گزارش/

فرودگاه بین المللی آل مکتوم؛ نخستین و بزرگ ترین شهر فرودگاهی جهان (+عکس)

1402/03/22 - 10:57 - کد خبر: 94170 نسخه چاپی

نصر: فرودگاه بین المللی آل مکتوم نخستین شهر فرودگاهی هدف گرای جهان با راهبرد تبدیل شدن به بزرگ‌ترین فرودگاه بین المللی محسوب می شود.

به گزارش نصر، دبی یکی از شهرهای کشور امارات است. این شهر همچنان به رشد و توسعه تصاعدی خود ادامه می دهد و از مقاصد گردشگری مطرح در منطقه و جهان است.
به نظر می رسد دبی برای آغاز دوباره بزرگ‌ترین پروژه ساخت و ساز امارات، یعنی توسعه فرودگاه بین المللی آل مکتوم آماده می شود.

فرودگاه بین المللی آل مکتوم؛ نخستین شهر فرودگاهی جهان  
فرودگاه بین المللی آل مکتوم نخستین شهر فرودگاهی هدف گرای جهان با راهبرد تبدیل شدن به بزرگ‌ترین فرودگاه بین المللی محسوب می شود.
این فرودگاه بخشی از یک زیرساخت حمل و نقل چند وجهی خواهد بود که هوا، خشکی و دریا را به هم متصل می کند، در شرایطی که یک منطقه آزاد مناسب برای کسب و کار و طیف متنوعی از گزینه های مسکونی را ارائه می کند.
بنابر گزارش هایی که در ماه آوریل 2023 منتشر شد، دبی در حال بررسی آغاز دوباره پروژه توسعه فرودگاه بین المللی آل مکتوم است.
فرودگاه بین المللی آل مکتوم در سال 2010 و با ارائه خدمات به هواپیماهای باری فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 2013 ارائه خدمات به پروازهای مسافری در آن آغاز شد. تکمیل این فرودگاه پروژه ای به ارزش 120 میلیارد درهم امارات (33 میلیارد دلار آمریکا) است.
هدف نهایی این است که فرودگاه آل مکتوم تا سال 2050 به بزرگ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل شده و سالانه امکان ارائه خدمات به 225 میلیون مسافر را داشته باشد.
فاز اولیه فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی قرار است تا سال 2030 به پایان برسد که ظرفیت فرودگاه برای ارائه خدمات به 130 میلیون مسافر در سال را افزایش می دهد. با مساحت کلی 14 هزار هکتار واقع در منطقه جبل علی، انتظار می رود که تکمیل این پروژه رونق چشمگیری به اقتصاد امارات ببخشد.
در مقام مقایسه، فرودگاه بین المللی لس آنجلس و فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک به ترتیب مساحتی برابر با 1416 هکتار و 1995 هکتار دارند.

از سرگیری روند توسعه فرودگاه بین المللی آل مکتوم
گفتگوها برای از سرگیری این پروژه در حال انجام است که افزایش دوباره تعداد مسافران هوایی نقش مهمی در این زمینه داشته است. فرودگاه بین المللی دبی به عنوان فرودگاه اصلی شهر دبی ارائه خدمات به 66.1 میلیون مسافر در سال 2022 را ثبت کرده است.
با توجه به روند افزایشی تعداد مسافران هوایی، دبی پیش بینی می کند که طی سال جاری میلادی 78 میلیون مسافر از فرودگاه بین المللی دبی استفاده کنند و در سال 2024 این میزان به سطوح پیش از آغاز همه‌گیری بیماری کرونا باز گردد. در سال 2019، فرودگاه بین المللی دبی به 86.4 میلیون مسافر خدمات ارائه کرده بود.
پیشرفت پروژه فرودگاه بین المللی آل مکتوم دبی طی همه‌گیری بیماری کرونا متوقف شد، اما آماده‌سازی برای از سرگیری روند ساخت و ساز در حال انجام است.
فرودگاه بین المللی آل مکتوم در واقع چیزی فراتر از یک فرودگاه است. این مجموعه شامل یک مرکز لجستیک، یک استراحتگاه لوکس گلف، یک مرکز تجاری و نمایشگاهی وسیع، یک منطقه تجاری و یک منطقه مسکونی و هتل می شود. فرودگاه منطقه اطراف خود را به یک شهر فرودگاهی پر رونق، جایی با اتصالات یکپارچه و فرصت های بی حد و مرز تبدیل خواهد کرد.
مساحت فرودگاه بین المللی دبی در سال 2022 تا 2900 هکتار گسترش یافت، اما با تکمیل پروژه فرودگاه بین المللی آل مکتوم، چشم انداز هوانوردی دبی می تواند برای همیشه تغییر کند.
 
 
 


انتهای پیام/
فرودگاه بین المللی آل مکتوم؛ نخستین و بزرگ ترین شهر فرودگاهی جهان (+عکس) خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار