شهردار تبریز:

ظرفیت قطارشهری و اتوبوس‌های شهری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی مهیاست

1402/03/21 - 13:17 - کد خبر: 94125 نسخه چاپی

نصر: شهرداری تبریز با تاکید بر آمادگی شهرداری برای تقویت زیرساخت های حوزه کتابخوانی در این شهر، گفت: می توان از ظرفیت قطارشهری و اتوبوس های شهری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد.

به گزارش نصر، یعقوب هوشیار روز یکشنبه در یکصد و چهلمین جلسه شورای اسلامی این شهر تبریز با اشاره به اینکه در زمینه زیرساخت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی مشکلی در این شهر وجود ندارد، افزود: در این راستا می توان از ظرفیت‌ مساجد و فرهنگسراها نیز بهره برد و شهرداری آماده تجهیز این امکان است.
وی با بیان اینکه انجام فعالیت های فرهنگی به ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی از برنامه های شهرداری تبریز است، اظهار کرد: امسال با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در این حوزه، تلاش می شود برنامه ها از رونق بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار شود.
شهردار تبریز، گفت: برای توسعه و تقویت زیرساخت های فرهنگی و کتابخوانی در سطح شهر، آماده همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و اجرای طرح‌های مشترک در حوزه کتاب و کتابخوانی هستیم.
هوشیار، با بیان اینکه کمک های مالی شهرداری به کتابخانه‌ها در مدیریت جدید چندین برابر نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، ادامه داد: هر سال این مبلغ از طریق ماده ۶۴ از حساب شهرداری کسر و به حساب کتابخانه ها واریز می‌شود.

۱۶ محله تبریز با کمبود فضای کتابخانه مواجه هستند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه بیشترین خواسته و مطالبه این نهاد از شهرداری واگذاری زمین برای ساخت کتابخانه است، گفت: ۱۶ محله این شهر با کمبود فضای کتابخانه مواجه بوده و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز می توان در این محله ها کتابخانه احداث کرد.
اسد بابایی، با اشاره به اینکه در تبریز ۳۱ کتابخانه عمومی وجود دارد، افزود: شهرک‌های جدید تبریز مانند نصر و مرزداران کتابخانه عمومی ندارند و تخصیص نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه موجب توسعه فرهنگی شهر می شود.
وی با بیان اینکه در چند منطقه از تبریز به نسبت دیگر نقاط شهر، کتابخانه کمتری وجود دارد، اظهار کرد: ۲ کتابخانه سیار در مناطق حاشیه نشین تبریز فعالیت می کند به طوری که در طول هفته به ۱۸ محله از تبریز خدمات ارایه می‌ دهد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش بیش از یک برابری اعضای کتابخانه های عمومی تبریز گفت: تعداد اعضای کتابخانه های عمومی شهر در یکسال گذشته از ۲۵ هزار نفر به ۵۳ هزار نفر و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان نیز از ۷۷ هزار نفر به ۱۵۳ هزار نفر افزایش یافته است.
بابایی با بیان اینکه برای اعضای کتابخانه‌ها اینترنت پرسرعت رایگان ارایه می‌ شود، ادامه داد: رویکرد کتابخانه‌های عمومی توسعه فرهنگی شهر تبریز است و عملا بخشی از ماموریت‌های شهرداری در کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: سالن‌های مطالعه شهرداری تبریز نقش موثری در کنار فعالیت های کتابخانه عمومی تبریز دارد و آماده آموزش و تجهیز نرم‌افزاری این کتابخانه ها هستیم و برای ترویج فرهنگ مطالعه می توان از نمادهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در سطح شهر نصب کرد.
وی با اشاره به اینکه طرح کودک کتابخوان برای نخستین بار در کشور از این استان آغاز شده است، یادآور شد: در این طرح از کودکان بالای ۶ سال دعوت می‌ شود عضو کتابخانه‌های استان شوند تا از کودکی با یار مهربان انس و الفت داشته باشند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی دومین برنامه نهاد کتابخانه های عمومی استان برای ترویج کتابخوانی را اجرای طرح «نوجوان کتابخوان» اعلام کرد و گفت: در این طرح، کتاب‌یارها در مدارس حضور یافته و با آموزش های تخصصی دانش آموزان را به مطالعه تشویق و ترغیب می‌کنند.
بابایی، افزود: «الو کتاب» نیز از دیگر طرح های تسهیل دسترسی به کتاب بوده و مردم از طریق ارتباط تلفنی با سامانه کتابخانه های عمومی می توانند کتاب دلخواه خود را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه ساخت کتابخانه های خیّرساز از دیگر طرح های نهاد کتابخانه های عمومی است، اظهار کرد: یک کتابخانه در قالب این طرح در محله مارالان ساخته شده که مورد استفاده بیش از ۲ هزار نفر از شهروندان قرار می گیرد و دومین کتابخانه خیرساز نیز در محله باغ معروف تبریز ساخته می شود.
انتهای پیام/
ظرفیت قطارشهری و اتوبوس‌های شهری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی مهیاست خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار