رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور مطرح کرد:

پیگیری استقلال مس آذربایجان و تکمیل راه آهن تبریز- چشمه ثریا از رییس جمهور

1402/03/16 - 09:58 - کد خبر: 93804 نسخه چاپی

نصر: رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه و استقلال کامل مس آذربایجان، تکمیل راه آهن تبریز- چشمه ثریا، تکمیل پروژه های راهسازی، آبرسانی به دریاچه ارومیه و فاینانس خط دوم قطار شهری تبریز از جمله موضوعاتی است که در سفر رییس جمهور پیگیری می شود.

به گزارش نصر، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی روز سه شنبه در گفت و گویی با اشاره به برنامه های سفر هیات دولت به استان و پیگیری برخی پروژه های مهم استانی توسط نمایندگان مجلس از رییس جمهور افزود: تکمیل خط دوم قطار شهری تبریز در سفر رییس جمهور به چین با حدود ۴۳۰ میلیون یورو در فهرست فاینانس ها(سرمایه گذاری خارجی) قرار گرفت اما نتیجه نهایی آن اعلام نشده است.
وی با اشاره به اینکه بانک طرف قرارداد چینی که این فاینانس را عهده دار شده ۱۵ درصد سهم دولت را نیز پذیرفته است، ادامه داد: باید مدیران استان و نمایندگان دولت به این مساله توجه جدی داشته باشند و نتیجه نهایی آن را اعلام کنند که از کی و چگونه اقدام خواهد شد.
میرتاج الدینی با اشاره به توسعه مس آذربایجان و اجرای ۲ طرح بزرگ در محدوده مس سونگون، گفت: سیدابراهیم رییسی آخر هفته روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری به عنوان پنجمین سفر استانی دور دوم به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.تاکیدات لازم برای افزایش تولید کنسانتره در ۲ فاز مس سونگون به ۴۵۰ هزار تن در سال و همچنین افزایش ذوب و تولید کاتد مس از ۱۰۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن انجام خواهد شود.
وی اضافه کرد: تفکیک مس آذربایجان به عنوان شرکت مستقل از جمله مطالبات مردم استان است که با وجود دستور رییس جمهور تا کنون به طور کامل انجام نشده و تنها بخشی از درآمدهای مس آذربایجان به استان منتقل شده در حالی که باید به طور کامل منتقل و شرکت مس آذربایجان مستقل اعلام شود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه های حوزه راهسازی در استان، گفت: لازم است در سفر دوم رییس جمهور به استان اعتبار مناسب برای اتمام پروژه آزاد راه تبریز- مرند به طرف بازرگان و همچنین قطعه ششم آزاد راه تبریز- ارومیه که به عنوان کمربندی سوم تبریز در نظر گرفته شود.
وی با تاکید براینکه در حوزه صنعت ضروری است که قطب صنعتی بودن استان حفظ شود، افزود: توسعه صنعت خودرو توسط بخش خصوصی در آذربایجان شرقی مورد توجه است و مورد انتظار است که خط جدید تولید قطعات خوردو در شرکت چرخشگر نیز ایجاد شود.
حجت الاسلام تاج الدینی با اشاره به اینکه در شرکت ایدم نیز ایجاد خط دوم تولید موتور جز برنامه هاست و ایران خودرو دیزل در این خصوص بارها وعده داده ولی هنوز تحقق نیافته است، اضافه کرد: بستر برای ایجاد خط دوم تولید موتور درایدم فراهم است که اگر راه اندازی شود برای هزار نفر اشتغال آفرینی خواهد شد.
وی در خصوص تکمیل طرح سامانه آبرسانی به دریاچه ارومیه نیز گفت: فاز اول این طرح از جمله پروژه های نیمه تمام بود که در سال گذشته افتتاح شد که از این طریق ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه می رسد و هدف گذاری نهایی سالانه ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه برسد.
وی در خصوص تکمیل طرح سامانه آبرسانی به دریاچه ارومیه نیز گفت: فاز اول این طرح از جمله پروژه های نیمه تمام بود که در سال گذشته افتتاح شد که از این طریق ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه می رسد و هدف گذاری نهایی سالانه ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه برسد.
رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین سایر طرح های سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که برخی در استان آذربایجان غربی و برخی در آذربایجان شرقی است باید تکیمل شود.
وی اظهار کرد: تکمیل پروژه تصفیه خانه آب تبریز و لوله گذاری تا دریاچه ارومیه برای انتقال ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه در سفر دوم رییس جمهور به استان باید مورد تاکید قرار گیرد.
حجت الاسلام تاج الدینی با بیان اینکه نفلن سینیت سراب از جمله پروژه های مهم استان است، گفت: فاز اول این طرح چند سالی است که آغاز شده ولی به کندی پیش می رود که باید سه فاز این طرح انجام شود تا ۲۵ درصد آلومینای مورد نیاز کشور را تامین کند.
وی ادامه داد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آلومینای مورد نیاز کشور وارداتی است که در حدود ۲ میلیارد دلار در سال برای واردات آلومینا هزینه می شود در حالی که در سراب برای ۷۰۰ سال معدن آلومینا وجود دارد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه نفلن سینیت سراب از جمله مگا پروژه های کشور است، گفت: اگر این پروژه با سرعت و جدیت بیشتری انجام شود از خروج ارز جلوگیری کرده و همچنین ضایعات این معدن تبدیل به سیمان می شود که قابل صادرات است.
وی در خصوص طرح های حوزه کشاورزی نیز گفت: اقدامات بسیار خوبی در حوزه کشاورزی توسط بخش خصوصی در استان انجام شده نیاز است اعتبارات و تسهیلات لازم به این پروژه ها تخصیص یابد.
حجت الاسلام تاج الدینی با اشاره به افتتاح ایستگاه خاوران پروژه راه آهن میانه- تبریز، گفت: ایستگاه خاوران ایستگاه نهایی نبوده و به عنوان ایستگاه شماره 2 تبریز می باشد که در شرق این شهر قرار دارد ، راه آهن تبریز – میانه زمانی تکمیل خواهد شد که ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز برسد.
وی با اشاره به برخی نواقصات ایستگاه خاوران ادامه داد: در حدود هزار میلیارد تومان برای تکمیل نواقص این ایستگاه لازم است که در سفر رییس جمهور به استان مطرح خواهد شد.
رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی ها تکمیل این مسیر تا ایستگاه مرکزی حداقل پنج سال طول خواهد کشید و یکی از پرهزینه ترین مسیرهاست، تاکید کرد: برای ادامه این مسیر حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است که مدیریت ارشد استان برای این پروژه با طرف خارجی برای جذب فاینانس وارد مذاکره شده که در مصوبات سفر مطرح خواهد شد.
وی افزود: با رسیدن قطار تبریز- میانه به ایستگاه مرکزی تبریز ادامه آن تا چشمه ثریا هم جز برنامه هاست که ترانزیت شمال غرب تا مرز ترکیه را تکمیل می کند که چندسال است در ردیف بودجه ادامه این مسیر تا چشمه ثریا آورده شده اما هنوز عملیاتی نشده است.
حجت الاسلام تاج الدینی اظهار کرد: از تبریز تا چشمه ثریا ۲۴۰ کیلومتر است که تا مرند مسیر وجود دارد ولی نیاز به ترمیم دارد و بعد از مرند نیاز هست که خط راه آهن تکمیل شود.
وی با بیان اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال یکی از وعده های رییس جمهور بوده، گفت: سهم استان آذربایجان از چهار میلیون مسکن چه مقدار بوده و چه میزان عملیاتی خواهد شد که باید سهم استان پیگیری شود.
وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، افزود: اقداماتی در شهر سهند انجام شده که برخی پروژه ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته اما همه ابعاد این طرح از جمله اینکه میزان تحقق و پیشرفت طرح در استان آذربایجان شرقی مشخص نیست و همچنین شهر شهریار یکی از اهداف این پروژه بود که ابهاماتی وجود دارد و کاملا روشن نیست.

استقلال مس، تامین هزینه های تیم تراکتور توسط شرکت مس و ادامه راه آهن تبریز میانه تا ایستگاه فعلی
دیگر نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در استانه سفر دوم دولت و رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بر پروژه هایی مانند ادامه راه آهن تبریز میانه تا ایستگاه فعلی و پیش‌بینی تقویت ایستگاه خاوران و همچنین پیش بینی ایستگاه تبادل راه آهن، ترمینال و مترو تبریز، تسریع در مترو تبریز و جبران عقب ماندگی ها، توزیع اعتبارات آب شرب و فاضلاب به صورت پروژه ها، از جمله آب شرب تبریز و فاضلاب شهرستان ها و بخش‌های سه شهرستان تبریز، آذرشهر و اسکو، آب گیری سد شهریار و انتقال آب آن از مرکز شهر تاکید کرد.
محمدحسین فرهنگی ادامه داد: بازتوانی و توسعه نیروگاه تبریز، تسریع در اجرای آزادراه تبریز - بازرگان، تسریع در پروژه میراث در محل مسجد کبود، استقلال مس آذربایجان، تامین هزینه های تیم تراکتور توسط شرکت مس، تهیه جدول اعتبارهای متمرکز دستگاه‌های اجرائی و تعیین میزان سهم استانی سفرها برای تعیین سهم شهرستان های تبریز، اسکو و آذرشهر، تعیین تکلیف مسکن ملی در شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها، تعیین تکلیف منابع مورد نیاز پروژه های راهسازی اعم از رو گذرها و ورودی‌های شهرها و بخش ها، تعیین تکلیف تولید طلا در استان و بلکه کشور از دیگر مطالبات استانی و مردمی در سفر دوم رییس جمهور به آذربایجان شرقی است.
 

بنا به این گزارش، سیدابراهیم رییسی آخر هفته روزهای ۱۸ و ۱۹ خرداد جاری به عنوان پنجمین سفر استانی دور دوم به آذربایجان شرقی سفر می کند بر این اساس ۲۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار طرح و تسهیلات به استان پیش بینی شده است.
انتهای پیام/
پیگیری استقلال مس آذربایجان و تکمیل راه آهن تبریز- چشمه ثریا از رییس جمهور خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار