خبر/

زمینه های همکاری تجاری بین آفریقای جنوبی و آذربایجان شرقی بررسی شد

1402/03/10 - 21:25 - کد خبر: 93570 نسخه چاپی

نصر: در دیدار سفیر آفریقای جنوبی در کشورمان با رئیس اتاق بازرگانی تبریز، زمینه‌های فعالیت‌های مشترک تجاری بین ۲ طرف بررسی شد.

به گزارش نصر، در دیدار «ویکا مازوی کومالو» با « یونس ژائله » مقرر شد برنامه همکاری آفریقای جنوبی و آذربایجان‌شرقی از جمله در بخش محصولات کشاورزی و دامی، معادن، راه ‌و ساختمان در قالب یک مجموعه تدوین شود.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران در این دیدار با بیان اینکه آفریقای جنوبی از ظرفیت بالایی در بخش معادن برخوردار بوده و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این حوزه همواره در جهان مطرح است، گفت: متخصصان و مشاورانی از آفریقای جنوبی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران در حوزه‌ معدن فعال هستند.
کومالو در خصوص تبادل دانش و اطلاعات در حوزه‌ معدن با معدن‌کاران آذربایجان‌شرقی اعلام آمادگی کرد.
وی در ادامه به موضوع ساختمان‌سازی در آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: در این حوزه ما نیازمند همکاری شرکت‌های ایرانی هستیم و امیدواریم از ظرفیت‌های شرکت‌های ساختمان‌سازی آذربایجان‌شرقی نیز در این زمینه استفاده کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تبریز در این دیدار با اشاره به قدمت تبریز در زمینه‌ تجارت گفت: شهر تبریز مکتب اقتصادی خاص خود را دارد.
یونس ژائله با بیان اینکه در حال حاضر بیش از پنج هزار واحد تولیدی در آذربایجان‌شرقی در عرصه‌های ملی و جهانی مشغول فعالیت هستند، افزود: فعالان اقتصادی استان با کشورهای متعددی از جمله کشورهای اروپایی، ترکیه، کشورهای حوزه CIS ( مشترک المنافع ) و روسیه مبادلات تجاری دارند.
وی گفت: آفریقای جنوبی دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در موارد متعددی می‌توانیم با این کشور در حوزه‌ صادرات و واردات همکاری داشته باشیم.
ژائله با اشاره به وجود معادن در آفریقای جنوبی و هم‌چنین ظرفیت بالای آذربایجان‌شرقی در حوزه‌ معدن به‌خصوص معادن مس افزود: بهره‌گیری از تجربیات متخصصان و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات در این حوزه از این کشور، می‌تواند به غنی‌تر شدن دانش ما در بهره‌برداری از معادن کمک کند.
آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین صادرکننده طلا در جهان است و دارای ۴۰ درصد از کل ذخائر و ۲۸ درصد از کل تولیدات طلا در جهان می‌باشد.
این کشور از تولیدکنندگان عمده اورانیوم، سنگ سرمه، پلاتین و زغال سنگ (که سه چهارم نیاز کشور به انرژی را تأمین می‌کند)، الماس، آلومینیوم و سیلیکات آلومینیوم، پنبه نسوز، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، فسفات، سیلیکوم، نقره، تیتانیوم، روی و غیره می‌باشد.
بخش صنعتی شامل صنایع شیمیایی، غذایی، نساجی، وسایل نقلیه موتوری و مهندسی برق است.
کشاورزی و دامداری نیز یک سوم صادرات آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد و تولیدات آن شامل میوه، پشم و ذرت است.
این کشور از معدود کشورهای آفریقایی است که در آن هرگز کودتا نشده و انتخابات منظم در طول یک سده گذشته در آن برگزار شده‌است.
این کشور از اعضای بنیان‌گذار اتحادیه آفریقا است و دومین اقتصاد بزرگ را در میان اعضای آن دارد.
سازمان ملل، اتحادیه کشورهای همسود، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین‌المللی پول، گروه ۷۷ و گروه ۲۰ از دیگر سازمان‌های بین‌المللی است که آفریقای جنوبی در آن‌ها عضویت دارد.
جمهوری آفریقای جنوبی پس از رفع آپارتاید،(تبعیض نژادی) در سال ۱۹۹۴ به جنبش عدم تعهد پیوست.
 انتهای پیام/
زمینه های همکاری تجاری بین آفریقای جنوبی و آذربایجان شرقی بررسی شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار