سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی؛

آذربایجان شرقی پاک ترین استان از نظر اعتیاد در کل کشور است/ خانواده، مهم‌ترین نهاد اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد است

1398/09/23 - 14:39 - کد خبر: 9410 نسخه چاپی

نصر: سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی رتبه 28 ام را بین سایر استان های کشور در میزان مصرف مواد مخدر و رتبه 31 ام را در میزان شیوع مواد مخدر در بین دانش آموزان استان دارد.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، مهم ترین‌ قشر جامعه‌ از لحاظ‌ سنی‌ که‌ در معرض‌ خطر گرایش‌ به‌ اعتیاد قرار دارد، قشر جوان‌ و نوجوان‌ است که در مدارس و دانشگاه‌ ها در حال تحصیل هستند.
امروزه تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان درگیر اعتیاد هستند؛ چالشی که چند سالی است به مدارس هم رسیده و این حاکی از کاهش سن اعتیاد است که لازمه ورود فوری آموزش و پرورش به این معضل را می طلبد.
"رضا استادرحیمی"  سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به خبرنگار نصر گفت: امروزه بیشترین آمار مصرف مواد مخدر مربوط به حالت های صنعتی مواد است که نسبت به سال های گذشته، حالت صنعتی جایگزین حالت سنتی شده است.
وی افزود: مصرف مواد مخدر امروزه بیشتر وارد حالات توهم زایی شده است و از نوع سنتی خارج و به نوع کارگاهی، صنعتی ازجمله شیشه، گل و .. تبدیل شده است.
استادرحیمی اظهار کرد: متاسفانه توهم زایی همراه با تخریب، آسیب به بدن، آسیب های اجتماعی و تبعات منفی خانوادگی، جسمی و اجتماعی را در پی دارد.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ترغیب به مصرف مواد مخدر در برخی خانواده ها منجر به مصرف کودکان چهار و پنج ساله نیز شده است، اذعان کرد: متاسفانه سن خاصی را نمی توان برای شروع این بحران درنظرگرفت اما در عین حال میانگین شیوع مصرف مواد مخدر در کشور 5.4 است که در این میان میانگین استان ما 1.2 است.
رحیمی آمار شیوع مصرف مواد مخدر در دانش آموزان متوسط دوم را کمتر از نیم درصد دانست و گفت : آمار شیوع مصرف مواد مخدر در دانش آموزان متوسط دوم 0.44 است؛ در دانشگاه ها میانگین کشوری 4.7 است که میانگین استان ما 1.6 است. با این شرایط از لحاظ شیوع مصرف مواد مخدر آذربایجان شرقی یکی از استان های پاک در کشور محسوب می شود.

زیاد بودن جمعیت جوان یکی از دلایل معتاد شدن جوانان است
وی عنوان کرد: انقلاب شبکه های اجتماعی باعث شده است تا نوع، میزان و شیوع مصرف مواد مخدر متفاوت از سال های قبل و غیر قابل پیش بینی باشد. زیاد بودن جمعیت جوان یکی از دلایل معتاد شدن جوانان است، کنجکاوی در جمعیت جوان به مراتب بیشتر از جمعیت میان سال است و از طرفی ترغیب و تحریک شبکه های اجتماعی که در گذشته به این صورت وجود نداشت، که این ترغیب باعث شده تا آمار مبتلایان در قشر جوانان روبه افزایش باشد.
سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی تصریح کرد: بی تردید اگر امروز برنامه ای برای کنترل نداشتیم، آمار بالای ده درصد بود چرا که ایران کشوری هم مرز با افغانستان است؛ این نشان می دهد که نهادهای ما اعم از نیروی انتظامی، سپاه و اطلاعات به درستی در این قضیه عمل نموده اند.
وی با بیان اینکه سوداگران مرگ سالانه 450 میلیارد دلار گردش مالی دارند و نمی توانند به راحتی از این نرخ عبور کنند، تصریح کرد و گفت: آمار در کشور های آمریکا و روسیه و...  شدیدتر از ایران است و اگر ایران مرزهای خود را کنترل نمی کرد، امروزه شاهد آمار بالایی از این معضل گریبان گیر بودیم.
استادرحیمی تاکید کرد: پیشگیری، کنترل و فرهنگسازی توسط نهاد آموزش و پرورش، نهاد دین، خانواده و حکومت موجب می شود آمارهای موجود به کمترین میزان خود برسند؛ با این همه در کل کشور آمارهایی که موجود است؛ موفقیت آمیز است.
وی مهم‌ترین نهاد اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد را خانواده دانست و افزود: والدین نخستین کسانی هستند که شخصیت فرزندان را شکل می ‌دهند. محیط خانوادگی مناسب، باعث شکل‌گیری و رشد سلامت فرزندان می‌ شود و محیط خانوادگی نامناسب، می‌ تواند آسیب ‌های روانی و شخصیتی جبران ناپذیری را به فرزندان تحمیل کند.
وی در ادامه با بیان اینکه والدین می توانند به عنوان عاملی برای حفظ ارزشهای یک جامعه عمل کند، اذعان کرد: آنچه حائز اهمیت است توجه کانون خانواده و بویژه نقش پدر و مادر در تربیت و کنترل فرزندان خود در سنین نوجوانی است که در صورت توجه آنها به این امر مهم می توان شاهد پیشگیری از گرایش به مواد مخدر نوجوانان بود.
استادرحیمی در خاتمه ابراز کرد: یکی از راههای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و جلوگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان، آگاه شدن اقشارجامعه و خانواده ها از خود مواد، مضرات آنها، زمینه های اعتیاد و نقش هر یک از آنها در جلوگیری از اعتیاد فرزندان و اطرافیانشان است. بی تردید پیشگیری از اعتیاد به مراتب آسان تر و مفیدتر از درمان شخصی معتاد است.
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی پاک ترین استان از نظر اعتیاد در کل کشور است/ خانواده، مهم‌ترین نهاد اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد است محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار