جوانی جمعیت ثروت حیاتی

1402/03/09 - 10:54 - کد خبر: 93440 نسخه چاپی

نصر: حرکت در مسیر جوانی جمعیت یکی از مهمترین سیاست‌های کلان اجتماعی و فرهنگی نظام اسلامی است که تحقق و اجرای قوانین حمایتی و ترغیبی در این زمینه می‌تواند بسیار موثر و تعیین کننده باشد، چون ثروت اصلی و حیاتی هر کشور جمیعت جوان و نیروی کار آماده آن کشور است.

به گزارش نصر، رتبه پنجم آذربایجان شرقی به لحاظ پیری جمعیت و هشدارهای جدی درباره آینده اقتصادی و اجتماعی این استان، لزوم اجرای مطلوب سیاست های تشویقی و توجه عمیق به سیاست‌های کلی جمعیت کشور که در سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب در ۱۴ بند تنظیم و به تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی ابلاغ شد را اجتناب ناپذیر می کند.
همچنانکه بی توجهی های دهه های گذشته به موضوع جوانی جمعیت سیر نزولی هرم جمعیت کشور به سمت پیری و کاهش معنی دار زاد و ولد را موجب شد، بدون تردید بی توجهی های کنونی منجر به صدمات و لطمات عدیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هویتی کشور خواهد شد.
ازدواج، فرزندآوری، تحکیم بنیان خانواده و چالش های پیش روی جوانی جمعیت از جمله مواردی است که مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیرامون آن به بحث پرداخت.
دکتر ناصر رهبری فرزو تاخیر در فرزندآوری در بین زوج های جوان را یکی از مشکلات اصلی در کاهش جمعیت جوان طی دهه های اخیر اعلام و اظهار کرد: این موضوع در آذربایجان شرقی جزو معضلات مهم جوانی جمعیت است که باید توسط دستگاه های مربوطه و به شکل سازماندهی شده و با همراهی دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای مورد توجه جدی قرار بگیرد.
وی شرایط اقتصادی را از عوامل مهم در تاخیر در فرزندآوری و مهمتر از همه تاخیر در ازدواج بین جوانان دانست و گفت: روند باروری در کشور طی سال‌های اخیر شیب نزولی داشته و با سطح استاندارد فاصله زیادی دارد که بدون تردید اوضاع اقتصادی کشور دخیل بوده است زیرا جوانان و خانواده ها از عهده هزینه های هنگفت مراسم مربوط به ازدواج و مسایل بعدی بر نمی آیند.
رهبری فرزو با پیش بینی اینکه ظرف ۲۰ سال آینده جمعیت سالمند کشور ۲ برابر شود، یادآور شد: این وضعیت هشدار جدی برای آینده اقتصادی، نیروی انسانی، فرهنگ و هویت کشور و امری بسیار خطرناک و غیرقابل جبران برای دهه های آینده است.
به گفته وی روند ۲ برابری هرم های مختلف سنی در سایر کشورهای جهان هر یک سده اتفاق می افتد.
رهبری فرزو با اشاره به اینکه با افزایش سن زوجین، مشکلات فرزندآوری و جنین هم افزایش پیدا می کند، ادامه داد: بر همین اساس تک فرزندی افزایش یافته و هرم سنی جمعیت رو به بالا می رود و جمعیت کاهش می‌ یابد.
وی هزینه های پیری جمعیت در آذربایجان شرقی را بسیار هنگفت و دارای تبعات عدیده دانست و گفت: در این رابطه باید نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی آحاد مردم در این زمینه تلاش های بیشتری از سوی رسانه‌ها شود، چون بدون ارایه ادله های محکم و قابل هضم ذهنی و فکری نمی توان نسبت به تغییر رویکردهای کنونی اقدام کرد.
رهبری فرزو توجه ویژه به تسهیل در امر ازدواج توسط نهادهای مختلف تصمیم گیر کشور به روش های مختلف و متنوع را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در غیر این صورت روند کنونی پیری جمعیت شدت بیشتری خواهد گرفت و این یعنی تحمیل هزینه های سرسام آور از بودجه های عمومی کشور برای نگهداری و مراقبت از افراد کهنسال که شاید فرزندی نداشته و در نهایت یک فرزند داشته باشند.
وی جمعیت جوان را یکی از مهمترین ارکان موثر بر توسعه هر کشور برشمرد و با بیان اینکه باید در کنار رشد جمعیت به فکر سلامت جمعیت و دستیابی به جمعیت سالم نیز بود، یادآور شد: در این راستا جمعیت سالم جوان داشتن مهمترین فرض است تا اینکه باری به هر جهت برای افزایش جمعیت اقدام شود.
رهبری فرزو گفت: تحکیم بنیان خانواده، تقویت هویت مادری، ارزشمند بودن مادری، نشاط احتماعی و خانواده، مقابله با مسئله سقط عمدی ‌جنین و درمان ناباروری باید توسط دولت و مجلس شورای اسلامی با جدیت پیگیری و اجرایی شود.
وی توجه خانه های بهداشت در آذربایجان شرقی را از اولویت های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حیطه جوانی جمعیت عنوان کرد و افزود: نقش بهداشت در ارتقای شاخص های توسعه جامعه غیر قابل چشم پوشی است و گسترش خانه‌های بهداشت بر همین اساس دنبال می شود.
رهبری فرزو توجه به ابلاغ قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده، توجه به سلامت مادران به خصوص مادران باردار، نوزادان و کودکان، نوجوانان و جوانان را از اهم برنامه‌های مدیریت سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد.
وی ادامه داد: سیاست هایی همچون پیشگیری از سقط و ناباروری، تشویق موالید، مبارزه با مرگ و میر، افزایش امنیت شغلی برای زنان شاغل، حمایت از خانواده در تامین هزینه‌های بهداشتی درمانی مرتبط با فرزندآوری و هزینه تربیت فرزندان در تحولات جمعیتی نقش مهمی دارند.
انتهای پیام/
جوانی جمعیت ثروت حیاتی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار