رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد:

تامین ٨٠٠ میلیون مترمکعب حقابه ارومیه/ اجازه امضاهای طلایی نمی‌ دهیم

1402/03/16 - 13:49 - کد خبر: 93831 نسخه چاپی

نصر: معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: وزارت نیرو با توجه به میزان بارندگی مکلف است حقابه تالاب‌ها را تامین کند و تاکنون نیز ٨٠٠ میلیون متر مکعب از حقابه دریاچه ارومیه تامین شده است.

به گزارش نصر، علی سلاجقه روز سه شنبه در نشست خبری افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست بر اساس قانون میزان حقابه تالاب ها را مشخص کرد که وزارت نیرو مکلف به تامین آن بوده و سازمان نیز به طور مداوم پیگیر آن است.
وی تاکید کرد: همچنین وزارت نیرو را مجاب کردیم تا مقاله تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه را نیز تامین کند بر این اساس پیش بینی می‌کنیم وضعیت دریاچه سال آینده بهتر شود.
سلاجقه گفت: تکالیف سخت افزاری ارومیه تقریبا تمام شده و فقط تصفیه خانه تبریز مانده که اتمام آن ١٢٠ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود.
وی اظهارداشت: ٣٠٠ میلیون متر مکعب آب از کانی سیب وارد و همچنین ٣٠٠ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب می شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون حقابه تالاب گاوخونی از زاینده رود رهاسازی شده است، گفت؛ بعد از آب شرب، حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد و ما در این بخش ایستاده ایم و در مطالبه حقابه ها به وظایف خود عمل می‌کنیم.

سفر وزارت نیرو به افغانستان برای حل و فصل حقابه هامون
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره مقاله هامون گفت: ما با مردم افغانستان سالهاست که کنار هم زندگی می کنیم اما هیات حاکمه ای که اکنون در افغانستان وجود دارد چندان در راستای حسن همجواری حرکت نمی کند البته حتما دولت های دیگر در این زمینه دخالت و سعی می کنند راهبردهای هیات حاکمه را در دست بگیرند.
وی افزود: البته هیات حاکمه فعلی به این نتیجه رسیده که باید مشکل دو جانبه حل شود بر این اساس قرار بود سفری به افغانستان داشته باشیم اما اکنون مقرر شد این سفر توسط وزارت نیرو انجام شود تا مشکلات بررسی و راه حل ها مشخص شود.
سلاجقه تاکید کرد: به هیچ عنوان از حق و حقوق مردم کوتاه نمی آییم و تمام تلاش خود را به می گیریم تا حقابه هامون در مسیر درست هیرمند قرار گیرد و به تالاب برسد و در این راه از تمام ظرفیت ها استفاده می کنیم.

اجازه امضاها ی طلایی نمی دهیم
معاون رییس جمهور گفت: اجازه نمی دهیم امضای طلایی یا امضایی مبتنی بر زور و رانت در سازمان حفاظت محیط‌زیست زده شود تمام پروژه ها باید فرایند علمی و محیط زیستی خود را طی کنند تا سازمان امضای نهایی گزارش ارزیابی را بزند.
وی اظهارداشت: البته هر پروژه ای برای اجرا به آخرین امضا نیاز دارد بنابراین این به معنای امضای طلایی نیست و امضای طلایی معنایی ندارد.
وی تاکید کرد: هیچ حریم امنیت برای اجرای پروژه ها در سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود ندارد و همه کارها قانونی پیش می رود.

صدور گزارش ارزیابی پروژه راه آهن رشت آستارا منوط به برآورده شدن خواسته های محیط‌ زیست
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: گزارش ارزیابی پروژه راه آهن رشت آستارا سال ١٣٧۶ به سازمان محیط‌زیست ارسال شد و از آن زمان تاکنون رفت و برگشت های زیادی داشته است.
وی با تاکید بر اینکه تلاش می کنیم توسعه پایدار باشد، افزود: برای اجرای این پروژه چندین پیشنهاد ارائه شد که تک ریلی بودن است که تمام آنها در حال بررسی است به مشاور طرح هم اعلام کردیم تا این خواسته برآورده نشود به هیچ وجه مجوز ارزیابی محیط زیستی به آن داده نمی‌شود.
وی ادامه داد: مسایل بین المللی را نمی توان پیش بینی کرد بنابراین ابتدا باید تفاهم نامه‌ای امضا شود بعد کارها صورت گیرد ، درباره پروژه راه آهن رشت آستارا هم همینطور است ، اکنون در فاز نهایی هستیم تا تعهداتی که سازمان خواسته از لحاظ فنی تامین شود و بعد از آن مجوز را صادر کنیم. 

ساماندهی پسماندهای سراوان 
سلاجقه در پاسخ به ایرنا درباره مدیریت پسماند در استان های شمالی گفت: مدیریت پسماند برای دولت از  اهمیت زیادی برخوردار است و در سازمان حفاظت محیط زیست نیز کار محرمانه ای درباره پسماند نداریم، نمونه بارز آن در سراوان رشت است که تاکنون جلسات متعددی برای ساماندهی آن برگزار شده است.
وی افزود: برای مدیریت پسماند سراوان چند گزینه از جمله جدا کردن پسماند از مبدا و راهکاری برای عدم نشت شیرابه به منابع آب و خاک همچنین اینکه پسماند به کالایی با ارزش افزوده تبدیل شود، در این زمینه ها پیشرفت خوبی داشتیم ، دو هفته قبل معاون عمرانی استانداری گیلان اعلام کرده بود که ۴۰ درصد کار پیشرفت فیزیکی داشته است ، شهرداری رشت باید به وظایف خود در این زمینه عمل کند، یکی از مشکلات این است که شهرداران رشت در کمتر از یک سال تغییر می کنند و این باعث می شود تا کار برای مدتی متوقف شود اما در تلاشیم تا در یک بازه زمانی یک ماهه ساماندهی شود و برنامه عمل آن مشخص شود.قرار شد که به جای شهردار رشت ، استانداران این وظیفه را برعهده بگیرند.
وی ادامه داد: البته در استان های شمالی به علت بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و بارش زیاد، مکان یابی برای دفن زباله دشوار است بنابراین در مکان یابی محدودیت وجود دارد ، با این وجود مکان یابی سه گزینه تکمیل شده و در مرحله طراحی است. البته ایجاد زباله سوز هم مطرح است.

هیچ پروژه ای بدون گزارش ارزیابی محیط زیست به زمین زده نمی شود
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مساله محیط زیست یک مساله تزئینی و فانتزی نیست و رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع تاکید داشته‌اند و اعلام کردند که حیات مردم به محیط زیست وابسته است، دولت سیزدهم هم کلنگ هیچ طرح توسعه‌ای را بدون مجوز محیط زیست به زمین نمی زند و این دیدگاه در حاکمیت شکل گرفته است.
سلاجقه افزود: گاهی دیدگاهی در کشور وجود دارد که ناشی از توسعه نیافتگی است در چند سال اخیر برخی زیرساخت ها در کشور شکل نگرفته است در حالی که برای اقتصاد پویا نیاز به توسعه زیرساخت ها داریم، میثاق کلی دولت در تحقق این مسأله است و کمترین جلسه است که موضوعات محیط زیستی در مبحث توسعه یافتگی آن مطرح نباشد.
انتهای پیام/
تامین ٨٠٠ میلیون مترمکعب حقابه ارومیه/ اجازه امضاهای طلایی نمی‌ دهیم خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار