مدیر مخابرات منطقه استان خبر داد؛

اینترنت پرسرعت در ۵۵ درصد روستاهای آذربایجان شرقی/ عملیات گذر از کابل مسی به فیبرنوری 

1402/03/08 - 11:33 - کد خبر: 93319 نسخه چاپی

نصر: مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی در روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار تلفن ثابت دایر است و با وجود اینکه ایجاد زیرساخت اینترنت پرسرعت در روستاها در زمره وظایف مخابرات نیست اما برای دسترسی عموم و دانش اموزان در کرونا به اینترنت برای ۱۱۰۰ روستا اینترنت خانگی ایجاد کردیم و ۵۵ درصد روستاهای استان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

به گزارش نصر، " سیاوش شهبازی " در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه طبق گزارش عملکرد شش ماهه سال ۱۴۰۱ مخابرات منطقه آذربایجان شرقی در جایگاه دوم کشوری در ارزیابی های کلی قرار دارد، گفت: در چند سال اخیر با وجود تنگناهای نقدینگی  توسعه و پیشروی‌ خوبی در زیرساخت های ارتباطی استان داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در تبریز سمت و سوی مخابرات گذر از کابل مسی به فیبرنوری هدف گذاری شده است، افزود: در حال حاضر یک هزار و ۸۸۰ کیلومتر فیبرنوری در تبریز و ۱۲ هزار کیلومتر در سطح استان راه اندازی شده است و در سال جاری نیز با مبلغی بالغ بر۱۵۰ میلیارد تومان توسعه فیبر نوری در این کلانشهر و ۱۴ شهرستان سرمایه گذاری انجام خواهد شد.
 

وی با بیان اینکه مباحث ارتباطی در لایه های زندگی مردم رسوخ کرده است و از اموزش تا درمان به اینترنت وابسته است، ادامه داد: تقویت زیرساخت ها در مکان های عمومی جهت ارائه خدمات به گردشگران به عهده شرکت ها خصوصی است، که در فرودگاه، ترمینال و راه اهن دستگاه هایی جهت دسترسی به اینترنت همراه نصب شده است، اما تعدادی مشکلات امنیتی داریم که سبب شده کاملا راه اندازی نشود.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم تملک مکان برای نصب دکل های BTS  و توسعه اینترنت همراه، گفت: در تبریز تملک فضا برای دکل و سایت bts دشوار است و گاها زمان تملک طولانی می شود و در این بین تجهیزات به استان های دیگر می رود  و این مبلغ به چیزی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد می رسد.
وی اضافه کرد: یکی از اصلی چالش ها اینترنت همراه این مسئله است که البته به تازگی شهرداری تبریز بر موضوع اشتراک گذاری امکانات اپراتوری ایرانسل و رایتل و همراه اول روی یک دکل تاکید دارد که این موضوع سبب افزایش پوشش و کاهش تعداد دکل می شود.
شهبازی ر بخشی از سخنان خود به ایجاد ۸۵ دکل ۵ جی اشاره کرد و از برنامه نصب ۶۰ دکل ۵ جی در تبریز خبر داد.
 

وی با اشاره به اینکه مخابرات با وجو‌د تلاش های بسیار در راستای توسعه زیرساخت ها به دلیل برخی حوادث غیر مترقبه و همچنین افزایش قیمت تجهیزات شرکتی زیان ده است، افزود: مخابرات در ۱۸ سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در تعرفه های تلفن ثابت نداشته است و در سال ۱۴۰۰ تقریبا مبلغی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان زیان داده بود، اما امسال با افزایش تعرفه تلفن ثابت و ارائه خدمات جدید تر این ضرر کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: سرقت تجهیزات مخابراتی و کابل های مسی در. تبریز و روستاهای اطراف بزرگترین چالشی بود که با ان مواجه بودیم و هزینه های جانبی آن بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان بود که به کمک نیروی انتظامی تعدادی از سارقان دستگیر شدند.
شهبازی با بیان اینکه جبران این آسیب ها بسیار دشوار بود و هزینه های جانبی بسیاری داشت، از طرفی هزینه های پرسنلی، توسعه و نگهداری تجهیزات نیز نیاز به سرمایه دارد که به تازگی با بروز رسانی تجهیزات مخابرات امکان رادیویی برای تلفن ثابت و اینترنت روستایی راه اندازی کردیم که بخشی از مشکل را خل کرده است و هزینه ای بالغ بر ۸۹ میلیون تومان داست.
مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی، ارتباطات یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها خواند و با اشاره به توسعه ارتباطات روستایی در استان، اضافه کرد: در روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار تلفن ثابت دایر است و با وجود اینکه ایجاد زیرساخت اینترنت پرسرعت در روستاها در زمره وظایف مخابرات نیست اما برای دسترسی عموم و دانش اموزان در کرونا به اینترنت برای ۱۱۰۰ روستا اینترنت خانگی ایجاد کردیم و ۵۵ درصد روستاهای استان به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
 

وی در خصوص جزئیات تعرفه تلفن ثابت و دلایل افزایش ناگهانی مبلغ قبض تلفن ثابت، با بیان اینکه موضوع افزایش تعرفه تلفن ثابت مدت هاست توسط، ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است، گفت: مصوبه ۴۶۶ شورای رقابت برای تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت، خرداد سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد چرا که از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون، هیچ تغییر تعرفه‌ای برای تلفن ثابت نداشته ایم و این موضوع نگهداری و توسعه حوزه شبکه تلفن ثابت را با مشکل مواجه کرده بود و هزینه نگهداری تلفن ثابت بیش از رقمی بود که درامد از مشترکین داشت.
وی با اشاره به اینکه این افزایش تعرفه در شهر تهران در مقابل ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه به عنوان حداقل تعداد دقایق مکالمه، هزینه‌ای معادل ۲۰ هزار تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه ۱۵ هزار تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای ۲۶۶۶ دقیقه مکالمه معادل ۱۰ هزار تومان و در روستاها با تعرفه قبلی تعیین شده است، افزود: بر اساس جدول جدید پیرامون تعرفه‌های جدید تلفن ثابت، ساکنین شهرستان تبریز برای حفظ خط تلفن ثابت خود و حداقل میزان مکالمه باید ماهانه ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان، پرداخت کنند و این هزینه صرفا حداقل هزینه‌ای است که صاحبان خطوط تلفن در این شهرستان، در صورت عدم استفاده از خط تلفن و صرفا به منظور نگهداری این خطوط باید پرداخت کنند.
انتهای پیام/
اینترنت پرسرعت در ۵۵ درصد روستاهای آذربایجان شرقی/ عملیات گذر از کابل مسی به فیبرنوری  گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار