سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران/

آماده همکاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم/ نتایج پیگیری های وزارت خارجه درباره آلودگی ارس به زودی اعلام می شود

1398/09/23 - 14:27 - کد خبر: 9408 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی وزارت امورخارجه درباره آلودگی رودخانه ارس توسط ارمنستان، گفت: وزارت امورخارجه به عنوان متولی اصلی پیگیر موضوع بوده و به جاهای بسیار خوب رسیده است و انشاالله در آینده نتایج پیگیری ها اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار نصر، سید عباس موسوی پیش از ظهر امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران که در تبریز برگزار شد، افزود: این اولین نشست خبری من خارج از تهران است و افتخار دارم که امروز در خدمت خبرنگاران تبریز هستم.
وی اضافه کرد: تبریز و آذربایجان همیشه در سپهر سیاست ایران درخشیده است و جایگاه ویژه ای در سیاست کشورمان در سده های اخیر داشته است.
موسوی گفت: آذربایجان و تبریز نقش ویژه ای در گسترش دیپلماسی موثر بخصوص با کشورهای همسایه داشته است و تبریز به عنوان قطب دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و جمهوری آذربایجان است.
وی در ادامه به سوالات خبرنگاران رسانه های مختلف پاسخ گفت.

انگلیس باید به تعهداتش پایبند باقی بماند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات انگلیس و نقش آن در سیاست این کشور در قبال ایران و برجام، گفت: مسائل داخلی کشورها ارتباطی به ما ندارد و انتخابات انگلیس در فرایندی دموکراتیک انجام یافته و برای ما محترم است، اما آنچه برای ما مهم است تعهدات دولت ها است که نباید با رفت و آمد دولت ها تغییر پیدا کند.
موسوی به رفتار دولت امریکا اشاره کرد و گفت: ترامپ پس از پیروزی در انتخابات بسیاری از تعهدات دولت های قبلی آمریکا را زیر پا گذاشت، اما در مورد انگلیس امیدوار هستیم با توجه به تعهداتی که این کشور به جمهوری اسلامی دارد به خصوص برجام، به تعهدات قبلی پایبند باقی بماند و همراه دیگر کشورهای عضو برجام در جهت عمل به تعهدات کشورهای عضو برجام گام خای عملی و مثبتی برداشته شود.

از حسن نیت ژاپن استقبال می کنیم
وی در مورد سفر آتی حسن روحانی به ژاپن نیز گفت: هر سفری قطعاً باید مثمر ثمر باشد و این سفر هم در همین قالب انجام خواهد گرفت. ایران و ژاپن دو کشور مهم در شرق و غرب آسیا هستند و ما با ژاپن روابط و تعاملات سنتی داریم و این کشور از مشتریان عمده نفت ما بوده است.
موسوی ادامه داد: ژاپن به عنوان کشور دوستی است که با حسن نیت پیشنهاد می‌دهد تا منافع همه در منطقه تضمین شود که البته اقداماتی شروع شده و ما از آن استقبال می‌کنیم.
وی یادآور شد: ژاپن پیشنهاداتی برای کاهش تنش داده که از روی حسن نیت بوده و امید است در سفر ریاست جمهوری برخی اقدامات رو به جلو باشد تا به نتیجه ‌مطلوب برسیم.

لغو روادید اتباع ایرانی در نخجوان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به آخرین وضعیت لغو روادید با جمهوری آذربایجان نیز گفت: آذربایجان از کشورهای مهم منطقه و دوست ماست و یکی از راه های افزایش تعاملات دو کشور حذف روادید است که ایران جهت نشان دادن حسن نیت این کار را انجام داده و جمهوری آذربایجان هم در نخجوان روادید را برای اتباع ایرانی لغو کرده است و در بقیه مناطق این کشور هم مکاتبات در حال انجام است تا این کار انجام شود.

ابراز نگرانی ایران از آزمایش موشکی نامتعارف آمریکا
موسوی در پاسخ به سوالی در مورد آزمایشات موشکی نامتعارف آمریکا و مواضع برخی کشورهای اروپایی در مورد آزمایشات موشکی ایران، ابراز داشت: آنچه در برجام مذاکره کردیم صرفا موضوعات هسته‌ای بوده است. در آنجا با توجه به برخی اظهارات سعی کردند موضوع موشکی را هم مطرح کنند که صراحت قطعنامه 2231 ایران را از آزمایشات موشکی منع نکرده و آنها به خوبی این موضوع را می‌دانند. اظهارات در مورد آزمایشات موشکی ایران را مداخله‌گرایانه می‌دانیم و رد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه آنچه بین ما و آنها با توجه به اتفاقات بعد از خروج آمریکا از برجام رخ داد، احساس می‌کنم فرافکنی و موضوعات بی ربط است تا تعهدات خود به ایران را به فراموشی بسپارند، ابراز داشت: نگران اظهار‌نظرها نیستیم چراکه فاقد پایه و اساس است و منعی برای آزمایش موشک‌های بالستیک نداریم چرا که ایران براساس تعهداتش، نباید موشکی را برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی کند ولی برای انواع موشک منعی وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از آزمایش اخیر موشکی آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: عدم پایبندی آمریکا به معاهدات بین‌المللی از جمله خروج یکجانبه این کشور از پیمان تسلیحاتی با روسیه، باعث بی ثباتی در جهان می شود و آن ها باید به مقررات بین المللی و تعهدات پایبند باشند.
موسوی اضافه کرد: آزمایشات موشکی غیر متعارف آمریکا غیر قابل قبول است و ایران ضمن ابراز نگرانی از آزمایش موشکی نامتعارف آمریکا، تاکید می کند نباید شاهد افزایش تنش در دنیا باشیم و ما این اقدام را محکوم کرده و هم از این اتفاق ابراز نگرانی می کنیم.

دولت عراق عاملان تعرض به کنسولگری ایران را مجازات کند
وی در ادامه در واکنش به تعرض عده ای از اشرار به کنسولگری ایران در نجف، گفت: ما اعتراض خودمان را درباره اتفاقات نجف به بغداد اعلام کرده ایم و عراق به عنوان کشور پذیرنده موظف بود امنیت اماکن و دیپلمات های ایرانی را حفظ کند.
موسوی گفت: ما پیگیری های سیاسی و حقوقی را ادامه می دهیم تا دولت عراق عاملان تعرض به کنسولگری ایران را مجازات کند.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بازداشت و محاکمه افراد دو تابعیتی و واکنش برخی از کشورها به این موضوع گفت: ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و افرادی با تابعیت دوگانه که در ایران دستگیر می‌شود، ایرانی محسوب می‌کنیم و آن ها بر اساس قوانین ایران و در دستگاه قضایی محاکمه می شوند و ما هرگونه دخالت سایر کشورها در مورد محاکمه افراد دو تابعیتی را نمی‌پذیریم چرا که تصمیمات لازم توسط دستگاه قضایی گرفته می‌شود.

آماده همکاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم
موسوی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران در مناقشه قره باغ هم توضیح داد و افزود: مواضع ایران در مورد قره باغ مشخص است و ما بارها اعلام کردیم و باز هم اعلام می کنیم که ایران در چهارچوب قوانین بین المللی، آرای صادر شده و قطعنامه‌های موجود سازمان ملل اعلام موضع کردیم و ما آماده همکاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم و ایران از راه های مسالمت آمیز برای حل مشکلات و اختلافات دو کشور همسایه حمایت می کند.

توضیحات سخنگو درباره لغو نشست سران ایران، ترکیه و روسیه در تبریز
وی در ادامه در مورد لغو نشست سران ایران، ترکیه و روسیه در تبریز، گفت: سفرهای مقامات در سطح سران پروسه طولانی دارد و زمان بر است، گاهی یک رئیس جمهور برای سفر به کشوری ماه ها قبل برای تدارکات سفر برنامه ریزی می شود که حضور چند رئیس جمهور اقدامات را چند برابر می کند. ضمن اینکه اتفاقات و حوداث مختلفی رخ می دهد و اولویت ها جابجا می شود تا یک برنامه بین‌المللی در تهران یا تبریز برگزار نشود.
موسوی ادامه داد: در شهرهای دیگری هم که ظرفیت بالایی برای توسعه روابط با همسایگان دارند، باید جایگاه ویژه ای در مراودات خارجی تعریف شود که تبریز همیشه مورد توجه بوده و هست. آذربایجان همواره نقش تاریخی و محوری در حفظ یکپارچکی و صلابت ایران داشته و باید جایگاه اصلی خود برسد.
وی تصریح کرد: اقدامات زیادی برای افزایش وزن سیاسی تبریز در روابط بین الملل در حال طراحی است که حضور امروز بنده در نشست تبریز هم یکی از نشانه های این ارتقای جایگاه است.

نتایج پیگیری های وزارت خارجه درباره آلودگی ارس به زودی اعلام می شود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار «نصر» در مورد آلودگی رودخانه ارس و عدم انجام اقدامات موثر در این خصوص، گفت: رودخانه‌های مرزی میان کشور ما و همسایه‌های ما  یکی از موضوعات حساس است و ارس به عنوان رودخانه‌ای که هر سه کشور ایران و آذربایجان و ارمنستان در آن منافع دارند، مهم بوده و موضوع زیست محیطی آن در اولویت می‌باشد به طوری که پیگیری‌های خیلی زیادی شده و نشست‌های فنی و کارشناسی در سطوح بالا هم برگزار شده و ادامه دارد و وزارت امورخارجه به عنوان متولی اصلی پیگیر موضوع بوده و به جاهای بسیار خوب رسیده است و انشاالله در آینده نتایج پیگیری ها اعلام می شود.
موسوی اذعان داشت: وظیفه وزارت امورخارجه با گفت‌وگو و مذاکره تلاش دارد این مساله حل و فصل شود.

تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران
موسوی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار نصر در مورد تحریم دارو و غذا علیه ایران توسط آمریکا، افزود: آمریکایی‌ها همیشه ادعا داشتند که مسائل انسانی جزو تحریم نیست ولی عملاً همیشه راه اقلام دارویی و غذایی به ایران بستند و همیشه ادعاهایشان روی کاغذ بوده است.
وی ادامه داد: وقتی شرکتی در ایران  اقدام به تهیه اقلام غذایی و دارویی می‌کرد، عملا با مشکلات نقل و انتقال بانکی روبرو می‌شد و اخیرا هم بانک مرکزی ما را با تحریم روبرو کردند تا بانک مرکزی هم نتواند اقدام به پرداخت برای هزینه‌های دارویی و غذایی کند؛ از این‌رو این موارد از دید جمهوری اسلامی ایران تروریسم اقتصادی بوده و جنایت علیه بشریت است، چرا که تمام قوانین حقوق بشر و بین‌الملل را زیر سوال می‌برد.
انتهای پیام/
 آماده همکاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستیم/ نتایج پیگیری های وزارت خارجه درباره آلودگی ارس به زودی اعلام می شود محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار