سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی؛

برای اولین بار در تاریخ کشور از مالکان خانه های خالی مالیات اخذ شد

1402/03/07 - 21:30 - کد خبر: 93350 نسخه چاپی

نصر: سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در تاریخ کشور از مالکان خانه های خالی بعد از چندین بار اخطار مالیات اخذ شد.

به گزارش نصر، ابوالفضل نوروزی گفت: مالیات بر خانه های خالی یک مالیات تنظیمی است و بسیاری از کشورهای دنیا این مالیات را قرار می دهند که از افراد نگیرند.
به گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، افراد با تنظیم رفتار خود عرضه واحد مسکونی خود بازار را به ثبات برسانند و این مالیات درآمدی نیست که از طریق آن بتوان درآمدی برای کشور ایجاد شود‌.
نوروزی افزود: ما با اجرای این قانون به دنبال عرضه واحدهای مسکونی خالی از سکنه به دنبال آن هستیم که این واحدها احتکار نشود. 
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۱۱ میلیون ملک و مالک خانه خالی شناسایی کرده ایم که از این تعداد یک میلیون واحد مسکونی هنوز احراز نشده است و این واحدها خالی هستند و تاکنون چندین بار به مالک آنها پیامک ارسال شده که اين واحدها خالی هستند و در صورت اجاره رفتن اطلاع داده شود.
او افزود: این روند شناسایی کاملا هوشمند بوده است و ۳۵۰ میلیون رکورد اولیه را بررسی کرده ایم تا به این یک میلیون واحد مسکونی خالی رسیده ایم.
نوروزی گفت: از این یک میلیون واحد مسکونی تاکنون ۵۰۰ هزار مالک اعلام کرده اند که اين واحدها بعد از پیامک به اجاره رفته است و آنها در سامانه املاک و اسکان اطلاعات خود را بارگذاری کرده اند ‌،بعد از این پروسه تاکنون ۵۷۰ هزار نفر را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده ایم و سازمان امورمالیاتی مجدد به این افراد پیامک داده است که شما مشمول مالیات بر خانه های خالی هستید و بعد از ارسال این پیامک توسط سازمان امور مالیاتی مجدد ۲۰۰ هزار نفر خود اظهاری کرده و اعلام کردند که واحد خود را اجاره داده اند  یا فروش رفته است .
نوروزی گفت: ۳۰۰ هزار واحد خالی باقی مانده است و طبق مصوبه ستادهماهنگی اقتصادی دولت اولویت را برای مالکانی گذاشته ایم که بیش از ۱۰۰ واحد خالی دارند و در مراحل بعدی برای مالکانی که بیش از ۵۰ واحد، ۲۰ واحد و به مرور کمتر می شود مالیات اخذ می شود.
او گفت: طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تمامی اطلاعات واحد مسکونی همراه با مشخصات در قالب سی دی به شرکت های حقوقی که بیش از ۱۰۰ واحد خالی دارند ارسال شده است و درصورتی که‌ ظرف مدت یک هفته این واحدها عرضه نشود، مشمول قانون مالیات بر خانه های خالی می شوید. 
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تعداد مالکانی که واحدهای خالی بیش از ۲ واحد مسکونی دارند، حدود ۶۰ هزار واحد است که لیست آنها را به بعد از ارسال پیامک و اخطار به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده ایم و برای همه آنها برگه تشخیص صادر کرده اند و تاکنون تعدادی از مالکان برای اولین بار اقدام به پرداخت مالیات خانه های خالی کرده اند که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.
او گفت: برای اولین بار از طریق سامانه املاک و اسکان خانه های خالی شناسایی شده و بعد از احراز هویت و اخطار های لازم برخی از مالکان از طریق سازمان امور مالیاتی اقدام به پرداخت مالیات خانه های خالی کرده اند.
نوروزی گفت: ارزش مالی اين تعداد از واحدهای خالی ۳هزار میلیارد تومان بوده است که همواره گفته شده که دولت به فکر درآمد ستانی از اجرای مالیات بر خانه های خالی نیست، بلکه در راستای تنظیم بازار مسکن این اقدامات انجام می شود.
انتهای پیام/
برای اولین بار در تاریخ کشور از مالکان خانه های خالی مالیات اخذ شد باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار