خبر/

ثبت جهانی کندوان با اجرای طرح جامع هموار می‌شود

1398/09/23 - 14:10 - کد خبر: 9404 نسخه چاپی

نصر: فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به تصویب طرح جامع روستای کندوان، گفت: طرح جامع و طرح‌های عمرانی این روستا با رویکرد ثبت جهانی کندوان اجرا می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، بابک رضی منش روز شنبه در گفت و گویی با اعلام اینکه تاکنون ۲۸۳ تخلف ساختمانی یا تجاری و ساخت و ساز غیرمجاز در روستای کندوان شناسایی شده است، گفت: این ساخت و سازهای غیرمجاز موانعی در مسیر ثبت جهانی کندوان محسوب می‎شود.
وی با اشاره به اینکه سه فقره حکم تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در این روستا در حال طی مراحل قانونی از طریق دادستانی اسکو است، افزود: اقدامات بازم برای رفع این مشکلات ادامه دارد و در طرح جامع رفع این موانع پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شورای راهبردی کندوان تصمیم گیر اصلی در سیاست گذاری های منطقه است که معاون عمرانی استاندار، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیر پایگاه کندوان، فرماندار و بخشدار اعضای این شورا هستند.  
رضی منش گفت: مشاور این طرح برای رفع مشکلات در طرح جامع، پیش بینی های لازم را انجام داده است و بر این اساس تخریب، تعدیل ارتفاع، مداخلات در نما و چهره بیرونی ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله آنها است.

وی ادامه داد: جا به جایی بازارچه فروش محصولات محلی پس از ایجاد مکان جدید یکی از تغییرات در راستای ثبت جهانی شدن کندوان است که البته مجوز دیگری برای ساخت و ساز جدید در این روستای گردشگری تاریخی نداریم.  
وی گفت: بر اساس طرح پیاده محور در ورودی روستای کندوان از ورود خودرو ممانعت می شود و ملزومات رفاهی در این خصوص قبل از  ورودی ایجاد و بازارچه نیز به قبل از ورودی منتقل می شود و برای افراد بومی کارت تردد خودرو صادر می شود.
 

بابک رضی منش فرماندار شهرستان اسکو 

فرماندار شهرستان اسکو ادامه داد: ساخت تله کابین از کندوان به سمت ارشد چمن انجام می شود که به زودی امکان سنجی آن اجرا خواهد شد و بر اساس طرح جامع تمام اقداماتی که صورت می گیرد باید در راستای ثبت جهانی مورد تائید میراث فرهنگی و فرمانداری  قرار گیرد.  
رضی منش اضافه کرد: عمده مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز کندوان به قبل از سال ۱۳۸۰ برمی گردد اما اکنون ساختمان به ساختمان و کران به کران مطالعه و برای ارتقای کیفیت آنها نسخه ارایه شده است.  

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مخاطرات روستای صخره ای کندوان پذیرش بیش از حد ظرفیت گردشگران است که حتی تا ۱۵ هزار گردشگر و سه هزارو 600 خودرو در یک روز را در برگرفته است در حالی که ظرفیت پذیرش میهمان در این روستا چهار هزار نفر توسط مشاور اعلام شده است.  
وی ادامه داد: برخی کران های کندوان ضعیف شده اما ۴۰ کران بوم گردی و هتل در این روستای زیبا و بی نظیر به صورت اقامتگاه وجود دارد.  
 روستای تاریخی و گردشگری کندوان در دامنه سرسبز سلطان داغی رشته کوه سهند و در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر اسکو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد.  
این روستا یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که موجب جذابیت بی نظیر آن شده است و نوع معماری روستا و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در جهان به شمار می آید که دو روستای صخره ای دیگر در کاپادوکیای ترکیه و داکوتای آمریکا فاقد این ویژگی منحصر به فرد است.  
شیوه بنای خانه‌های این روستا از نوع معماری صخره ای و به شکل مخروطی یا کله قندی است که برخی از باستان شناسان قدمت آن را به دوره های پیش از اسلام نسبت می‌ دهند.  
روستای تاریخی کندوان در سال اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر یکی از چند پایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است.

انتهای پیام/
ثبت جهانی کندوان با اجرای طرح جامع هموار می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار