آذرهوا خبر داد:

توقف اسکله‌ سازی تالاب قوری گل به خاطر زادآوری چنگر

1402/03/06 - 16:49 - کد خبر: 93253 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره حفاظت و احیای تالاب های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ شرقی اعلام کرد: پروژه اسکله سازی در تالاب بین المللی قوری گل به دلیل زمان زادآوری پرنده بومی این تالاب به نام " چنگر" متوقف شد.

به گزارش نصر، یدالله آذرهوا روز شنبه در گفت وگویی خرداد ماه را شروع فصل لانه سازی و جوجه آوری چنگر پرنده بومی تالاب قوری گل اعلام و اظهار کرد: این پرنده ها در حال حاضر در محل ساخت اسکله چوبی لانه سازی با هدف زادآوری کرده اند که بنا بر تصمیم مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تکمیل پروژه تا اتمام جوجه آوری این پرنده متوقف شده است.
وی تالاب قوری گل را محل زیست پرنده چنگر نوک سرخ اعلام کرد که بیشترین فراوانی انواع پرندگان در این تالاب را تشکیل می دهد و بر همین اساس مراقبت های خاص زیست محیطی توسط محیط بانان برای زادآوری ان پرنده ها اعمال می شود.
آذرهوا با اشاره به اینکه چنگر نوک سرخ جزو پرندگان زمستان گذر است، یادآور شد: در صورت شرایط آب و هوایی مناسب و یخبندان نبودن تالاب چنگرها می توانند برای مدت مدیدی در این محل زندگی کنند.
وی ادامه داد: تالاب بین المللی قوری گول یکی از محل های مهم زادآوری گونه های متنوعی از پرندگان از جمله انواع اردک هاست که همه ساله به این تالاب از نقاط مختلف جهان به خصوص مناطق شمالی مهاجرت می‌کنند.
آذرهوا تعداد پرنده های شناخته شده در تالاب قوری گل را ۹۲ گونه اعلام کرد.
وی با بیان اینکه چنگر نوک سرخ از خانواده یلوه سانان است که پنجه های بلند این پرنده امکان راه رفتن روی گیاهان آبزی را فراهم می کند، یادآور شد: چنگر نوک سرخ از جمله پرندگان بومی ایران و بسیار هوشیار است که زیستگاه اصلی آنها آبگیرها، باتلاق ها و نیزارهای نزدیک آب است و در لابلای پوشش گیاهی نزدیک آب لانه سازی می کند.
آذرهوا گفت: با توجه به اینکه تالاب قوری گل همه ساله پذیرای فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر است، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تمامی ظرفیت های لازم بهره می برد تا میزبان خوبی برای پرندگان مزبور باشد.
چنگر ها با نام علمی فولیکا جزو پرنده های آبزی به رنگ سیاه است که رنگ سر و گردنش براق‌تر و نوک و پیشانی‌ اش سفید رنگ است.
تالاب بین المللی قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد و پهنه آبی آن در ارتفاع یکهزار و ۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده که چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت دارد.
ژرفای این تالاب در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.
قوری‌ گول در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد واقع شده است و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود که در سال ۱۳۵۴ به‌ عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و از سال ۱۳۷۳ به‌ منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جزء مناطق شکار ممنوع محسوب و مدیریت می‌شود.
انتهای پیام/
توقف اسکله‌ سازی تالاب قوری گل به خاطر زادآوری چنگر خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار