در حاشیه جلسه دولت/

اوجی: افزایش سهم تجارت گاز با کشورهای منطقه در دستورکار دولت است

1402/03/17 - 11:18 - کد خبر: 93886 نسخه چاپی

نصر: وزیر نفت از قرار داشتن افزایش سهم تجارت گاز با کشورهای همسایه و منطقه در دستور کار دولت خبر داد.

به گزارش نصر، جواد اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره دیپلماسی انرژی، اظهار کرد: خوشبختانه در دولت مردمی یکی از محورها، بحث دیپلماسی انرژی بود که توسط وزارت نفت و وزارت امور خارجه تلاش ‌های خوبی انجام شد و یکی از آنها همکاری با کشور ترکمنستان در حوزه انرژی بود.
وی افزود: دولت اصل بدهی واردات گاز از ترکمنستان را طی ۲۰ ماه اخیر پرداخت کرده است. همچنین افزایش سهم تجارت گاز در منطقه با ترکمنستان و کشورهای همسایه را در دستور کار داریم.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه دولت سیزدهم اصل بدهی واردات که عدد سنگینی بود را پرداخت کرده است، گفت: برخی سوال می کنند که چگونه است که جمهوری اسلامی ایران دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است اما باز هم گاز وارد می کند؟ باید گفت روسیه نیز اولین ذخایر گازی دنیا را دارد اما با توجه به آمار، واردات، صادرات و ترانزیت و.. دارد و سهم تجارت مطرح است که ما نیز اینگونه کار می کنیم و به دنبال افزایش سهم تجارت انرژی در منطقه با کشورهای همسایه هستیم.
اوجی افزود: خوشبختانه طی ۲۰ ماه اخیر در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اتفاقات خوبی افتاده است. از آن مهم تر نیز استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌ های فراسرزمینی بود که اتفاق خوبی بعد از انقلاب است که موجب جلوگیری از خام‌ فروشی شده و ارزش افزوده بالاتری دارد و از این ظرفیت ها برای فراورش نفت، جلوگیری از خام فروشی را در دستور داریم.
وی در پاسخ به این سوال که برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی خاورمیانه چه قراردادهایی امضاء شده و چه اقداماتی در دستورکار قرار دارد؟ اظهار کرد: الحمدلله جمهوری اسلامی امروز با دارا بودن ۳۳ تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال و رتبه دوم ذخایر گازی دنیا و با توجه به موقعیت جغرافیایی و برنامه ریزی دولت سیزدهم و با همکاری کشور روسیه، ترکمنستان و قطر تلاش می کنیم که خلیج فارس و عسلویه را به هاب گازی تبدیل کنیم که در این راستا مقدمات و برنامه ریزی لازم آن در حال انجام است. همچنین با توجه به حجم ذخایر گازی و زیرساخت خوبی که داریم و خطوط گازی و انتقال ما در منطقه بی نظیر است که از این بابت ظرفیت هاب گازی شدن در دستورکار وزارت نفت قرار دارد.
وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر دسترسی ایران به ۲۴ میلیارد دلار از منابع نفتی اعلام شده، گفت: با توجه به اینکه این موضوع در حوزه بانک مرکزی است، بانک مرکزی این موضوع را کاملا به اطلاع مردم می رساند.
انتهای پیام/
اوجی: افزایش سهم تجارت گاز با کشورهای منطقه در دستورکار دولت است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار