معلون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خبر داد؛

ضرورت اتصال راه آهن میانه به ایستگاه اصلی راه آهن تبریز در سفر آتی ریاست جمهوری مطرح می شود

1402/03/07 - 16:19 - کد خبر: 93332 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه راه آهن تبریز - میانه از کریدورهای اتحادیه بین المللی راه آهن ها بوده و تکمیل این پروژه موجب عملیاتی شدن کریدور شرق به غرب می شود، افزود: با توجه به ضرورت اتصال این مسیر به شبکه اصلی از طریق ایستگاه قدیم تبریز، این موضوع نیز در دور دوم سفر رییس جمهور مطرح می شود تا پس از تصویب از طریق فاینانس اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن تامین شود.

به گزارش نصر، جبارعلی ذاکری، در بازدید از پروژه راه آهن میانه-تبریز افزود: نواقصی که کارشناسان حوزه های مختلف راه آهن اعم از ناوگان ریلی، زیربنایی و امور مسافر از پروژه مسیر ریلی بستان آباد - خاوران برای بهره برداری اولیه ارایه کردند در قالب اصلاحات کوتاه مدت رفع می شود.
وی اظهار کرد: الزاماتی نیز برای رسیدن به اوج ظرفیت در این پروژه مطرح شد که باید بر اساس زمان بندی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نسبت به انجام آن ها اقدام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به آمادگی اولیه مسیر ریلی و ایستگاه خاوران، این پروژه در آینده نزدیک و در دور دوم سفر رییس جمهور به بهره برداری می رسد.
ذاکری، ادامه داد: به تدریج نکات فنی مدنظر شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برای بهره برداری کامل از این مسیر ریلی برطرف می شود تا در آینده نزدیک برای ارایه خدمات به مردم منطقه با ظرفیت اسمی کامل به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه بهره برداری از این مسیر کمک می کند تا زمان سیر قطارها در مسیر تبریز - تهران حدود چهار ساعت کاهش یابد، یادآور شد: با توجه به ضرورت اتصال این مسیر به شبکه اصلی از طریق ایستگاه قدیم تبریز، این موضوع نیز در دور دوم سفر رییس جمهور مطرح می شود تا پس از تصویب از طریق فاینانس اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن تامین شود.
فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری است.
پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.
این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.
سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم بوده است.
انتهای پیام/
ضرورت اتصال راه آهن میانه به ایستگاه اصلی راه آهن تبریز در سفر آتی ریاست جمهوری مطرح می شود نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار