود.
انتهای پیام/
بارقه‌ های امید در بندر خشک «رحمانلو» خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار