رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

تثبیت اشتغال چهار هزار نفر با بهره برداری از طرح توسعه ای ارس 

1402/03/17 - 17:31 - کد خبر: 93922 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به بهره برداری و تکمیل طرح نیمه تمام توسعه ای ارس گفت: این طرح با تثبیت اشتغال برای چهار هزار نفر در ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اجرا شده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی اظهار کرد: برای این طرح بزرگ کشاورزی بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که شامل پروژه چهار هزار و ۵۹۰ هکتاری گلفرج، هزار هکتاری حاجی لر چای، یکهزار و ۵۲۰ هکتاری حاشیه ارس، یکهزار و ۷۳۰ هکتاری دشت یکانات و قره بلاغ و ایستگاه پمپاژ است.

اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۷۱۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان
مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۷۱۴ هکتار از مزارع آذربایجان شرقی با هزینه کرد ۳۳۵ میلیارد تومان خبر داد.
فتحی گفت: با اجرای سامانه های نوین آبیاری ۲.۳۵ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.فتحی بر استفاده بهینه از منابع آبی موجود و توسعه روش های نوین آبیاری و حذف روش های سنتی تاکید کرد و گفت: با اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان ۲.۳۵ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شد.
وی اضافه کرد: این سامانه های نوین آبیاری شامل ۳۷ هکتار قطره ای، ۳۱۶ هکتار بارانی و ۳۶۱ هکتار کم فشار است که با اجرای آن در سال گذشته اشتغال ۹۳۰ نفر تثبیت شد.
فتحی با بیان اینکه متوسط بارش در آذربایجان شرقی ۲۹۷ میلی متر در سال است، گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری در مزارع و باغات اجتناب ناپذیر است و جهاد کشاورزی با ارایه خدمات و تسهیلات، به دنبال گسترش این نوع سامانه در مزارع کشاورزی است.

اجرای ۷۵۰ هکتار شبکه فرعی در سد آیدوغموش میانه
فتحی به مساحت ۱۵ هزار هکتاری پایاب سد آیدوغموش میانه اشاره کرد و گفت: شبکه فرعی در این سد در ۲ قسمت اکرم آباد به مساحت ۴۰۰ و کمرسیاه - حصار به مساحت ۳۵۰ هکتار در دست اجراست.
وی اضافه کرد: همچنین شبکه تحت فشار در مساحت ۴۱۸ هکتاری از پایاب این سد اجرا شده که با توجه به ظرفیت ۱۶۵ میلیون متر مکعبی سد این رقم قابل افزایش است.
وی همچنین از آب اندازی یکهزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی شبکه پایاب این سد خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح های ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

زهکشی و آبیاری یکانات برای بارانی و قطره ای کردن مزارع
رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح زهکشی و آبیاری یکانات در محدود شهرستان مرند، بخش یامچی و دهستان یکانات و بخش کوچکی از آن در شهرستان جلفا، بخش مرکزی و دهستان شجاع واقع شده است گفت: این طرح برای رعایت الگوی کشت در ۳۰ درصد مزارع به صورت بارانی و ۷۰ درصد باغات به صورت قطره ای اجرا خواهد شد.
فتحی ادامه داد: قسمتی از شبکه فرعی آبیاری پروژه ۲هزار و ۴۷۰ هکتاری شامل ۷۸۰ هکتار آبیاری بارانی و یکهزار و ۶۹۰ هکتار باغ به روش آبیاری قطره ای خواهد بود.
وی همچنین از طرح تولید آرتمیا در شهرستان عجب شیر به عنوان یکی از طرح های موفق در تغییر الگو و صرفه جویی مصرف آب نام برد و گفت: برای این طرح دریاچه مصنوعی به مساحت ۵۸ هکتار که سه هکتار آن برای جلبک و بقیه برای پرورش آرتمیا است برنامه ریزی شده که سه استخر آن بهره برداری شده و دو استخر در دست ساخت است.
فتحی ادامه داد: سه حوض تحقیقاتی نیز وجود برای این طرح در نظر گرفته شده و هشت کیلومتر لوله گذاری ۲۰ اینج برای تحویل ۵۰ لیتر آب در ثانیه برای آن منظور شده است.
 آیت الله سید ابراهیم رییسی ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری در دور دوم سفر استانی به آذربایجان شرقی سفر می کنند و حدود ۱۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار به اضافه ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی مصوب شده است.
انتهای پیام/
تثبیت اشتغال چهار هزار نفر با بهره برداری از طرح توسعه ای ارس  خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار