معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست؛

یک راس مارال در منطقه حفاظت شده آینالو تلف شد + فیلم

1402/03/17 - 16:11 - کد خبر: 93915 نسخه چاپی

نصر: معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: یک راس مارال نَر به علت کهولت سن در منطقه حفاظت شده آینالو شهرستان کلیبر تلف شد.

به گزارش نصر، داوود غنی پور در توضیح انتشار فیلمی از یک راس مارال در فضای مجازی، افزود: روز دوشنبه یک راس مارال نَر در منطقه حفاظت شده آینالو متاسفانه بر اثر کهولت سن تلف شد.
وی ادامه داد: این مارال بیش از 15 سال سن داشت و در منطقه فنس کشی شده بزرگ آینالو زیست می کرد که روز دوشنبه گذشته در کنار فنس جاده افتاده بود و بلافاصله محیط بانان به این منطقه اعزام شدند و پس از مشاهده وضعیت این حیوان دامپزشک معتمد حفاظت محیط زیست استان هم به منطقه اعزام شد، اما متاسفانه مارال به اقدامات درمانی دامپزشکی پاسخ نداد و تلف شد.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی توضیح داد: بر اساس کالبد شکافی انجام شده از لاشه، مشخص شد خوشبختانه مارال تلف شده هیچ بیماری یا انگلی مارال نداشته و به علت کهولت سن تلف شده است.
غنی پور به حضور گردشگران در کنار این حیوان اشاره کرد و گفت: متاسفانه گردشگران بدون هیچ ملاحظه ای به این حیوان نزدیک شده و آن را لمس کرده و سعی در خوراندن مواد غذایی داشتند، در حالی که باید در صورت مشاهده حیوانات وحشی فوراً با یگان حفاظت محیط زیست استان تماس بگیرند تا همکاران ما با لحاظ شرایط لازم نسبت به درمان یا انتقال حیوانات وحشی اقدام کنند.
 

وی افزود: نزدیک شدن به حیوانات وحشی و لمس آن ها توسط انسان ها حیات گونه های جانوری را به طور جدی به خطر می اندازد. مردم عزیز بدانند وقتی به یک حیوان وحشی و بخصوص نوزادان آنها نزدیک شده و آن را لمس می کنند، به احتمال بسیار زیاد جان آن حیوان را به خطر می اندازند.
غنی پور اظهار کرد: بارها شاهد بودیم که بعضی از شهروندان عزیز از طبیعت نوزادان حیوانات را پیدا کرده و به خیال اینکه به آنها کمک می کنند، تحویل ادارات محیط زیست می دهند، در حالی که با این کار آنها را از طبیعت جدا می کنند و دیگر امکان بازگرداندن آنها به طبیعت وجود ندارد و در بهترین حالت این حیوانات به باغ وحش ها و مراکز تیمار و نگهداری حیات وحش تحویل داده می شوند.
وی در پایان به جمعیت گونه حفاظت شده مارال در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: 10 راس مارال در محدوده فنس کشی شده کوچک (نسل پشتیبان) و 35 راس مارال نیز در محدوده فنس کشی شده 180 هکتاری منطقه حقاظت شده آینالو زیست می کنند. در منطقه حفاظت شده فندقلوی اهر نیز سه راس مارال زیست می کنند.
انتهای پیام/
یک راس مارال در منطقه حفاظت شده آینالو تلف شد + فیلم نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار