سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار باران در نقاط مختلف کشور/ خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان

1402/03/07 - 16:16 - کد خبر: 93330 نسخه چاپی

نصر: سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در بیشتر استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک همچنین کاهش کیفیت هوا در ۱۴ استان هشدار داد.

به گزارش نصر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران، وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، ریزش تگرگ، رعدوبرق و صاعقه از دوشنبه تا پنجشنبه ( ۸ تا ۱۱ خرداد) خبر داد.
این شرایط جوی روز دوشنبه در شمال هرمزگان، شرق و شمال فارس، جنوب غرب و دامنه و ارتفاعات مرکزی استان کرمان، شمال و غرب آذربایجان غربی، شمال شرق آذربایجان شرقی و ارتفاعات مازندران و سه‌شنبه در شمال هرمزگان، جنوب غرب و ارتفاعات مرکزی استان کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، مرکزی لرستان، همدان، شمال غرب و جنوب استان اصفهان، قم، قزوین، البرز و ارتفاعات تهران مورد انتظار است.
چهارشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی لرستان، شمال استان ایلام، قزوین، البرز، تهران، قم، ارتفاعات سمنان و شمال غرب اصفهان و پنجشنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال سمنان، شمال شرق فارس، ارتفاعات و دامنه در مرکز و غرب و جنوب غرب کرمان، نیمه غربی یزد و ارتفاعات استانهای تهران، البرز، قزوین و شمال زنجان نیز این وضعیت جوی پیش‌بینی می‌شود.
بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر به شکل محدود، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاک، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی مورد انتظار است.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.
وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان
این سازمان همچنین در ادامه از افزایش گرادیان فشاری توام با افزایش سرعت باد، وزش باد شدید، در نواحی مستعد گردوخاک خبر داد.
این شرایط جوی روز سه‌شنبه در کرمانشاه، ایلام، خوزستان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان، چهارشنبه در جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، قم، غرب سمنان، اصفهان، خوزستان، ایلام، بوشهر و غرب فارس و پنجشنبه در خوزستان، ایلام، جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، هرمزگان، بوشهر، غرب فارس، تهران و البرز مورد انتظار است.
در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.
هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
انتهای پیام/
رگبار باران در نقاط مختلف کشور/ خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار