خبر/

اعضای کابینه جدید اردوغان در مجلس ترکیه سوگند یاد کردند

1402/03/17 - 17:18 - کد خبر: 93921 نسخه چاپی

نصر: معاون اول رئیس جمهور و ۱۷ وزیر منصوب شده از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در مجمع عمومی مجلس ملی ترکیه سوگند یاد کردند.

به گزارش نصر، امروز مجمع عمومی پارلمان ترکیه به ریاست «دولت باغچه‌لی» رئیس موقت مجلس ترکیه تشکیل شد و اعضای کابینه برای رسمیت یافتن فعالیت قانونی خود در مجلس این کشور متن سوگندنامه را قرائت کردند.
همچنین امروز مراسم تحلیف نمایندگانی که در هفته گذشته موفق به ادای سوگند نشده بودند، برگزار شد.
دوره پنج ساله ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه هفته جاری با حضور مقامات عالی ۸۱ کشور و با برگزاری مراسم تحلیف و ادای سوگند رجب طیب اردوغان در مجلس ملی این کشور آغاز شد.
رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در تاریخ ۲۴ ماه می ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رای معادل ۵۲.۱۸ درصد آرای مردمی به پیروزی رسید و با مراسم تحلیف روز شنبه، دوره خدمت پنج ساله او در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد.
شنبه شب اردوغان ترکیب کابینه جدید دولت خود را اعلام کرد که متشکل از رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و ۱۷ وزیر است.
اعضای کابینه دولت اردوغان برابر اصلاحیه قانون اساسی سال ۲۰۱۷ ترکیه، تنها در برابر رییس جمهور پاسخگو هستند و رییس جمهور در عزل و نصب آنها اختیار کامل دارد و پیش از شروع به کار، اعضای کابینه نیاز به اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس ندارند و تنها در مجلس سوگند یاد می کنند که مراسم ادای سوگند آنها امروز برگزار شد.
در دوره بیست و هشتم انتخابات مجلس ملی ترکیه که در تاریخ ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، همه ۱۶ عضو کابینه قبلی اردوغان که به پیشنهاد او نامزد انتخابات پارلمانی شده بودند، به عنوان منتخب مردم برگزیده شدند.
انتهای پیام/
اعضای کابینه جدید اردوغان در مجلس ترکیه سوگند یاد کردند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار