دبیر شورای راهبردی روابط خارجی؛

سیاست منطقه‌ای کشور در حال تغییر است/ پاشنه آشیل کشور اقتصاد است

1398/09/21 - 16:51 - کد خبر: 9320 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در طی این سال‌ها سیاست منطقه‌ای ایران با توجه به شرایط موجود در منطقه، امنیت پایه بوده است، در حالی که باید به سمت سیاست، اقتصاد پایه حرکت کنیم؛ چراکه گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه در درازمدت باعث ایجاد امنیت برای کشور و منطقه نیز خواهد شد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، محمدباقر خرمشاد عصر  روز پنجشنبه در  مراسم اختتامیه اولین المپیاد سراسری شبیه سازی مذاکرات بین المللی« ابتکار صلح هرمز» مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، در  بخشی از صحبت‌های خود  در جمع دانشجویان با اشاره به این‌که «کشور به خصوص در بخش نخبگان  به این نتیجه رسیده است که باید تعامل خود با کشورهای همسایه  را گسترش دهد»، ادامه داد: در طی این سال‌ها  به دلایل متعددی از جمله شرایط موجود در منطقه و اقتضائاتی که در آن وجود داشته است ، رویکرد ما  نسبت به همسایگان‌مان امنیتی بوده است ولی در حال حاضر  به این نتیجه رسیده‌ایم که سیاست منطقه‌ ای کشور پیش از این‌که امنیت پایه باشد، باید اقتصاد پایه شود و در این ارتباط اقدامات و تحرکاتی صورت گرفته است.
وی در همین چارچوب خاطرنشان کرد: گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه در درازمدت امنیت را نیز به نوعی برای کشور و منطقه ایجاد  می‌کند.
این استاد دانشگاه افزود: در جریان تعامل با کشورهای همسایه علاوه بر توجه به موضوع اقتصاد، می‌بایست بر اساس اشتراکات فرهنگی، تعاملات فرهنگی‌مان را نیز با این کشورها افزایش دهیم.
خرمشاد همچنین با تاکید بر این‌که «در حال حاضر پاشنه آشیل ایران موضوع اقتصاد است» ، افزود: این موضوع ایران را در داخل و خارج از کشور با چالش‌هایی مواجه کرده است.
وی در همین ارتباط توضیح داد: ما در عرصه منطقه‌ای با دیپلماسی تلاش می‌کنیم بازارهایی را در اختیار بگیریم ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های قوی اقتصادی  در داخل کشور و همچنین وجود برخی از نوسانات اقتصادی از جمله تغییر ناگهانی قیمت ها  ، بازاری که با تلاش به  دست آورده بودیم را به راحتی از دست می‌دهیم .
انتهای پیام/
 سیاست منطقه‌ای کشور در حال تغییر است/ پاشنه آشیل کشور اقتصاد است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار