آذربایجان کهن، پیشران وطن؛

۴۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند افتتاح شد

1402/03/18 - 16:04 - کد خبر: 93985 نسخه چاپی

نصر: همزمان با سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، ۴۵۰ هکتار دیگر از شبکه پایاب سد سهند با حضور «علیرضا الماسوندی» معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نصر، فرماندار هشترود روز پنج‌شنبه در حاشیه افتتاح این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: این اراضی در محدوده روستاهای «شکربلاغی»، «یله قارشو»، «یانیق»، «گندبیل»، «قشلاق کندی» و «خورشید» قرار دارد و جهت آبرسانی به این اراضی دو دستگاه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.
«علیرضا توری» به مشارکت مالی کشاورزان و بهره‌برداران در این بخش از توسعه شبکه پایاب سد سهند اشاره و بیان کرد: تاکنون با اجرای شبکه پایاب سد سهند برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده و حجم تولید محصولات کشاورزی به میزان سه‌هزار و ۹۵۰ تن افزایش یافته است.
وی به تاثیر بهره‌برداری از پایاب سد سهند در امنیت غذایی منطقه نیز اشاره کرد و ادامه داد: با بهره‌برداری از مراحل پنج‌گانه پایاب سد سهند، هشترود به قطب کشاورزی آذربایجان‌شرقی تبدیل شده و علاوه بر تامین مایحتاج شمالغرب کشور، برخی از محصولات کشاورزی آن نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
فرماندار هشترود همچنین نسبت به رعایت الگوی کشت در اراضی پایاب سد سهند تاکید کرد و افزود: هشترود ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه کشاورزی دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان بوده و خوشبختانه این ظرفیت‌ها در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است.

کشت و صنعت سهند در هشترود کلنگ‌زنی شد
همزمان با سفر رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، کشت و صنعت «سهند» با هدف تولید انواع محصولات غذایی و با اشتغالزایی برای چهار هزار نفر در هشترود کلنگ‌زنی شد.
به گزارش ایرنا معاون وزیر نیرو و معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب روز پنج‌شنبه در آیین کلنگ‌زنی این طرح بیان کرد: هشترود ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه کشاورزی دارد و باید از این ظرفیت‌ها به نحو بهینه استفاده شود.
به گفته «علیرضا الماسوندی» با توجه به وجود منابع آب و برق و ظرفیت سد سهند، این شهرستان مستعد سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع کشاورزی است.
به گفته وی قرار گرفتن کشت و صنعت سهند در مجاورت آزادراه پیامبر اعظم(ص) از یک سو و نزدیک بودن آن به نیروگاه ۴۳ مگاواتی در حال احداث می‌تواند بستر لازم برای بهره‌برداری از این طرح در حداقل زمان ممکن را فراهم کند.
وی همچنین به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که با توجه به وجود زیرساخت‌های مورد نیاز، در این شهرستان سرمایه‌گذاری کرده و در سطح گسترده اشغال‌زایی کنند.
فرماندار هشترود نیز در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این شهرستان با برخورداری از استعدادهای طبیعی، منابع آبی، معادن غنی و دسترسی به شبکه ریلی و جاده‌ای، ظرفیت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری دارد.
«علیرضا توری» افزود: با بالفعل کردن ظرفیت‌های این شهرستان علاوه بر ایجاد اشتغال برای هزاران نفر، می‌توانیم زمینه لازم را برای سکونت و اشتغال جمع قابل توجهی از حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگی چون تهران و تبریز را در هشترود فراهم کنیم.
به گزارش ایرنا این کشت و صنعت در زمینی به مساحت ۹۰۰ هزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی احداث می‌شود و ۲۲۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند تا سالانه ۸۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی در پی داشته باشد.
آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در قالب پنجمین سفر از دور دوم سفرهای استانی به آذربایجان‌شرقی سفر کرده و برای این سفر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات پیش‌بینی شده است.
بر اساس اعلام مسئولان از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی، تاکنون هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه‌های استان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی فعال شده و آماده بهره‌برداری است.
تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص یکصد و بیشتر از ۱۰۰ درصدی محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.
در سفر اول رییس جمهور به آذربایجان‌شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در چهار بخش گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر شد طی دو سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است.
انتهای پیام/
۴۵۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند افتتاح شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار