مصاحبه نصر با فعال کفش چرم تبریزی/

لزوم حمایت از صنعت کفش چرم تبریز/ ماشین آلات به روز نیازمند حوزه تولید کفش است 

1402/03/23 - 09:59 - کد خبر: 94211 نسخه چاپی

نصر: مدیر مجموعه کفش توگو تبریز گفت: در صحبتی که با آقای رئیسی داشتیم به ایشان گفتم که متاسفانه در حوزه تکنولوژی روز و دستگاه‌های روز دنیا مشکل داریم و نیاز است تا بصورت جدی به این حوزه توجه شود؛ 60 درصد دستگاهای مورد نیاز حوزه کفش، خارجی هستند.  

به گزارش نصر، "مهدی فتاحی" یکی از فعالین حوزه کفش چرم در تبریز است که از ده سالگی وارد صنعت کفش شده و از سال 1382 بصورت رسمی مجموعا با دو نفر پا به عرصه تولید گذاشته است. واحد تولیدی مجموعه "توگو" در شهرک چالش صنعت سالاری قرار دارد.
مصاحبه زیر بخشی از گفتگوی خبرنگار نصر با مهدی فتاحی است. 
وی با اشاره به آمار افراد شاغل در این مجموعه گفت: هم اکنون 52 نفر همکار در این مجموعه بصورت مستقیم مشغول به کار هستند.

 

وی در ادامه به مشکلات حوزه کفش پرداخت و گفت: مشکلاتی در حوزه صنعت کفش از جمله ماشین آلات، تحریم های داخلی و خارجی، بروکراسی های اداری گمرکی و... وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه معروفیت کفش تبریز را مدیون بزرگان و پیشکسوتان حوزه کفش هستیم، گفت: متاسفانه اکنون این پیشکسوتان وضعیت خوبی ندارند. 
وی به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی و تبریز پرداخت و توضیح داد: در سفری که آقای رئیس جمهور به تبریز داشتند به ایشان عرض کردم که این صنعت، صنعتی متفاوت و نیازمند حمایت جدی است چرا که تولید آن همیشه فعال است.
فتاحی افزود: به آقای رئیس جمهور گفتم اگر این صنعت مورد حمایت قرار نگیرد از بین می رود و این ضربه جبران ناپذیری برای استان و کشور است. 
 

وی در ادامه به مشکلات وارد کردن مواد اولیه اشاره کرد و گفت: مواد اولیه کفش در کشور تولید می شود اما کروم، مواد لاستیک و... بصورت وارداتی است که متاسفانه با ارز آزاد وارد شده و این باعث افزایش قیمت کفش در ماه های اخیر شده است. 
وی ادامه داد: در صحبتی که با آقای رئیسی داشتیم به ایشان گفتم که متاسفانه در حوزه تکنولوژی روز و دستگاه‌های روز دنیا مشکل داریم و نیاز است تا بصورت جدی به این حوزه توجه شود؛ 60 درصد دستگاهای مورد نیاز حوزه کفش، خارجی هستند. 
وی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما این است که نمی‌توانیم به کشور هایی که می‌خواهیم صادرات داشته باشیم، متاسفانه بروکراسی ها اجازه صادرات کفش اصیل تبریز را به کشور های مختلف جهان نمی دهند و تنها به افغانستان و عراق اکتفا شده است. 


 
فتاحی گفت: در حالی که این پتانسیل و رقابت در کفش تبریز وجود دارد که بتواند با بازار های مطرح دنیا رقابت کند و برای این امر لازم است راه برای صادرات به کشور های اروپایی نیز باز شود. 
وی با اشاره به وام های صندوق امید گفت: متاسفانه فعالین شهرک چالیش چرم را سردرگم گذاشته است.
فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: آقای رئیسی نیز وعده هایی دادند که امیدواریم به زودی عملیاتی شود. 
انتهای پیام/
لزوم حمایت از صنعت کفش چرم تبریز/ ماشین آلات به روز نیازمند حوزه تولید کفش است  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار