معاون وزیر راه و شهرسازی:

نواقص مسیر ریلی بستان‌آباد - تبریز پیش از سفر رییس جمهور رفع می‌ شود

1402/03/08 - 11:46 - کد خبر: 93382 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: نواقص موجود در مسیر ریلی بستان‌آباد - تبریز بر اساس زمان بندی تا سفر رییس جمهور رفع می‌شود.

به گزارش نصر، سیدمیعاد صالحی، روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مسیر ریلی بستان آباد - تبریز و ساختمان ایستگاه خاوران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این بازدید با هدف شناسایی، بررسی و رفع نواقص این پروژه انجام می شود تا قبل از افتتاح از سوی رییس جمهور یا مقامات کشوری، برخی نواقص اولیه پروژه از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برطرف شود.
وی اظهار کرد: نواقص ثانویه این پروژه نیز برای تامین منابع به سازمان برنامه و بودجه اعلام می شود تا پس از تامین اعتبار لازم در بازه زمانی مشخصی نسبت به رفع آن ها اقدام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی گفت: بعد از رفع نواقص و افتتاح فاز اول این پروژه، برای بهره برداری با ظرفیت کامل آن برنامه ریزی لازم انجام می شود.
صالحی، ادامه داد: قبل از اینکه مردم از این مسیر تردد کنند ما وظیفه داریم به همراه تمامی هیات فنی، با قطار مسیر را طی کنیم و اگر ایراداتی در طول مسیر وجود داشت نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
وی یادآور شد: نواقص کل این مسیر از ایستگاه خاوران - بستان آباد - میانه متناسب با برنامه زمان بندی و اضطراری رفع می شود تا برای بهره برداری کامل هیچ مشکلی نداشته باشد.

بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای مسیر ریلی میانه - تبریز هزینه شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: در این بازدید مشترک با حضور مدیران و مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی و مدیران استانی، آخرین مراحل آمادگی مسیر ریلی میانه - تبریز و ایستگاه خاوران به عنوان ایستگاه جنوب شهر تبریز مورد ارزیابی قرار گرفت.
خیرالله خادمی، با بیان اینکه کارهای بسیار بزرگی در این مسیر انجام شده است، افزود: حجم سرمایه گذاری پروژه به قیمت روز از میانه تا تبریز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
وی اظهار کرد: بزرگترین تونل ریلی کشور به طول سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر و بزرگترین پل ۲ خطه ریلی کشور در این مسیر احداث و در طول مسیر حدود ۱۵۴ کیلومتر تونل، پل و گالری ایجاد شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این میزان سرمایه گذاری برای بهره برداری زودتر از پروژه و برای رفاه حال مردم این منطقه انجام شده است.
خادمی، ادامه داد: در این بازدید تصمیم گیری در خصوص مرحله اول بهره برداری انجام می شود و کارهای باقی مانده برای تکمیل پروژه، پس از تهیه لیست نواقص موجود و اعتبار مورد نیاز با نظر راه آهن جمهوری اسلامی در برنامه زمان بندی اجرا می شود.
وی اظهار کرد: برای رفع نواقص موجود، نظرات بهره بردار (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی) لحاظ می شود و اتصال ایستگاه خاوران به تبریز نیاز به تخصیص اعتبار دارد.
 فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری است.
پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.
این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.
سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم هزینه بوده است.
انتهای پیام/
نواقص مسیر ریلی بستان‌آباد - تبریز پیش از سفر رییس جمهور رفع می‌ شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار